۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
مناقصه احداث تقاطع غیرهم‌سطح مجن مجددا انجام می‌شود/ توافق با میراث و منابع طبیعی
مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان:

مناقصه احداث تقاطع غیرهم‌سطح مجن مجددا انجام می‌شود/ توافق با میراث و منابع طبیعی

شاهرود- عمیدی، مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه پروژه تقاطع مجن با هدف کاهش تصادفات اجرا می‌شود، گفت: این طرح اصلاح و هم اکنون در شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور در دست بررسی است و پس از اعلام نظر این کمیته فنی، مناقصه اجرایی آن انجام می‌شود.

امیر عمیدی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به پروژه نیمه تمام سه راهی مجن و تصادفات شدید در این منطقه، با بیان اینکه تقاطع مجن در زمره مناطق پر تصادف شرق استان سمنان است، افزود: محور شاهرود-بسطام تحویل اداره کل راه و شهرسازی بود اما اکنون در حوزه اختیارات شهرداری است و به نوعی باید گفت در حوزه کاری اداره کل قرار ندارد اما در سفری که رئیس جمهور به استان داشت، موضوع تقاطع در این مسیر مصوب شد.

وی افزود: در این مصوبه گنجانده شده بود که مسیر از میدان حسینی به نوعی کمربندی شاهرود محسوب ‌و به سمت مجن اتصال یابد، لذا همان زمان که پروژه مصوب شد، استعلام‌های آن نیز انجام و قرار داد آن نیز در سال ۹۷ منعقد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان ادامه داد: دو مشکل در این بین ایجاد شد نخست میراث فرهنگی و تل خاکستر و مطالعات میراث فرهنگی در این محدوده باستانی می‌بایست صورت می‌گرفت و دوم پارک جنگلی منابع طبیعی و سازمان جنگل‌های کشور بود در ابتدا مخالفت‌هایی شد و حتی سازمان جنگل‌ها الزام به تغییر مسیر را مطرح کرد موضوعی که امکان پذیر نبود نهایتاً جلسات مختلفی برگزار شد اما قطع درختان بزرگترین مانع این طرح محسوب می‌شود.

عمیدی درباره مصوبات نشست‌های برگزار شده در حوزه منابع طبیعی، توضیح داد: ابتدا به راه و شهرسازی اعلام شد که باید ۱۷۵ متر پل احداث و از روی پارک جنگلی، مسیر عبور کند حال آنکه در قرار داد ما دو دهانه پل گنجانده شده بود که طول آن عرض جاده شاهرود- بسطام محاسبه شده بود.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که در شورای جنگ‌ها صورت گرفت مقرر شد تا ما ۱۷۵ متر مسیر پل را کاهش داده و به جای آن سه دهنه پل به دو دهنه پل موجود در قرار داد اضافه کنیم که با این طرح موافقت شده است.

عمیدی همچنین افزود: بعد از آن طرح مجدد قرار داد انجام شد اما بعد از تکمیل متوجه شدیم که این طرح دیگر در قالب طرح اولیه نمی‌گنجد و یک فرم دیگری گرفته است، لذا از آنجا که زمین در قرارداد اولیه تحویل نشد قرار داد به پایان رسید و اکنون کار اصلاح سه دهانه پل در دست طراحی است و ۶۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد آن هم در صورتی که مصوبه سفر رئیس جمهور برای این طرح فقط ۳۰ میلیارد تومان بود.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان درباره شائبه بازگشت بودجه این طرح هم گفت: سه راهی مجن، با پروژه شاهرود- آزادشهر دارای یک ردیف اعتباری است و لذا صحبت‌هایی که درباره بازگشت بودجه و … پیش آمد صحت نداشت در نهایت با ساخت و توسعه زیربنای کشور مذاکراتی انجام و بیان شد که این طرح نیاز است و حتی هزینه‌های میراث فرهنگی نیز پرداخت شد در نتیجه تغییراتی در طرح اعمال و در مرحله تصویب است و به محض اینکه این طرح در کمیته فنی شرکت ساخت و توسعه زیربنای کشور مصوب شود، مناقصه آن برگزار و پیمانکار مشخص می‌شود.

عمیدی افزود: یکی از اقدامات صورت گرفته این است که هزینه کاوش در منطقه به میراث فرهنگی داده شده است از سوی دیگر مقداری از درختان در مسیر از سال گذشته جابجا شده و مقداری درخت نیز باید قطع شود و امکان جابجایی آن نیست لذا همکاری منابع طبیعی در این زمینه لازم است و امیدواریم که قبل از مناقصه این امر انجام شود.

وی درباره اینکه چه زمان این طرح انجام می‌شود نیز، توضیح داد: به نظر می‌رسد تا یک ماه آتی تائیدیه کمیته فنی شرکت ساخت گرفته می‌شود و مناقصه آن در یک ماه بعد از آن صورت خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه تصادفاتی که در مجن رخ می‌داد به واسطه تردد و سرعت بالا بود که تا قبل از ایجاد تقاطع، اقداماتی برای کاهش تصادفات از جمله ارتقای روشنایی، قرار دادن تابلوی هشدار دهنده و … صورت گرفته است که خوشبختانه شاهد کاهش تصادفات هستیم، گفت: در سال ۹۷ و ۹۸ تصادفات فوتی زیاد بود اما به محدودیت‌ها و آرام سازی‌هایی که در جاده انجام شده شدت تصادفات کاهش یافته اما الزام اجرای این طرح هنوز به قدرت خود باقی است.

کد خبر: ۷۳٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha