۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
سالانه ۵۶ میلیون متر مکعب از حجم آبخوان های البرز کاسته می شود
مدیر عامل آب منطقه ای البرز:

سالانه ۵۶ میلیون متر مکعب از حجم آبخوان های البرز کاسته می شود

کرج- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز از کاهش سالانه ۵۶ میلیون مترمکعب از حجم آب سفره های زیر زمینی این استان به واسطه برداشت های بی رویه خبر داد.

به گزارش بازار، داوود نجفیان روز سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح عظیم تغذیه سفره های آب زیر زمینی دشت های هشتگرد و نظرآباد که با پیام ویدئوکنفرانسی وزیر نیرو انجام شد، با بیان اینکه سالانه ۹۰ سانتی متر افت سطح آب در سفره های زیر زمینی استان البرز داریم، افزود: تاکنون یک هزار و ۴۲۰ میلیون متر مکعب از این ذخایر زیرزمینی برداشت شده و در حال حاضر ۷۵ درصد مصارف آب کشور و البرز از منابع زیر زمینی است.

نجفیان با اشاره به اینکه برای پیشگیری از مصارف بی رویه، نقشه ترسیمی «طرح سازگاری با کم آبی» طی سه سال گذشته  تاکنون در البرز تهیه شده است، افزود:  کلیات این طرح با کمک ۳۱ دستگاه اجرایی استان البرز تصویب شد و اسفند ماه امسال در وزارت نیرو بررسی می شود.

وی تاکید کرد: برای تحقق طرح کم آبی، دستگاه های اجرایی مانند سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، شرکت آبفا و آب منطقه ای دارای وظایف مشخصی هستند که با همکاری همه جانبه می توان این طرح را به صورت فراگیر و مناسب اجرا کرد.

برداشت از سفره های زیرزمینی را کاهش می دهیم
مدیرعامل آب منطقه ای البرز اظهار کرد: در فاز نخست تا سال ۱۴۰۵ قرار است به میزان ۱۱۱میلیون متر مکعب برداشت آب از سفره های زیر زمینی استان را کاهش دهیم و طبق برنامه ریزی تا ذخیره سازی ۲۵۶ میلیون متر مکعب افزایش یابد.

نجفیان با بیان اینکه طرح تغذیه مصنوعی دشت های هشتگرد و نظرآباد یکی از سرفصل های طرح سازگاری با کم آبی قرار گرفته است، افزود: طرح تغذیه دشت فردیس به ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب در سال نیز یکی از دیگر از طرح های مرتبط است که تا خرداد ۱۴۰۰ افتتاح می شود.

وی گفت : امروز فاز یک و ۲ طرح تغذیه آب دشت های هشتگرد و نظرآباد افتتاح شد که با اجرای آن ذخیره ۸.۵ میلیون متر مکعبی آب در سال محقق شد، پیش بینی می شود اگر شرایط استان ترسالی باشد تا دو برابر این رقم ذخیره خواهد شد. امیدواریم با اجرای طرح های سازگاری با کم آبی ذخایر از دست رفته آب زیر زمینی استان احیا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در خصوص آزاد سازی حریم رودخانه های استان از ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: کارگروهی زیر نظر دستگاه قضایی شکل گرفته که امسال با حمایت قضایی توانستیم ۱۶ کیلومتر از حریم رودخانه کرج و سه کیلومتر از بستر رودخانه آتشگاه را از ساخت و سازهای غیر مجاز پاکسازی کنیم.

نجفیان با بیان اینکه طی سه روز گذشته ۵۰ مورد ساخت وساز در حریم رودخانه های شهرستان ساوجبلاغ با دستور دستگاه قضایی تخریب شد، افزود: قرار است در اولین جلسه شورای تامین استان اقداماتی برای برخورد قانونی با ساخت و سازهای حریم رودخانه کرج انجام شود و کاری که ۵۰ سال پیش انجام می شد باید به سرانجام برسانیم.

کد خبر: ۷۴٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha