۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
جای خالی صنایع تبدیلی در بام ایران؛ جیب دامداران خالی ماند
خام فروشی شیر و گوشت؛

جای خالی صنایع تبدیلی در بام ایران؛ جیب دامداران خالی ماند

شهرکرد- چهارمحال و بختیاری یکی از استان های توانمند در بخش دامپروری است اما نبود صنایع تبدیلی در این استان موجب شده است که شیر و گوشت تولیدی خام فروشی شود.

بازار؛ گروه استان ها: دامدارای و دامپروری از دیر باز شغل بسیاری از مردم چهارمحال و بختیاری بوده است. هم اکنون بسیاری از مردم در زمینه پرورش دام کوچک، پرورش گاو شیری و... فعالیت می کنند و این استان به یکی از استان های برتر در زمینه تولید شیر و گوشت قرمز در سطح کشور تبدیل شده است.

در حال حاضر ۲۱ درصد از کل تولیدات کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری مربوط به محصولات دامی است. سالانه ۲۷ هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود. چهارمحال و بختیاری همچنین در سرانه تولید شیر در کشور رتبه دوم را دارا است.

تولید گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری سالیانه بیش از ۲۷ هزار تن است که شاهد این هستیم که تولید گوشت قرمز در این استان ۸۰۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است

مدیر بخش امور دامی مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یک استان توانمند در زمینه تولید محصولات دامی است، گفت: تولید گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری سالیانه بیش از ۲۷ هزار تن است که شاهد این هستیم که تولید گوشت قرمز در این استان ۸۰۰ درصد افزایش یافته است.

مرتضی کرمی با اشاره به فعال شدن بیش از ۱۶ مجتمع دامپروری در این استان، بیان کرد: تولید شیر در این استان ۱۵ برابر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: وجود ظرفیت های ویژه برای پرورش دام از طرفی و علاقه مردم به دامپروری سبب شده است تا این استان جایگاه بالایی در سطح کشور در زمینه تولید محصولات دامی نظیرگوشت قرمز، شیر و لبنیات پیدا کند.

در حالی که بخش دامپروری و تولید محصولات خام دامی در این استان توسعه یافته است اما فرآوری محصولات دامی در این استان جایگاهی ندارد و بسیاری از محصولات خام دامی بدون فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از استان خارج می شوند.

دامداران به علت توسعه نیافتن صنایع تبدیلی شیر در این استان مجبور هستند که شیر را با قیمت بسیار پایین در اختیار ماست بندی های سطح شهر ها بگذارند و از این رو درآمد پایینی کسب کنند

 یکی از دامداران چهارمحالی در منطقه فرخ شهر به خبرنگار بازار گفت: تولید شیر خام در استان چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است و این استان یکی از استان های برتر کشور در زمینه تولید شیر خام است.

سید علی حسینی ادامه داد: در حال حاضر دامداران به علت توسعه نیافتن صنایع تبدیلی شیر در این استان مجبور هستند که شیر را با قیمت بسیار پایین در اختیار ماست بندی های سطح شهرها بگذارند و از این رو درآمد پایینی کسب کنند.

وی تاکید کرد: در استان های دیگر کارخانه بزرگ فرآوری شیر وجود دارد که شیر را مستقیم از دامداری با قیمت مناسب خریداری می کند و با توجه به ایجاد ارزش افزوده درآمد دامداران نیز بالا است.

وی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری شیر در این استان زمینه ساز افزایش درآمد دامداران است و نقش اساسی در تامین نقدینگی مورد نیاز دامدار دارد.

فعال بودن ۱۶ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به فعال بودن ۱۶ مجتمع دامپروری در این استان، اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری سالانه ۲۵۳ هزار تن شیر در استان تولید می‌شود.

سام مردانی گفت: ۱۸۶ هزار قطعه دام سنگین و دو میلیون رأس دام سبک در استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۷ هزار تن گوشت قرمز سالانه در استان تولید می‌شود که ۹ هزار تن از آن مازاد بر نیاز است.

وی تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری شیر و گوشت در این استان موجب ایجاد ارزش افزوده در استان می شود و این مهم موجب افزایش اشتغال بخش کشاورزی می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: جذب سرمایه گذاران در بخش فرآوری محصولات دامی این استان ضروری است و یک ظرفیت پر بازده در استان به شمار می رود.

جذب سرمایه گذاران برای توسعه صنایع تبدیلی به ویژه در صنعت دامپروری با جدیت در حال پیگیری است و در تلاش هستیم که با انجام حمایت های لازم زمینه استقرار واحد های صنعتی بزرگ فرآوری محصولات دامی را در استان فراهم کنیم

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در زمینه توسعه صنایع تبیدیلی در بخش کشاورزی استان به خبرنگار بازار گفت: سالانه یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری در بخش های مختلف تولید می‌شود که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار تن فرآوری می‌شود.

 طهمورث فتاحی ادامه داد: ۲۰۰ کارخانه و کارگاه در استان وجود دارد که در زمینه فرآوری محصولات دامی فعالیت می کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید محصولات خام بخش کشاورزی از جمله شیر و گوشت جایگاه بالایی در سطح کشور دارد.

وی بیان کرد: جذب سرمایه گذاران برای توسعه صنایع تبدیلی به ویژه در صنعت دامپروری با جدیت در حال پیگیری است و در تلاش هستیم که با انجام حمایت های لازم زمینه استقرار واحد های صنعتی بزرگ فرآوری محصولات دامی را در استان فراهم کنیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استقرار واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات دامی در این استان موجب رشد بخش های مختلف نیز می شود و اشتغال بخش کشاورزی استان را افزایش می دهد.

دعوت از سرمایه گذاران و فراهم آوردن امکانات و انجام حمایت های لازم از سرمایه گذاران برای توسعه واحدهای صنعتی فرآوری در زمینه محصولات دامی، زمینه را برای فعال شدن این بخش در استان فراهم می کند.

بخش فرآوری محصولات دامی توانمند های بالایی دارد و باید تلاش شود این مهم  در استان محقق شود و این استان به یکی از استان برتر کشور در تکمیل زنجیره تولید در بخش دامپروری تبدیل شود.

کد خبر: ۷۳٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha