۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
۵۶ درصد از شرکتهای ژاپن خواستار عدم برگزاری المپیک در سال جاری هستند
اما و اگرهای برگزاری المپیک در سال ۲۰۲۱؛

۵۶ درصد از شرکتهای ژاپن خواستار عدم برگزاری المپیک در سال جاری هستند

قرار بر این بود مسابقات المپیک در سال ۲۰۲۰ برگزار شود و این کشور برای آماده شدن زیر ساختها و میزبانی مسابقات میلیاردها دلار هزینه کرد ولی همه گیری کرونا باعث تاخیر یک سال در برگزاری المپیک شد و حال هم خبرها از احتمال تعویق دوباره یا لغو کلی برگزاری مسابقات ۲۰۲۱ حکایت دارد.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: همه گیری کرونا باعث شد تا برای اولین بار در طول تاریخ رقابتهای المپیک به تاخیر بیفتد. قرار بر این بود مسابقات المپیک که مهمترین مسابقات ورزشی در دنیا است در جولای سال ۲۰۲۰ در کشور ژاپن برگزار شود ولی  بعد از همه گیری کرونا و تعطیلی های گسترده در تمامی کشورهای دنیا قرار بر این شد برگزاری المپیک یک سال به تاخیر بیفتد و در جولای سال ۲۰۲۱ برگزار شود.

بعد از کشف واکسن امید به برگزاری المپیک در سال جاری افزایش یافت ولی چالشهای موجود در حوزه تولید حجم انبوه واکسن در دنیا توزیع آن در سراسر جهان سبب شد تا پروژه بزرگ واکسیناسیون مردم در جهان در سال جاری به نتیجه مطلوب و نهایی نرسد.

ساندی تایمز در این مورد نوشت:« با وجود کشف واکسن در دنیا که باعث امیدوار شدن دنیا به پایان یافتن این همه گیری در دنیا است، انتظار نمی رود تا نیمه سال جاری تمامی مردم دنیا واکسینه شوند و امکان برگزاری تجمعی به بزرگی المپیک و از سر گیری آزادانه سفر در دنیا وجود داشته باشد. به همین دلیل در مورد برگزاری یا عدم برگزاری آن اختلاف نظرهای زیادی ایجاد شده است.»

 برخی بر این باورند برگزاری این مسابقات نه از نظر سلامتی و نه از نظر اقتصادی برای کشور ژاپن منفعتی ندارد، از یک طرف می تواند شانس افزایش شمار مبتلایان و حتی مرگ ناشی از کرونا را افزایش دهد و از طرف دیگر عدم حضور تماشاچیان در المپیک و عدم کسب درآمد ناشی از توریسم مرتبط با  میزبانی المپیک مانع از کسب سود اقتصادی در کشوری می شود که در سالهای گذشته برای آماده سازی کشور به منظور میزبانی المپیک میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده بود.

در هفته گذشته خبرهایی در مورد واکسیناسیون تمامی ورزشکاران شرکت کننده در المپیک و تیم همراه آنها توسط دولتها عنوان شد و در برخی از خبرها در مورد اجرای این طرح توسط دولت ژاپن صحبت شد ولی در مورد امکان پذیری اجرای این طرح ها تردیدهای زیادی وجود داشت. برخی از رسانه ها بر ضرورت توقف برگزاری این مسابقات در سال جاری صحبت کردند و تاکید کردند برگزاری این تجمع بزرگ از سراسر دنیا در کشور ژاپن خطرناک است.

نیمی از شرکتهای ژاپنی خواستار عدم برگزاری المپیک در سال جاری هستند
اما در این روزها که مساله المپیک و برگزاری یا عدم برگزاری آن تمامی رسانه ها را پر کرده است، موسسات نظرسنجی در ژاپن اقدام به مطالعه در این زمینه کردند. مرکز مطالعات شوکو واقع در شهر توکیو در گزارش اخیر خود نوشت: «بالغ بر نیمی از شرکتها و بنگاه های اقتصادی فعال در ژاپن بر این باورند مسابقات المپیک نباید در سال جاری برگزارشود و یا باید برگزاری این مسابقات به طور کلی لغو شود یا اینکه برگزاری این مسابقات باز هم به تعویق بیفتد. آنها اعلام کردند مشکلات ناشی از میزبانی این مسابقات در کشور ژاپن در شرایط فعلی بیش از سود حاصل از این میزبانی است.»

طبق این مطالعه ۵۶ درصد از شرکتها در دهه اول فوریه سال جاری اعلام کردند نباید المپیک در سال جاری برگزار شود در حالیکه در ماه اوت سال قبل ۵۳ درصد از شرکتها خواستار لغو مسابقات در سال ۲۰۲۱ بودند.آمارهای تهیه شده توسط این مرکز مطالعاتی نشان داد ۷.۷ درصد از شرکتها خواستار برگزاری مسابقات طبق برنامه زمان بندی اعلام شده توسط کمیته المپیک بودند در حالیکه در اوت سال قبل ۲۲.۵ درصد از شرکتها  موافق برگزاری مسابقات بودند.

چه گزینه های دیگری وجود دارد
اما سوال این است که ژاپن چه گزینه های دیگری در اختیار دارد؟ نشریه ساندی تایمز در این مورد نوشت:« ژاپن می تواند مسابقات را به صورت محدود و بدون حضور تماشاچی انجام دهد و ورود توریستها را محدود کند یا اینکه به طور کلی برگزاری مسابقات این دوره لغو شود و دنیا مسابقات المپیک را در سال ۲۰۲۴ برگزار کند.»

مرکز مطالعات شوکو اعلام کرد:«۲۰ درصد از شرکتها و بنگاه های اقتصادی فعال در ژاپن بر این باورند باید مسابقات با محدودیت برگزار شود و نظارت بر سلامت افراد افزایش یابد. این گروه بر این باورند باید با تعداد محدود تماشاچی مسابقات را برگزار کرد در حالیکه ۱۷ درصد معتقدند باید مسابقات سال جاری بدون حضور تماشاچی ها برگزار شود و ژاپن نباید از میزبانی این مسابقات در سال جاری انصراف دهد.»

یکی دیگر از گزینه های پیش روی ژاپن لغو کردن المپیک سال جاری به دلیل همه گیری کرونا است. لغو کردن مسابقات با توجه به مبلغ بالای سرمایه گذاری که توسط دولت در سالهای اخیر و برای آماده شدن کشور برای میزبانی مسابقات  انجام شده است، بسیار زیان ده اعلام شده است ولی فعالان اقتصادی ژاپن این دیدگاه را نپذیرفته اند.

مطالعات مرکز شوکو نشان داده است ۷۰ درصد از کسب و کارهای ژاپنی معتقدند لغو المپیک یا تعویق برگزاری آن زیانی به اقتصاد ژاپن وارد نمی کند و برگزاری آن با توجه به محدودیتهای موجود و خطراتی که وجود دارد، می توان زیان بزرگتری برای اقتصاد به همراه داشته باشد. با این شرایط باید دید کمیته المپیک ژاپن چه تصمیمی در مورد نحوه و زمان برگزاری المپیک می گیرد و ایا المپیک در روز ۲۳ جولای سال جاری برگزار خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۷۴٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha