۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۶
 MC۲۰ ستاره‌ای جدید در آسمان ایتالیا! | دردانه ۲۱۰ هزار دلاری مازراتی
بازار به بررسی محصول جدید مازراتی می‌پردازد

 MC۲۰ ستاره‌ای جدید در آسمان ایتالیا! | دردانه ۲۱۰ هزار دلاری مازراتی

بررسی‌ها نشان داده است که MC۲۰ دردانه ایتالیایی با قیمتی حدود ۲۱۰ هزار دلار برای نسخه پایه به بازار عرضه خواهد شد. البته پیش از آنکه این سوپراسپرت در بازار کشورهای دیگر دیده شود، ابتدا به بازار ایالات متحده خواهد رفت.

بازار؛ گروه خودرو: اگر دوست‌دار و علاقمند به دنیای اسپرت باشید، حدود ۱۶ سال قبل شرکت اسپرت‌ساز ایتالیایی مازراتی سوپراسپرت خود را با نام MC۱۲ به جهان معرفی کرد که هنوز پس از گذشت چند سال این محصول ایتالیایی را یک اسطوره عنوان می‌کنند. پیش از آنکه سال ۲۰۲۰ به پایان برسد، این شرکت صاحب نام از سوپراسپرت جدید خود تحت نام MC۲۰ که پسوند MC اشاره به Maserati Corse دارد و عدد ۲۰ به معنای ۲۰۲۰، به جهان معرفی کرد.

محصول با عملکرد بالایی که قرار است که بار دیگر تاریخ و کارنامه درخشان این خودروساز خوش نام را ورق بزند و به گفته مدیران ارشد مازراتی آغاز مرحله جدیدی در تاریخ مازراتی باشد. اما MC۲۰ چه در چنته دارد؟ در این مطلب این دردانه ایتالیایی را از نگاه فنی بررسی می‌کنیم.

ظاهر جسور اما زیبا
ظاهر MC۲۰ از نظر طراحی متفاوت‌تر از آنچه است که تاکنون در محصولات مازراتی دیده‌ایم. پوزه نچندان کشیده، قرارگیری جلو پنجره یا دهانه عریض که لوگوی مازراتی در میان آن خودنمایی می‌کند، در پایین‌ترین سطح، طراحی یک اسپویلر بزرگ و ورودی‌های هوا در طرفین، چراغ‌های عمودی با LED های در قسمت پایین و بالای چراغ و حجم تو رفته روی کاپوت در کنار رعایت بهترین تناسبات، چهره‌ای مرموز و جذاب برای MC۲۰ فراهم آورده است.

بسیاری فرمت پروفیل این سوپراسپرت جدید مازراتی مشابه کوپه‌های پرفورمنسی فراری چون ۴۸۸ می‌دانند، اما MC۲۰ به لطف احجام سیال و گل‌گیرهای متورم و ورودی‌هوای که حجم تورفته خاصی را روی گل‌گیر عقب به وجود آورده، کاراکتر اسپرت و در عین حال سنگین به لحاظ بصری را به چشم هر بیننده‌ای می‌رساند تا با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی با طراحی منحصربه‌فرد سه پره‌ جذابیت را دوچندان کند.

نکته بسیار جالب توجه در طراحی نمای عقب است که حجم‌ متورم شده روی گل‌گیرهای عقب با زاویه خاصی به انتهای خودرو می‌رسد که با حجم‌پردازی صریح و ضمن طراحی چراغ‌های کشیده که به LED مزین شده نمای زیبایی را به نمایش می‌گذارد

اما نکته بسیار جالب توجه در طراحی نمای عقب است که حجم‌ متورم شده روی گل‌گیرهای عقب با زاویه خاصی به انتهای خودرو می‌رسد که با حجم‌پردازی صریح و ضمن طراحی چراغ‌های کشیده که به LED مزین شده نمای زیبایی را به نمایش می‌گذارد. هرچند چنین طراحی در کنار اگزوزهای کروی شکل در طرفین و دیفیوزر بزرگ در قسمت زیرین اگزوزها حس اسپرت بودن خاصی را به سبک مازراتی به وجود آورده است.

نکته هیجان انگیز در طراحی خارجی MC۲۰، بخش شیشه‌ای  در موتور در قسمت عقب است که نیزه سه پره لوگوی مازراتی به زیبایی روی آن طراحی شده تا در کنار نوع باز شدن درهای خودرو که به سمت بالا و با زوایه خاصی باز می‌شود، به جاذبه MC۲۰ بیافزاید. شرکت مازراتی در باره آیرودینامیک سوپراسپرت جدیدش اعلام کرده که بیش از دو هزار ساعت کار در تونل باد دالارا و بیش از هزار شبیه‌سازی توسط CFD(محاسبات دینامیک سیالات) این امکان را فراهم آورده تا MC۲۰ از نظر آیرودینامیک همانند طراحی بدنه‌اش یک اعجوبه باشد.

اما از نظر آیرودینامیک بدنه، سوپراسپرت مازراتی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اولی که خطوط و احجام روی بدنه با قطعات آیرودینامیکی چون اسپویلر جلو و دیفیزور عقب و با ورودی‌های هوا روی کاپوت هوای مورد نیاز جهت خنک‌کاری اینترکولر توربوشارژ و همچنین دیسک‌های ترمز فراهم کرده و دومی نحو طراحی خطوط روی بدنه و حجم‌ها منجربه عبور جریان هوا بهتر و فاقد توربولانس و جریان‌های گردابی شده تا نیروی دان‌فورس و درگ را در سطح ایده‌آل‌ حفظ کند تا به سوپراسپرتی بدل شود که با ساده‌ترین اصلاحات ساخته شده، عملا متناسب با مکانیک است.

سبک وزن با ساختار جدید 
مهندسان مازراتی برای ایجاد نسبت قدرت به وزن بهتر و توزیع وزن بهتر در خودرو، همانند سوپراسپرت اسطوره خود یعنی MC۱۲ از ساختار فیبرکربن مونوکوک برای  MC۲۰ استفاده کرده‌اند که این امر سبب کاهش وزن چشمگیر و نگه داشتن وزن خودرو زیر ۱۵۰۰ کیلوگرم شده است.

با این وجود نسبت قدرت به وزن در MC۲۰  در کلاس خود از بهترین‌هاست، چراکه نسبت قدرت به وزن ۲.۳۳ کیلوگرم بر اسب‌بخار است. این ساختار نه تنها به کاهش وزن کمک بسزایی می‌کند، بلکه در پایین آوردن مرکز ثقل برای پایداری و تعادل نگه داشتن وزن و نهایتا شتاب هیجان‌انگیز محدود می‌شود.

تلفیقی از مدرن و لوکس در کابین
با ورود به کابین MC۲۰ شاهد قطعات فیبرکربنی بسیار هستیم تا با صندلی‌های اسپرت ارگونومی با پوشش آلکانترا و دوخت آبی رنگ روی درهای و داشبورد و حتی خطوط آبی رنگ روی صندلی‌ها فضای آرام و دلنشینی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. اما کابین MC۲۰ در عین جذابیت و هیجان، مدرن است.

غربیلک فرمان اسپرت فیبرکربنی با دو پدال شیفتر پشت آن و پدال‌های آلیاژی از دیگر مواردی هستند که رانندگی را اسپرت و هیجان انگیز می‌کند. جالب است بدانید که درهای خودرو طوری طراحی شده که هماهنگ با کابین بوده و اگر شخصی با قد ۱۸۹ سانتی‌متر نیز سوار بر این سوپراسپرت مازراتی شود

زیرا دو صفحه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی عریض کلاستر مقابل راننده و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی میان کنسول برای سیستم اطلاعات-سرگرمی فضای مدرن و خلوت به دور از دکمه‌های فیزیکی را به ارمغان آورده است. اما کلید روتاری کنسول مرکزی به همراه دو دکمه برای تنظیم حالت رانندگی دستی یا اتوماتیک و حالت دنده عقب، کمی سبک کلاسیک بودن خود مازراتی را با خود به همراه دارد.

غربیلک فرمان اسپرت فیبرکربنی با دو پدال شیفتر پشت آن و پدال‌های آلیاژی از دیگر مواردی هستند که رانندگی را اسپرت و هیجان انگیز می‌کند. جالب است بدانید که درهای خودرو طوری طراحی شده که هماهنگ با کابین بوده و اگر شخصی با قد ۱۸۹ سانتی‌متر نیز سوار بر این سوپراسپرت مازراتی شود، همانند دیگر سوپراسپرت‌ها به دلیل ارتفاع پایین و کابین جمع‌وجور با مشکل مواجه نخواهد شد.

سیستم‌های چون قابلیت اتصال به سیستم دستیار کمکی هوشمند مازراتی، قابلیت اتصال برای اندروید اتو، برنامه ارتباط با مازراتی(به صورت هوشمند و توسط تلفن همراه هوشمند می‌توان استارت، پارک اتوماتیک و باز کردن درها را روی آن انجام داد)، سیستم‌های شخصی سازی از طریق آمازون الکسا و دستیار گوگل، دکمه‌های بزرگ برای استارت و لانچ کنترل، سیستم صوتی Sonus Faber با شش بلندگو به صورت استاندارد، سیستم کروز کنترل، دوربین دید عقب با وضوح بالا و سیستم کمکی رانندگی و ترمز اضطراری خودکار اشاره کرد.

غرش ۶۰۰ اسب‌بخار زیر پوسته جسورانه
آنچه دردانه مازراتی را نسبت به محصولات دیگرش متمایز می‌کند، قلب تپنده‌ای که در بخش میانه سازه مونوکوک قرار گرفته است. یک موتور شش سیلندر با آرایش وی‌شکل ۹۰ درجه‌ای به حجم ۳۰۰۰ سی‌سی مجهزبه تکنولوژی تویین توربوشارژ است که باتوجه به فناوری‌های چون، سیستم پاشش سوخت دوگانه غیر مستقیم  و مستقیم داخل سیلندر، تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها با استفاده از متغیرسازی بادامک‌ها و میل‌سوپاپ‌های تیتانیومی، پاشش سوخت ۳۵۰ باری، بهره‌گیری از محفظه احتراق و عمل احتراق خودروهای فرمول یک، نسبت تراکم ۱۱ به یک و نسبت قطر به کورس پیستون ۸۲ میلی‌متر در ۸۸ میلی‌متر حداکثر می‌تواند ۶۳۰ قدرت را در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و ۷۳۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۳ هزار دور در دقیقه فراهم می‌آورد، این در حالی است که مجموع توان خروجی بر لیتر ۲۱۰ اسب‌بخار است.

برخی از گمانی‌زنی‌ها بر این اساس که است شرکت مازراتی نسخه الکتریکی کامل MC۲۰ را با پیشرانه‌ای قدرتمند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت در ۲.۸ ثانیه را به‌زودی به جهان معرفی خواهد کرد

چنین قدرت و گشتاوری را با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک با دیفرانسیل لغزش محدود LSD به محور عقب منتقل می‌شود. باتوجه به وزن پایین تر از ۱۵۰۰ کیلوگرم و پیشرانه شش سیلندر سه لیتری تویین توربو و گیربکس دوکلاچه در ۲.۹ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و حداکثر سرعت نیز به ۳۲۵ کیلومتر برساعت می‌رسد. خبرها حکایت دارد که این موتور قدرتمند توسط مهندسان مازراتی طراحی و تولید شده و این برای نخستین باری است که مهندسان مازراتی بدون استفاده از پیشرانه‌های فراری، قوای محرکه محصول خود را تامین می‌کنند.

همچنین مهندسان مازراتی MC۲۰ را در خط تولید شهر مودنا دقیقا روی خط تولید دو مدل قبلی گرن‌توریسمو و گرن کبریو ساخته می‌شود که به گفته مدیر عامل مازراتی «آغاز مرحله جدیدی برای مازراتی است». برخی از گمانی‌زنی‌ها بر این اساس که است شرکت مازراتی نسخه الکتریکی کامل MC۲۰ را با پیشرانه‌ای قدرتمند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت در ۲.۸ ثانیه را به‌زودی به جهان معرفی خواهد کرد. سیستم اگزوز حرفه‌ای با دریچه‌های متغیر صدای پرطنینی را از موتور شش سیلندر سوپراسپرت جدید مازراتی به گوش می‌رساند.

ساختار نوین سیستم تعلیق
سیستم تعلیق MC۲۰ برپایه دامپرها(کمک‌فنرهای) تطبیقی قابل تنظیم است که ساختار هر دو محور دابل‌ویشبون نیمه مجازی بوده که با کمک ساختار فنرلول و کنترلرهای الکترونیکی سبب می‌شود، کیفیت سواری نسبت به رقبای خود در سطح بالاتری قرار گیرد. چنین ساختاری می‌تواند سواری دلچسبی و هیجان‌انگیزی را از یک سوپراسپرت منحصربه‌فرد را در اختیار سرنشینان‌اش قرار دهد.

از نظر سیستم ترمز نیز در جلو و عقب به دیسک‌های خنک شونده مجهز شده که در محور جلو با دیسک به قطر ۳۸۰ میلی‌متری و در عقب با ۳۵۰ میلی‌متری مواجه هستیم که در امکان سفارش دیسک‌های کربنی-سرامیکی با ۱۰ میلی‌متری اختلاف قطر در جلو و عقب نیز وجود دارد

مازراتی درباره چنین سیستم تعلیقی می‌گوید: «این نوع سیستم تعلیق که به صورت نیمه مجازی(تلفیقی از کنترلرهای الکترونیکی و قطعات مکانیکی) بر هندلینگ تاثیر مثبتی داشته و به هنگام گردش فرمان بر اساس زاویه چرخ و همچنین حساسیت سنسور سرعت، فرمان‌پذیری را منطبق بر آن تنظیم می‌کند.» همچنین پنج حالت و وضعیت مختلف برای رانندگی در نظر گرفته شده، WET، GT، SPORT، CORSA و ESC off اشاره کرد.

در وضعیت  GT بوست موتور در حالت نرمال قرار دارد و دریچه اگزوز روی ۵ هزار دور در دقیقه فعال شده و تعویض دنده‌ها نرم و معمولی انجام می‌شود و سیستم کنترل کشش هم در وضعیت نرمال قرار دارد، اما حالت WET بوست موتور محدود شده وضعیت دریچه خروجی اگزوز روی ۵ هزار دور در دقیقه قرار گرفته و تعویض دنده نیز مشابه حالت GT است و کنتر کشش هم تماما فعال بوده و تمامی موارد را کنترل می‌کند. در حالت SPORT تعویض دنده سریع انجام شده و اگزوز روی ۳۵۰۰ دور در دقیقه صدای پرطنینی ایجاد می‌کند و کنترل کشش هم روی وضعیت اسپرت قرار دارد.

اما وضعیت CORSA بوست موتور روی حالت ماکزیمم و حداکثر بوده و دریچه اگزوز باز بوده و تعویض دنده و کنترل کشش روی وضعیت ریس است. اما وضعیت ESC off کنترل اصطکاکی و کشش را از مدار خارج کرده و به صورت پیش فرض روی CORSA قرار می‌گیرد. از نظر سیستم ترمز نیز در جلو و عقب به دیسک‌های خنک شونده مجهز شده که در محور جلو با دیسک به قطر ۳۸۰ میلی‌متری و در عقب با ۳۵۰ میلی‌متری مواجه هستیم که در امکان سفارش دیسک‌های کربنی-سرامیکی با ۱۰ میلی‌متری اختلاف قطر در جلو و عقب نیز وجود دارد.

قیمت و زمان عرضه
آنچه که شرکت مازراتی پیش‌تر مشخص کرده بود، اواخر سال ۲۰۲۰ تولید آن شروع شود و بخش بازاریابی مازراتی پیش از معرفی این سوپراسپرت سفارش‌ها و پذیرش‌ها را انجام داده که بررسی‌ها نشان داده که این دردانه ایتالیایی با قیمتی حدود ۲۱۰ هزار دلار البته برای نسخه پایه به بازار عرضه خواهد شد. اما پیش از آنکه این سوپراسپرت در بازار کشورهای دیگر دیده شود، ابتدا در به بازار ایالات متحده خواهد رفت.

کد خبر: ۷۴٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha