۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
«چری تیگو ۷» یا «زوتی کوپا T۲۱۰» بخریم؟ +تصاویر
«بازار» گزارش می دهد

«چری تیگو ۷» یا «زوتی کوپا T۲۱۰» بخریم؟ +تصاویر

خدمات پس از فروش مناسب و سهولت در تامین قطعات و استهلاک پایین در بلند مدت و شرایط بهتر خرید و فروش از جمله مزایای خرید چری تیگو ۷ است که می توان مدل ۹۸ و صفر کیلومتر آن را با قیمتی در بازه ۸۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

بازار؛ گروه خودرو: بازار کراس‌اوورها این روزها نسبت به قبل بسیار داغ و گسترده‌تر شده و هر روز شاهد استقبال بیشتری از این کلاس از خودروها هستیم. از آنجا که خرید یک کراس‌اوور به روز و دارای آپشن‌های جدید بسیار مدنظر مشتریان است، در این مطلب به مقایسه دو کراس‌اوور محبوب این روزهای بازار _ هر دو آن‌ها در بازه قیمتی یکسانی قرار دارند و هر یک سلایق خاص خود را می‌طلبد _خواهیم پرداخت.

این دو کراس‌اوور محبوب چینی این روزها زوتی کوپا T۲۱۰ و چری تیگو ۷ است، در ادامه از نظر فنی هر دو خودرو را بررسی و در نهایت گزینه‌ای که ارزش بیشتری خواهد داشت را به شما معرفی خواهیم کرد.

خودروهای اسپرت و جذاب
کمی بیش از دو سال قبل بود که شرکت ریگان خودرو کراس‌اوور میان سایز به‌روز شرکت زوتی را که با نام کوپا شناخته می‌شود به بازار عرضه کرد. اما پس از گذشت یکسال نسخه‌ای فیس‌لیفت آن نیز هرچند به صورت محدود و پس از مدت نسبتا طولانی و تاخیر بسیار در موعد تحویل خودرو، به دست مشتریان رسید.

کوپا در سه نسخه Flagship، Exclusive و Royal روانه بازار شده است. از آنجا که مدل ۹۸ کوپا T۲۱۰ مورد بررسی ما در این مطلب است، نسخه فیس‌لیفت را می‌توان کمی پخته‌تر و حتی موقرتر از نسخه‌های قبل فیس‌لیفت دانست. استفاده از خطوط نرم و سطوح تخت همانند نسخه‌ای قبل از فیس‌لیفت روی بدنه به چشم می‌آید و تنها تغییرات فیس لیفت به دماغه خودرو و بخش عقب منتهی می‌شود.

خبری از جلو پنجره افقی با خطوط کروم نیست و جای خود را به جلوپنجره شش ضلعی داده که خط پهن کروم افقی که در میان جلوپنجره لوگوی کوپا خودنمایی می‌کند و فرم چراغ‌های جدید جمع‌وجور در جلو دیگر حس تهاجمی بودن نسخه پیش از فیس‌لیفت را تداعی نمی‌کند، در عین حال یک ظاهر اسپرت و آرام دارد

بنابراین دیگر خبری از جلو پنجره افقی با خطوط کروم نیست و جای خود را به جلوپنجره شش ضلعی داده که خط پهن کروم افقی که در میان جلوپنجره لوگوی کوپا خودنمایی می‌کند و فرم چراغ‌های جدید جمع‌وجور در جلو دیگر حس تهاجمی بودن نسخه پیش از فیس‌لیفت را تداعی نمی‌کند، در عین حال یک ظاهر اسپرت و آرام دارد.

در نمای عقب نیز هیچ تغییر گستردهی را شاهد نیستیم، تنها یک به‌روزرسانی در بخش گرافیک چراغ‌ها و پیوسته شدن آن و همچنین باز طراحی سپر عقب و زیرسپر عقب انجام شده تا به‌روز و البته زیبا به نظر برسد. باتوجه به طول ۴ هزار و ۶۵۴ میلی‌متری و عرض هزار و ۸۹۳ میلی‌متری و فاصله محوری ۲ هزار و ۸۰۵ میلی‌متری و قامت هزار و ۶۹۶ میلی‌متر فضای عقب برای سر سرنشینان مناسب بوده، اما فضای پا چندان کافی به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر در مقابل چری تیگو ۷ با بیش از چهارسال سابقه در بازار، جزو محبوب‌ترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار ایران به شمار می‌آید. طراحان چری با استفاده از خطوط تیز روی بدنه و المان‌های زبان جدید طراحی چری، تیگو ۷ نسبت به تمامی محصولات این شرکت چینی متمایز است.

خط شانه نرم و خط شخصیتی برجسته، کاراکتری اسپرت به این کراس‌اوور جمع‌وجور می‌بخشد، تا در نمای جلو باتوجه به گرافیک چراغ‌ها و جلوپنجره شش ضلعی که تورفتگی خاصی داشته و خط افقی کروم میان جلوپنجره که تا پایین چراغ‌های جلو امتداد یافته، چهره‌ای اسپرت و جوان به خود گرفته است.

در نمای عقب چری تیگو ۷ با وجود چراغ‌های کشیده و خط برجسته روی در صندوق عقب مشابه کیا اسپورتیج نسل چهارم است که نمای شکیل و زیبای را به هر بیننده‌ای القا می‌کند. اگرچه به لحاظ ابعاد بدنه نیز چری تیگو ۷ نسبت به زوتی کوپا، جمع‌وجورتر است و فاصله محوری ۲ هزار و ۶۵۰ میلی‌متری، طول ۴ هزار و ۴۳۲ میلی‌متری، عرض هزار و ۸۳۷ میلی‌متری با قامت هزار و ۶۷۰ میلی‌متری دارد. اما فضای مناسبی برای سرنشینان عقب به ارمغان آورده است.  

کابین‌های به‌روز و مدرن
فضای داخلی کوپا T۲۱۰ بسیار جذاب و دلنشین است؛ چراکه در نسخه فیس‌لیفت خود همانند نمای بیرونی، تغییرات محسوسی را به خود دیده است. از جمله تغییرات می‌توان به طراحی داشبورد و تغییر فرم دریچه‌های مستطیل شکل سیستم تهویه به ذوزنقه‌ای و استفاده بیشتر از خطوط کروم برای شکیل نمایش دادن و البته طراحی یک نمایشگر ۱۰ اینچی که جایگزین نمایشگر ۸ اینچی قبلی شده، LED های نواری و سقف بزرگ پانورامیک اشاره کرد.

طراحی دسته دنده اسپرت و غربیلک فرمانی مشابه محصولات پورشه و کلاستر دیجیتالی از دیگر مواردی هستند که رانندگی با کوپا T۲۱۰ را اسپرت‌تر می‌کند. هرچند که استفاده از چرم و دوخت باکیفیت از نکات برجسته کابین کوپا است، اما در زمینه امکانات رفاهی به جدیدترین سیستم‌های الکترونیکی مجهز شده است.

تنها نکته‌ای منفی که در این میان به کوپا T۲۱۰ وارد است، عدم عایق‌بندی مناسب برای جذب صدای موتور در دورهای بالا و البته عایق حرارتی و استفاده از پلاستیک نامرغوب برای واشر آب‌بندی درها است

سیستم‌هایی چون کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه‌ای، دوربین دید عقب، سیستم هشدار انحراف از مسیر، هشدار نقاط کور، سنسور پارک جلو و عقب، نشانگر فشار باد تایر TPMS، سیستم کنترل کشش، سیستم آغاز کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم پایداری الکترونیکی، فرمان برقی، سیستم ترمز کمکی، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه مطبوع دوگانه و برای سرنشینان عقب، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید(کی‌لس)، سقف پانورامیک، حالت رانندگی اسپرت و تغییر حالت پس زمینه پشت پنل در اختیار سرنشینان قرار دارد.

تنها نکته‌ای منفی که در این میان به کوپا T۲۱۰ وارد است، عدم عایق‌بندی مناسب برای جذب صدای موتور در دورهای بالا و البته عایق حرارتی و استفاده از پلاستیک نامرغوب برای واشر آب‌بندی درها است. در مقابل رقیب هموطن خود یعنی چری تیگو ۷، در زمان ورود به کابین این کراس‌اوور جمع‌وجور، صفحه نمایشگر ۹ اینچی و پشت پنل جدید با نمایشگر دیجیتالی فضای مدرنی را به وجود آورده تا با دو رنگ بودن ادوات مشکی و نارنجی، قطعات تزئینی کروم، استفاده از پلاستیک نرم و مواد اولیه باکیفیت و سقف بزرگ پانوراما فضای دلنشینی را فراهم آورده است.

تعبیه شدن دکمه استارت در کنار دسته دنده اسپرت و غربیلک فرمان اسپرت رانندگی با تیگو ۷ را هیجان انگیزتر می‌کند. از آپشن‌های مهم این کراس‌اوور جمع‌وجور می‌توان به دوربین ۳۶۰ درجه‌ای، دوربین دید جلو و عقب به صورت دینامیکی، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، سیستم رانندگی ECO، سنسور نور، فرمان برقی، سیستم نشانگر فشار باد تایرها TPMS، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم ورود بدون کلید(کی‌لس)، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سقف پانورامیک، سیستم کنترل کشش، سیستم ABS، EBD، سیستم آغاز حرکت در سربالایی‌ها و سیستم کنترل لغزش خودرو اشاره کرد. اگرچه تیگو ۷ آپشن‌های کمتری از کوپا دارد، اما به لحاظ عایق‌بندی و کیفیت مونتاژ و قطعات در سطح بالاتری از کوپا قرار دارد.

کدام موتور قوی‌تر است؟
هر دو کراس‌اوور چینی مدنظر ما در این مطلب، به پیشرانه چهارسیلندر خطی ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهزاند. اگرچه در زمینه طراحی کابین و آپشن‌های رفاهی، تیگو ۷ در سطح پایین‌تری قرار دارد. اما در بخش فنی، قلب تپنده تیگو ۷ برتری بیشتری دارد، چراکه موتور چهارسیلندر خطی به حجم دقیق ۱۴۹۸ سی‌سی مزین شده به سیستم پرخوران توربوشارژ و ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر حداکثر ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت را در ۵۵۰۰ آرپی‌ام(دور در دقیقه) و حداکثر ۲۱۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۷۵۰ آرپی‌ام(دور در دقیقه) تولید می‌کند.

با توجه به اینکه سوخت مورد استفاده در کشور از اکتان پایین‌تری برخوردار است، اما سابقه حضور چهار سال تیگو ۷ در بازار، نشان داده که این پیشرانه سازگاری مناسبی با شرایط جوی و سوختی کشور داشته است و در شتاب‌گیری عملکرد عالی از خود به نمایش می‌گذارد

باتوجه به اینکه سوخت مورد استفاده در کشور از اکتان پایین‌تری برخوردار است، اما سابقه حضور چهار سال تیگو ۷ در بازار، نشان داده که این پیشرانه سازگاری مناسبی با شرایط جوی و سوختی کشور داشته و باتوجه به اینکه موتور توربوشارژ بوده در اوایل حرکت کمی با افت لگ مواجه است، اما در شتاب‌گیری عملکرد عالی از خود به نمایش می‌گذارد.

کیفیت ساخت قطعاتی چون اورینگ‌ها، کاسه نمد و بلبرینگ در موتور ACTECO چری در سطح بالایی قرار دارد و به جرات می‌توان گفت که اگر سرویس‌های دوره‌ای، تعویض سیالات مهم موتور چون روغن موتور به موقع انجام شود. تا ۱۲۰ هزار کیلومتر کارکرد تیگو ۷ به عنوان خودروی کم‌استهلاک معرفی می‌شود.

عایق‌بندی حرارتی  نیز نسبت به کوپا T۲۱۰ بی‌نظیر بوده و حتی در دورهای بالا، صدای زیادی که در کابین کوپا T۲۱۰ کمی آزار دهنده است، در کابین تیگو ۷ خبری از چنین نکته منفی نیست. از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک چری تیگو ۷ با استفاده از آکومولاتور دوگانه گیربکس و به‌روزرسانی پروگرامینگ(نرم‌افزار) TCU تعویض دنده‌ها سریع و نرم انجام می‌شود و شتاب را تسریع می‌بخشد.

حتی در زمان افزایش دور موتور، تعویض دنده‌ها بدون تقه انجام می‌شود و تنها نکته منفی که به گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه تیگو ۷ وارد است، کوچک بودن مبدل حرارتی آن است که در رانندگی‌های طولانی مدت، می‌تواند منجره افزایش دمای کاری گیربکس شود.

هرچند که نباید از هماهنگی بسیار عالی گیربکس دوکلاچه تیگو ۷ با موتور صرف نظر کرد، این گیربکس اگر باتوجه به حفظ کارکرد استاندارد سالیانه ۲۰ هزار کیلومتر و تعویض به موقع روغن گیربکس، می‌تواند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر گیربکس بی‌دردسر و کم استهلاک باشد. (چری تیگو ۷ به لحاظ پایین‌ترین سطح در زمینه جانمایی قطعات و ایرادات فنی، در میان بلندقامتان هم سطح خود به لحاظ قیمتی و کلاس، در سطح بالاتری قرار دارد.)

در مقابل زوتی کوپا T۲۱۰ باتوجه به موتور ۱۴۹۹ سی‌سی موسوم به TN۴G۱۵T با آرایش ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر و تجهیزبه پرخوران توربوشارژ حداکثر توان به ۱۵۶ اسب‌بخار بین ۵۱۰۰ آرپی‌ام تا ۵۷۰۰ آرپی‌ام(دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور به ۲۱۰ نیوتون‌متر بین ۲۱۰۰ آرپی‌ام تا ۳۶۰۰ آرپی‌ام(دور در دقیقه) می‌رسد. این مورد را نباید فراموش کرد، اختلاف ۹ اسب‌بخاری کوپا و تیگو ۷، به این معنا نخواهد بود که راندمان بالایی موتور تمامی مشکلات را مرتفع می‌سازد.

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک کوپا، باتوجه به بخش نرم‌افزاری جدید TCU و سخت‌افزاری آن، هماهنگی عالی با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ دارد تا قدرت را مانند رقیب هموطن خود به محور جلو برساند. اما در زمان فعال شدن وضعیت اسپرت رانندگی، تعویض دنده سریع و خشن می‌شود و با این وجود تعویض دنده‌ها با کمی تقه و کوبش مواجه می‌شود

بلکه هر دو موتور کم حجم پرخوران توربوشارژ در صورت افزایش توان خروجی و به عبارتی توان بیشتر گرفتن از موتور، قطعات اصلی مکانیکی موتور احتراق داخلی را دوچندان می‌کند. افزایش دمای کاری موتور و مرتب کارکردن فن موتور از دیگر مزایا پیشرانه کوپا T۲۱۰ است. همچنین پس از کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد، به دلیل ضعف در مدار هیدرولیکی، موتور، در بخش سرسیلندر، سروصدای بسیاری تولید می‌شود که این مورد از مهم‌ترین نقاط ضعف کوپا است.

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، باتوجه به بخش نرم‌افزاری جدید TCU و سخت‌افزاری آن، هماهنگی عالی با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ دارد تا قدرت را مانند رقیب هموطن خود به محور جلو می‌رساند. اما در زمان فعال شدن وضعیت اسپرت رانندگی، تعویض دنده سریع و خشن می‌شود و با این وجود تعویض دنده‌ها با کمی تقه و کوبش مواجه می‌شود.

وجود آکومولاتورها در گیربکس تاحدودی این ضربه و کوبش را به حداقل رسانده، اما افزایش دمای کاری گیربکس و عدم تعویض به موقع روغن گیربکس می‌تواند در معیوب شدن گیربکس در کارکردهای بالاتر از ۶۰ هزار کیلومتر بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین این مورد یکی از نقاط ضعف مهم در کوپا است.  

کیفیت سواری و فرمان پذیری
هر دو خودرو یعنی زوتی کوپا T۲۱۰ و چری تیگو ۷ در محور جلو با ساختار مک‌فرسون و در عقب مولتی‌لینک یا اتصالات چندگانه با رینگ ۱۸ اینچی تجهیز شده‌اند. اگرچه سواری تیگو ۷ شاید تا مدتی به کیفیت کوپا نباشد، اما در زمان حرکت در سرعت‌های بالاتر از ۷۰ کیلومتر برساعت روی سطوح ناهموار و دست‌اندازها، سواری قابل ملاحضه‌ای را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

اما وجود هندسه X مانند در جلو برای اجزای سیستم تعلیق تیگو ۷ و مرکز ثقل پایین منجر به هندلینگ عالی برای این کراس‌اوور جمع‌وجور شده است. از طرفی کوپا T۲۱۰ سواری باکیفیتی دارد، چراکه کیفیت متریال داخل در این مساله تاثیرگذار بوده و سواری نرمی را به سرنشینان هدیه می‌دهد. هندلینگ کوپا در سطح چری تیگو ۷ نبوده، اما فرمان برقی عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد.

انتخاب مناسب کدام است؟
اگر بخواهیم به لحاظ طراحی از ۱۰ امتیاز در نظر گیریم، کوپا امتیاز ۹ و چری تیگو ۷ امتیاز ۸ را کسب خواهد کرد. کلام آخر این روزها چری تیگو ۷ مدل ۹۸ صفرکیلومتر را می‌توان با قیمتی در بازه ۸۰۰ میلیون تومان خرید. خدمات پس از فروش مناسب و سهولت در تامین قطعات و استهلاک پایین در بلند مدت و شرایط بهتر خرید و فروش، چری تیگو ۷ را به گزینه‌ای نخست خرید بدل می‌کند.

اما زوتی کوپا T۲۱۰ به دلیل عدم تامین قطعات و خدمات بسیار پایین و دردسرهای فراوان پس از کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر که گیریبان گیر مالک می‌شود، به گزینه دوم خرید نائل می‌شود.

کد خبر: ۷۴٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha