۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کارشناسان بورس پاسخ می‌گویند؛ سهام عدالت را نگه داریم یا بفروشیم؟
بررسی بازار درباره دغدغه مخاطبان

کارشناسان بورس پاسخ می‌گویند؛ سهام عدالت را نگه داریم یا بفروشیم؟

به دلیل وجود ابهام در خصوص آینده بازار در کوتاه مدت نظرات کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد که نظر قطعی و واحدی در مورد نگهداری و فروش سهام عدالت وجود ندارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سهام در ۲۷ بهمن ماه سال جاری با ۷هزار واحد منفی بر روی میلیون ۲۵۷ میلیون واحد قرار گرفت که نسبت به روز گذشته ۰.۵۸ درصد ریزش داشته است، در کنار ریزش شاخص کل بازار، شاخص کل هم وزن روند مثبتی داشت و اما نسبت به روز گذشته با ۰.۵۸ درصد کاهش رشد بر روی ۴۳۷ هزار ۲۲۷ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات  روز امروز برای  هر برگه سهام ۵۳۲ هزار تومان به ۸میلیون ۴۲۰ هزار تومان رسید. دارندگان این سهم می‌توانند ۳۰درصد از سهام خود را هم اکنون در بازار سهام به فروش برسانند. همچنین سهام عدالت درحالی به این عدد رسیده که تاکنون افزایش سهام شرکت های فولاد خوزستان، پالایشی تهران و اصفهان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعمال نشده است چراکه در صورت اعمال این افزایش سهام، ارزش سهام عدالت چیزی حدود ۹.۷ میلیون تومان خواهد شد.

کسانی که نیاز به به پول سهام عدالت دارند و تخصصی از بازار ندارند پیشنهاد می‌کنم سهام خود را بفروشند، در غیر این صورت می‌توانند سهام عدالت خود را نگه دارند

 دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از روز گذشته در دو بانک ملی و تجارت آغاز شد که در این باره عباس معمار نژاد معاون وزیر اقتصاد گفته است که دو بانک ملی و تجارت به صورت الکترونیکی به سهامداران عدالت کارت اعتباری ارائه می‌کنند. به گفته او، ارزش این کارت ۵۰درصد ارزش سهام عدالت با سود ۱۸ درصد است که طی سه روز بعد از درخواست متقاضیان سهام عدالت پرداخت می‌شود.

بر طبق توافقی که شرکت‌های سپرده‌گذاری استانی به عنوان متولیان اصلی سهام عدالت با بانک‌ها صورت گرفته قرار است که وام یا کارت اعتباری در اختیار دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند قرار بدهند.

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند می‌توانند ۳۰درصد از سهام عدالت خود را در بازار سهام معامله کنند. با توجه به نوسانی بودن بازار در این روزها دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کردند، در یک دو راهی قرار گرفتند که سهام عدالت خود را بفروشند یا اینکه آن را نگه دارند.

حدود ۵۰ میلیون از سهامداران بازار سرمایه را دارندگان سهام عدالت تشکیل می‌دهند که ۱۸ میلیون از آن‌ها روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کردند. قرار بر این شد که دولت تا بهمن ماه بیش از ۶۰درصد از سهام عدالت را آزاد و تا آخر سال ۱۰۰درصد آن را در اختیار دارندگان سهام عدالت قرار دهد که به گفته روابط عمومی شرکت‌ سپرده گذاری مرکزی به احتمال زیاد آزاد سازی ۱۰۰درصد سهام عدالت تا پایان سال محقق نمی‌شود.

نظرات کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد که نظر قطعی و واحدی در مورد نگه داری و فروش سهام عدالت وجود ندارد، چرا که بازار سرمایه دچار یک ابهام برای آینده بازار شده است

نظر کارشناسان در مورد سهام عدالت
سهام عدالت متشکل از شرکت‌های دولتی است که بخشی زیادی از آن‌ها در بازار سهام هستند بنابراین ارزش‌ سهام عدالت به روند این سهم‌ها در بازار بستگی دارد. تحلیل‌گران بازار سرمایه که آینده بازار را در بلند مدت روش می‌بینند، تاثیر نرخ دلار در کوتاه مدت را از عوامل مهم در نوسانات بازار عنوان می‌کنند. با توجه به وضعیت کنونی بازار سرمایه و همچنین عدم آگاهی بسیاری از دارندگان سهام عدالت در خصوص فعالیت در بورس، این سوال مطرح است که دارندگان سهام عدالت با این سهام چه بکنند؟

سهام عدالت خود را بفروشید
در پاسخ به این سوال شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه، می‌گوید: اگر سهامدار سهام عدالت نیاز به پول این سهام دارد، سهام خود را بفروشد و همچنین پیشنهاد می‌کنم، کسانی که تخصص بازار را ندارند بهتر است که سهام عدالت خود را به فروش بگذارند.

دکتر اسفندیار شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد روند بازار گفت: بازار را تا انتخابات ریاست جمهوری نگه می‌دارند. در روزهای اخیر بازار متاثر از دلار و چشم انداز آینده آن در حال حرکت است و این ابهام وجود دارد که دلار ممکن است در آینده ریزشی باشد.

او اضافه کرد: بهترین قیمت دلار برای بازار سرمایه همین نرخ‌های کنونی است و زیر این نرخ برای بازار خطرناک می‌باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد سهام عدالت اظهار کرد: کسانی که نیاز به به پول سهام عدالت دارند و تخصصی از بازار ندارند پیشنهاد می‌کنم سهام خود را بفروشند، در غیر این صورت می‌توانند سهام عدالت خود را نگه دارند.

حسین صیامی: پیشنهاد دادن در این مورد کمی حساس است چرا که این سهام دارایی افراد ضعیف جامعه است و ممکن است در آینده رشد کند. اما پیشنهاد می‌کنم اگر به پول این سهم نیازی ندارید آن را نگه دارید چرا که در بلند مدت آینده خوبی برای بازار وجود دارد

اگر نیاز به پول ندارید سهام خود را نگه دارید
عسکری فعال بازار سرمایه هم در پاسخ به این سوال گفت: به خاطر اینکه پرتفوی سهام عدالت از سهم‌های خوبی تشکیل شده است، فروش این سهم با قیمت پایین کمی بی انصافی است بنابراین بنده پیشنهاد می‌کنم که سهام خود را تا بهبود بازار نگه دارند اما این توصیه را نمی‌کنم که در صورت نیاز داشتن به پول سهام عدالت آن را نگه دارند.

این کارشناس در گفتگو با بازار در مورد روند بازار  گفت: به نظر بحث بودجه سال آینده و همچنین مذاکرات احتمالی ایران با آمریکا مهم‌ترین دلیل برای حرکت بازار سرمایه هستند. اگر در بودجه، اتکا به بازار سرمایه در همین میزان باشد احتمال رشد بازار برای سال آینده به صورت صعودی وجود دارد.

پیشنهاد دادن در این اوضاع بازار کار سختی است
حسین صیامی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در پاسخ به سوال بالا گفت: دارندگان سهام عدالت چه کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند و چه کسانی که غیر مستقیم را ترجیح دادند از تمامی امکاناتی که برای این سهام گذاشته شده استفاده کنند مانند دادن وام بانکی یا کارت اعتباری.

او در خصوص کسانی که روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند گفت: پیشنهاد دادن در این مورد کمی حساس است چرا که این سهام دارایی افراد ضعیف جامعه است و ممکن است در آینده رشد کند. اما پیشنهاد می‌کنم اگر به پول این سهم نیازی ندارید آن را نگه دارید چرا که در بلند مدت آینده خوبی برای بازار وجود دارد.

نظرات کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد که نظر قطعی و واحدی در مورد نگه داری و فروش سهام عدالت وجود ندارد، چرا که بازار سرمایه دچار یک ابهام برای آینده بازار شده است. به عنوان مثال در مواجه با نرخ دلار، آنچه مسئولین گفتند دلار زیر ۲۰ هزار تومان است اما حرکت این ارز در هفته‌های اخیر بر خلاف این اظهار نظرها بوده است در نتیجه سهامداران بازار سرمایه با یک ابهام در خصوص بازار تا پایان سال مواجه هستند.

کد خبر: ۷۴٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      0 0
      واقعا خاک بر سر بورسی که قابل تحلیل نیست و دستوریییییه