۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
دفترداران قیمت مرغ را بالا بردند| آنفلوانزای فوق حاد در مرغ گوشتی تایید نشد
نائب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با «بازار»:

دفترداران قیمت مرغ را بالا بردند| آنفلوانزای فوق حاد در مرغ گوشتی تایید نشد

اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه انتظار داریم قیمت مصوب مرغ اصلاح شود تا قیمت با هزینه های تولید متناسب گردد، افزود: اگر قیمت ها واقعی می شد امروز دلالان و دفتر داران نمی توانستند قیمت مرغ را در بازار تا ۳۰ هزار تومان بالا ببرند.

بازار؛ گروه کشاورزی: مهرماه سال جاری پس از اینکه قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به عنوان قیمت مصوب مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین و ابلاغ گردید، قیمت نهاده های تولید همچون ذرت، کنجاله سویا و حتی جوجه افزایش داده شد. با این وجود ستاد تنظیم بازار در این خصوص قیمت ها را بازنگری نکرد و همین عامل باعث نارضایتی تولیدکنندگان از یکسو و ایجاد قیمت های چندگانه برای مرغ در بازار شد. به طوری که در برخی فروشگاه ها در حالی که تحت عنوان «مرغ دولتی موجود است» خریداران مراجعه می کنند اما با عدم عرضه‌ مرغ دولتی به بهانه تمام شدن سهمیه مرغ مواجه می شوند و به ناچار تن به خرید مرغ با قیمت آزاد می دهد در شرایطی که مرغ آزاد حتی تا ۳۰ هزار تومان هم بالا رفته است! با این وجود بسیاری معتقدند که فروشگاه ها و مراکز توزیع مرغ تنها بخشی از سهمیه مرغ دولتی که دریافت می کنند را با همان قیمت دولتی عرضه می کنند و مابقی را با قیمت آزاد در اختیار خریداران می گذارند و به دلیل نبود نظارت دستگاه های نظارتی شدت این تخلفات بسیار بالا رفته است.

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در گفت و گو با «بازار» در خصوص نوسانات اخیر قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: دو عامل باعث افزایش قیمتها شده یکی افزایش قیمت مولفه های تولید همچون ذرت، سویا، جوجه، ریزمغذی ها، ویتامین، دارو و حتی هزینه حمل و نقل است.

اسدالله نژاد افزود: عامل دیگر افزایش قیمتها هم به دلیل سودجویی های است که توسط دلالان و برخی از کسانی که دفاتر فروش مرغ دارند، صورت می گیرد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت  ۲۵ هزار تومان برای مرغ نرخی منطقی است، افزود: با این وجود شاهد هستیم که با یکسری سودجویی که صورت می گیرد مرغ تا نرخ ۳۰ هزار تومان هم در سطح بازار به فروش می رسد.

دوگانگی قیمت اصولا فساد آور است؛ یعنی فرد سهمیه مرغ دولتی را دریافت می کند اما با نرخ آزاد در بازار می فروشد

دوگانگی قیمت فساد آور است
این مقام مسئول در خصوص تبعات دوگانگی قیمت در بازار نیز گفت: دوگانگی قیمت اصولا فساد آور است؛ یعنی فرد سهمیه مرغ دولتی را دریافت می کند اما با نرخ آزاد در بازار می فروشد. لذا اگر ستاد تنظیم بازار به موقع ورود می کرد و قیمت واقعی مرغ را با توجه به افزایش قیمت مولفه های تولید، تعیین و ابلاغ می کرد یا شاهد این مشکلات نبودیم یا به این شدت نبود.

اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه بازار باید قیمت ها را تعیین کند، افزود: یارانه، دوگانگی قیمت و قیمت دستوری بحران و فساد را بیشتر می کند و بازار باید خود را جمع کند. اما وقتی دولت برای نهاده های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین می کند بحث بازار منتفی است. در حالی که دولت باید مسائل حاکمیتی را اعمال کند آن هم به شرطی که حقوق تولیدکنندگان را در نیز در این بین در نظر بگیرد.

وی گفت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار بعد از اینکه قیمت ۲۰هزار و ۴۰۰ را برای نرخ مصوب کرد و سپس قیمت مولفه ها را افزایش داد، دیگر قیمت مصوب مرغ را اصلاح نکرد. در حالی که انتظار می رود برای اینکه انگیزه تولید وجود داشته باشد و تولیدکننده متضرر نشود در اسرع وقت اصلاح قیمت مرغ انجام شود.

اسدالله نژاد خاطر نشان کرد: بعد از تعیین قیمت برای مرغ زنده قیمت مولفه های تولید را افزایش دادند که این افزایش قیمت روی قیمت تمام شده مرغ تاثیر می گذارد. با این وجود تا کنون هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت مولفه های تولید گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: مساله مهم اینجا است که بعد از افزایش قیمت مولفه های تولید قیمت مصوب اصلاح نشد در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت ذرت را ۱۴ درصد افزایش داد، کنجاله سویا را ۲۰ درصد و جوجه را ۵۰ درصد افزایش داد. پس از آن تاریخ قیمت واکسن نیز حدودا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بعد از تعیین و ابلاغ قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، ستاد تنظیم بازار قیمت ذرت را ۱۴ درصد، کنجاله سویا را ۲۰ درصد و جوجه را ۵۰ درصد افزایش داد!

آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغ گوشتی تایید نشده است| هزینه واکسیناسیون هر قطعه مرغ ۱۷۰۰ تومان است
 نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در خصوص شیوع آنفولانزای پرندگان در کشور نیز گفت: خبر شیوع آنفولانزای پرندگان در کشور صحت دارد و متاسفانه از یکسری واحدهای تولیدی تلفات می گیرد.

وی افزود: در واقع آنفولانزای پرندگان جزو بیماری هایی است که همه ساله با آن مواجه هستیم اما سویه های مختلف دارد. به عبارت دیگر الان آنفولانزای فوق حاد در مرغ گوشتی تا به امروز از سوی هیچ مرجع خارجی تایید نشده و سازمان دامپزشکی تنها شیوع آنفولانزای فوق حاد در مرغ های تخم گذار و بومی را تایید کرده است.

اسدالله نژاد گفت: واکسنهایی که برای آنفولانزای پرندگان استفاده می شود بایستی برای تیپ مشخصی باشد تا تاثیر بگذارد یعنی اگر برای سویه دیگری باشد نمی تواند اثرگذاری کاملی داشته باشد. با این وجود واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی کند بلکه  درصورت درگیر شدن کل گله، موجب می شود تا اثرات و تبعات درگیری کمتر شود.

وی ضمن بیان اینکه از حدود ۸ ماه پیش واکسن دیگر مشمول ارز دولتی نیست و  آزاد شده است، افزود: بخشی از واکسن مورد نیاز داخل و بخشی از خارج تامین می شود.

اسدالله نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه در تامین واکسن مشکلی نداریم اما قیمتها بسیار بالا است به طوری که هزینه واکسیناسیون هر قطعه مرغ گوشتی بیش از هزار و ۷۰۰ تومان است.

۲۰ درصد از میزان تولید کشور به دلیل اینکه دولت اعلام کرده مرغ باید در ۴۰ روزگی تخلیه شود و سهمیه دان هم ۴ کیلوگرم باشد کمتر شده است

کاهش ۲۰ درصدی کل تولید مرغ کشور از نظر وزنی
این مقام مسئول در ادامه به پیش بینی قیمت مرغ در عید نوروز پرداخت و گفت: به نظر می رسد بازار عید بازار خوبی باشد و افزایش قیمت آنچنانی نداشته باشیم. تنها درخواست ما این است که  حجم تولید تا حدودی بالاتر برود و بحران را مثل الان تجربه نکنیم، میزان سهمیه ذرت و سویای مرغداری ها را کامل اختصاص دهند تا بتوانیم مرغ هم کامل تولید کنیم.

اسدالله نژاد گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش سن کشتار و کاهش سهمیه دان میزان تولید حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ یعنی ۲۰ درصد از میزان تولید کشور به دلیل اینکه دولت اعلام کرده مرغ باید در ۴۰ روزگی تخلیه شود و سهمیه دان هم ۴ کیلوگرم باشد کمتر شده است.

وی افزود: اگرچه حجم جوجه ریزی تغییر نکرده اما با کاهش سن کشتار و سهمیه دان، به تبع مرغ ها با وزن ۲ کیلوگرم وارد بازار می شوند و لذا الان میزان تولید مرغ از نظر وزنی ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 اسدالله نژاد در خصوص عدم صادرات مرغ نیز اظهار داشت: هر کشوری که مزیت، زیرساخت و پتانسیل لازم را دارد باید صادرات داشته باشد. ما در  بحث مرغ گوشتی زیرساخت های لازم را داریم و سالانه بیش از ۱ میلیون تن می توانیم صادر کنیم. با این وجود صادرات یکسری ملزومات دارد که در کشور ما متاسفانه وجود ندارد و یا دستخوش تغییرات متوالی است و این تغییرات اجازه نمی دهد تاجر ایرانی و تاجر خارجی روی صادرات و واردات مرغ ایرانی ریسک کنند.

وی ادامه داد: از جمله موانع پیش روی صادرات می توان به تصمیمات خلق الساعه‌ای که از سوی مسئولان گرفته می شود و شاهد هستیم با افزایش قیمت در داخل به یکباره صادرات متوقف می شود اشاره کرد که موجب می شود قرادادهای بسته شده بین تجار ایران با دیگر کشورها منتفی بماند.

کد خبر: ۷۴٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha