۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
تاثیر تغییر دامنه نوسان بر بازار؛ برداشتن یک گام برای صعود بورس
مدیر عامل کارگزاری بورسیران در گفتگو با بازار؛

تاثیر تغییر دامنه نوسان بر بازار؛ برداشتن یک گام برای صعود بورس

حامدی مدیر عامل کارگزاری بورسیران می‌گوید: شاخص برای منفی خوردن در این شرایط با توجه به تغییرات دامنه نوسان محدودیت دارد و این موضوع را در کاهش میزان منفی شدن شاخص می‌توان مشاهده کرد اما برای مثبت خوردن جلوی شاخص باز است و شاید بتواند از نظر نموداری سقف‌های قبلی را بگیرد.

بازار: گروه بورس: آیا تصمیمات جدید سازمان بورس و اوراق بهادار ، بازار را از ریزش‌های سنگین نجات داده است؟ پاسخ فعالین بازار مثبت است، اما صاحب‌نظران بازار چنین تصمیماتی را در کوتاه مدت موثر می‌دانند و معتقدند که باید تصمیمات در راستای حرکت بازر به سمت ریل اصلی خود باشد.

تغییر دامنه نوسان به خصوص کاهش دامنه منفی از ۵ به دو درصد و افزایش دامنه مثبت، با توجه به روند شاخص کل از زمان اجرایی شدن آن، سبب کاهش فشار فروش در بازار شده است که برخی از فعالین چنین تصمیمی را آماده کردن بازار برای برداشت دامنه نوسان می‌دانند، تصمیمی که در دوران مختلف ریاست سازمان بورس مطرح اما اجرای نشد.

حامدی کارشناس بازار سرمایه، روند کنونی بازار به خصوص رشد شاخص از روز شنبه هفته جاری را حاصل اجرایی شدن تصمیمات سازمان بورس به خصوص بحث دامنه نوسان می‌داند.  کاهش فشار فروش از بازار به صورت موقت و گرفتن زمان برای انجام تصمیمات بنیادی دو دیدگاه او در مورد تصمیم سازمان بورس در خصوص دامنه نوسان است.

روز شنبه هفته گذشته بنا به گفته دهنوی رئیس جدید سازمان بورس چهار تصمیم در مورد تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی ۲ درصد و مثبت ۶ درصد، تغییرات حجم مبنا، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و تغییر۶۰ درصد اعتبار خرید کارگزاری‌ها در خصوص بازار سرمایه گرفته شد. 

شاخص برای منفی خوردن در این شرایط با توجه به تغییرات دامنه نوسان محدودیت دارد و این موضوع را در کاهش میزان منفی شدن شاخص می‌توان مشاهده کرد اما برای مثبت خوردن جلوی شاخص باز است و شاید بتواند از نظر نموداری سقف‌های قبلی را بگیرد

برخی از مخالفان برداشت دامنه نوسان با این نگاه که برخی از شرکت‌های بورسی با غرض ورزی و به قصد کلاهبرداری حرکاتی را انجام می‌دهند که باعث فریب مردم می شوند تا بتوانند سهم خودشان را در قیمت های بالا بفروشند، این افراد عدم وجود قانونی که بتواند با قاطعیت با این شرکت‌ها برخورد کند.

اکبر حامدی مدیرعامل کارگزاری بورسیران در گفتگو با بازار در مورد تصمیمات جدید سازمان  بورس و تاثیر گذاری آن بر بازار گفت: همانطور که در تابلوی بورس مشاهده می‌کنید بعد از اجرای شدن این تصمیم کمی از فشار فرش بر بازار کاسته شد که اثرات ان را روی شاخص کل دیدیم.

کاهش فشار فروش از بازار و به عبارتی مسکن برای تسکین درد بازار و  گرفتن زمان برای انجام تصمیمات بنیادی در آینده دو دیدگاه حامدی در رابطه با تصمیم جدید سازمان بورس در خصوص دامنه نوسات است.

او در مورد وعده‌های که به امید حمایت از بازار داده شده بود، می‌گوید: می‌گفتند ما به اندازه کافی پول برای حمایت داریم و وعده‌های متعددی را می‌دادند، به همین جهت بازار  به سمت فروش نمی‌رفت ولی به یکباره، در یک بازه زمانی کوتاه مدت دیدیم که عدد شاخص از ۱میلیون ۷۰۰ هزار واحد به ۱میلیون ۲۰۰ هزار واحد رسید و همه منتظر  بودیم که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد.

این کارشناس تصمیمات گرفته شده در مورد نرخ فولاد و نرخ بهره و همچنین بودجه را از دیگر عوامل تاثیر گذار بر بازار عنوان کرد و افزود:  از طرف دیگر  وضعیت بازار بستگی به وضعیت ارز دارد تا جای که وضعیت ارز  و همچنین تصمیمات گرفته شده کمک کرد که شنبه و آخر روز هفته یکسری از پول‌ها که در کارگزاری‌های پارک شده بود وارد معاملات شوند و علاوه بر آن وضعیت صندوق‌های با درآمد ثابت را نگاه می‌کردیم، فشار فروش داشتند که به نوعی سهامداران آن می‌خواستند از این صندوق‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در سهم بیاییند.

او معتقد است که این قوانین دوام چندانی ندارد اما ابراز امیداوری کرد که سازمان بورس بتواند تصمیمات جدی‌تری در مورد بازار سهام بگیرد.

حامدی ادامه داد: شاید بازار به این نتیجه رسیده که سال بعد ما خبری از تورم‌های آنچنانی در مملکت نداریم و اگر  بازار ما احساس کند که سال بعد سال تورمی خواهد بود دوباره  قیمت سهم‌ها  نوسانی خواهد شد. شاید فعالان بازار هم نیم نگاهی به تورم سال آینده دارند.

این کارشناس روابط سیاسی و همچنین اتفاقاتی مانند انتخابات ریاست جمهوری که در سال آینده رخ می‌دهد را از جمله عوامل دست به عصا حرکت کردن بازار می‌داند و می‌گوید: در کل شرایط نشان می‌دهد که بازار دلیل خاصی برای پایین آمدن و بالا رفتن زیاد ندارد. همچنین بنده دلیل برای بالا رفتن و پایین آمدن دلار به عنوان یک عامل اصلی حرکت بازار نمی‌بینم.

زمانی که شما سهمی را بفروشید و نتوانید قیمت قبلی را جایگزین آن کنید، احساس می‌کنید با این قیمتی که فروختید اشتباه کردید بنابراین دفعه بعد یا به عبارت دیگر در موج بعدی فشار که بازار وارد می‌شود عملا شما فروشنده نمی‌شوید

او شرایط بازار را اینگونه توصیف کرد: بازار ما به شرایطی رسیده که، تعدادی از آن‌های که در مقطعی به نوعی بازار برایشان جذابیت داشت و به اصطلاح کد اولی‌ها بودند  از بازار خارج شدند و رفتند و آن‌های هم که در بازار حضور دارند کسانی هستند که سال‌های، سال  است که در بازار سرمایه فعال بودند و این بازار را بازار خودشان می‌دادند و معتقد هستند که بازار بالا و پایین دارد.

حامدی اضافه کرد: با توجه به گزارشاتی که از شرکت‌ها می‌بینیم قیمت یکسری از آن‌ها ارزنده است. قیمت جهانی فلزاتی مثل مس بسیار خوب است اما فشار فروش که این روزها داشتیم اجازه رشد به برخی از سهم‌ها نداده است. به نظر من هر دو این موارد اشتباه بود نه الان که سهم‌ها فروش دارند و نه آنجا که بی محابا خرید می کردند و امیدوارم که بازار به روال خود باز گردد و نیازی به این قوانین شبانه و دستکاری در معاملات و حذف و ابطال معاملات حقوقی نباشد. به نظر من این جور مسائل می‌تواند در کوتاه مدت اثر گذار باشد اما در میان مدت و بلند مدت بازار باید به راه اصلی خود بازگردد.

وی تاثیرات تغییر دامنه نوسان را بیشتر بر روی نمادهای شاخص ساز دانست و گفت: یکی از معیارهای که از سهامداران تازه کار از بیرون بازار به آن نگاه می‌کنند بحث شاخص کل است و شاید برای بسیاری از فعالین بازار و آن‌ها که تازه وارد بازار شدند از نظر تکنیکالی عدد شاخص برای آن‌ها مهم باشد به همین دلیل است که تغییر دامنه نوسان بر نمادهای شاخص ساز بیش از نمادهای دیگر است.

به گفته حامدی شاخص برای منفی خوردن در این شرایط با توجه به تغییرات دامنه نوسان محدودیت دارد و این موضوع را در کاهش میزان منفی شدن شاخص می‌توان مشاهده کرد اما برای مثبت خوردن جلوی شاخص باز است و شاید بتواند از نظر نموداری سقف‌های قبلی را بگیرد.

مدیر عامل کارگزاری بورسیران می‌گوید: در هر صورت اتفاقاتی که اخیرا افتاد سبب شد که سهامداران نگهداری سهم کنند و  منفعت کسانی را در پی دارد، که به دنبال روند صف خرید و فروش نیستند.

وی رفتار مالی سهامداران نسبت به این تصمیم را اینگونه بیان کرد: زمانی که شما سهمی را بفروشید و نتوانید قیمت قبلی را جایگزین آن کنید، احساس می‌کنید با این قیمتی که فروختید اشتباه کردید بنابراین دفعه بعد یا به عبارت دیگر در موج بعدی فشار که بازار وارد می‌شود عملا شما فروشنده نمی‌شوید و تا زمانی که این  رفتار،  رفتار غالب بازار باشد و شما بتوانید بفروشید، بازار همین حالت نوسانی را خواهد داشت. در هر صورت کسانی که می‌فروشند شاید سه روز طول بکشد به قیمت قبلی فروخته شده برسند، اما قبلا اینگونه نبود و فروشنده برنده می‌شد چرا که فروشنده می‌توانست سهم را با قیمت پایین‌تر بگیرد اما با کاهش دامنه منفی نوسان این موضوع تغییر کرده است.

کد خبر: ۷۴٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha