۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
اولین پلتفرم تامین مالی جمعی مبتنی بر فناوری بلاکچین موافقت اصولی گرفت
مدیرعامل فرابورس:

اولین پلتفرم تامین مالی جمعی مبتنی بر فناوری بلاکچین موافقت اصولی گرفت

هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، درباره یکی از جدیدترین ظرفیت‌های فرابورس برای تامین مالی حوزه نوآوری و دانش‌بنیان گفت: ما در این هفته با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان بورس از بازار تامین مالی جمعی رونمایی کردیم تا مسیر تجهیز منابع برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، استارتاپ‌ها و طرح‌های نوآورانه کوتاه‌تر و تسهیل شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امیر هامونی با اشاره به اینکه تامین مالی همیشه برای کارآفرینان موضوعی پر اهمیت و نه چندان آسانی بوده است، بیان کرد:. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ممکن است که زمان و هزینه زیادی را برای جذب سرمایه لازم برای راه‌اندازی یا ادامه حیات کسب‌وکار خود صرف کنند در حالی که «تامین مالی جمعی» یکی از حوزه‌های فین‌تک و از روش‌های نسبتا جدید تامین مالی است که در آن می‌توان از تجمیع سرمایه‌های خرد افراد برای دست‌یابی به سرمایه مورد نیاز استفاده کرد.

او با اعلام اینکه مهم‌ترین مدل‌های «تامین مالی جمعی» پاداش‌محور، بدهی‌محور، سهام‌محور ‌و اهدامحور هستند، ادامه داد: از این ۴ شیوه دو شیوه اهدامحور و سهام‌محور را در فرابورس عملیاتی کرده‌ایم. به عنوان مثال اوایل امسال از طریق انتشار اوراق کرونا۱ و کرونا۲ سعی کردیم به وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا استفاده کنیم.

به گفته او در اوراق نیکوکاری کرونا۱ مجموعا ۵ میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان جمع‌آوری شد که تمام آن مبلغ به وزارت بهداشت پرداخت شد. در اوراق کرونا۲ نیز ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد که برخلاف کرونا۱ به‌جای پرداخت اصل پول، سود حاصل از آن پرداخت شد.

هامونی درباره مدل سهام‌محور برای تامین مالی جمعی نیز اضافه کرد: این مدل بیشتر برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و همچنین استارتاپ‌هایی مناسب است که قصد جذب سرمایه برای مراحل ابتدایی فعالیت خود را داشته و نیاز به ارقام بسیار بالا ندارند و می‌توانند با تجمیع سرمایه‌های کوچک و خرد، نیازهای مرحله فعلی شرکت خود را مرتفع سازند.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در این مدل افراد سرمایه‌گذار نیز در عوض «گواهی مشارکت» آن کسب‌وکار یا استارتاپ را دریافت می‌کنند، افزود: این مدل بر پایه مشارکت است که در ابتدا توسط برخی کسب‌وکارهای داخلی انجام شد و سکوهایی در داخل نیز به عنوان واسط بین سرمایه‌گذاران و بنگاه‌ها شروع به کار کردند و سپس مدتی بعد شورای عالی بورس در اردیبهشت ۹۷ دستورالعمل آن را تصویب کرد.

تامین مالی نخستین شرکت با مسئولیت محدود به کمک کرادفاندینگ
مدیرعامل فرابورس ایران همچنین با بیان اینکه یک شرکت با مسئولیت محدود برای نخستین بار توانست به کمک کرادفاندینگ، تامین مالی کند، ‌اظهار کرد: از طریق تامین مالی جمعی برای این شرکت یک میلیارد تومان جذب سرمایه شد و این نشانگر آن است که بازار سرمایه می‌تواند ‌به کمک ابزارهای مالی مختلف پاسخگوی طیف متنوعی از شرکت‌ها و گروه‌ها باشد. ‌

هامونی همچنین از به‌کارگیری فناوری مبتنی بر بلاکچین برای طراحی بستر تامین مالی جمعی برای اولین بار خبر داد و گفت: در بین ‌۱۱ پلتفرمی که موفق به اخذ موافقت اصولی شده‌اند، یکی از آن‌ها اقدام به طراحی پلتفرم کرادفاندینگ بر بستر بلاکچین کرده و در واقع ‌اولین شرکتی است که به صورت رسمی در این حوزه مجوز گرفته است. ‌

به گفته وی تامین مالی جمعی ابزار مناسبی برای پژوهشگران، صاحبان ایده و دانشجویانی است که طرح‌های زودبازده دارند و به دلیل ‌نداشتن شرایط پذیرش در بازار سرمایه می‌توانند از این طریق برای طرح‌های خود تامین مالی کنند. ‌

مدیرعامل فرابورس در نهایت ابراز امیدواری کرد که بازارها و ابزارهای جدید بتواند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور کمک کند و به ‌تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات بینجامد. ‌

کد خبر: ۷۴٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha