۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی که هک شدند
شرکت های نفتی و خودروسازی برای هکر ها جذاب بودند

بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی که هک شدند

در چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌ها با هک کردن داده‌های خود و مشتریانشان روبرو شده‌اند و اگرچه هک شدن به طورکلی تأثیر منفی بر هر شرکتی دارد، اما تأثیر آنها در مورد شرکت‌های بزرگ که با هزاران کارمند و میلیون‌ها مشتری معامله می‌کنند، جدی‌تر است. مطلب ترجمه شده زیر نشان می دهد که ۹ شرکت بزرگ جهان مصون از هکرها نبوده و لزوم توجه بیشتر به امنیت سایبری را گوشزد می کند.

محمد رضا هادیلو؛ بازار: حملات سایبری و هک  به چندین دلیل به داده‌های شرکت نفوذ می‌کنند از جمله دسترسی به داده‌های مهم شرکت و بستن آن  به طوری که شرکت نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند، و سپس هکرها مبالغ هنگفتی از شرکت می‌خواهند تا پرونده‌ها را دوباره باز کند. به علاوه هکرها می‌توانند اطلاعات مهم را به نفع شرکت‌های رقیب سرقت کنند.

 صرف نظر از انگیزه عملیات هک، در همه موارد تأثیر منفی این کار بر شرکت‌ها  غیر قابل انکار است و ممکن است پرونده‌ها و اسناد مهم مربوط به محصول آینده را از دست بدهند یا مبالغ هنگفتی را از دست بدهند، اما بزرگ‌ترین آسیبی که می‌تواند به شرکت‌ها وارد کند از دست دادن اعتماد مشتریان  به دلیل سرقت اطلاعات آنها است که  پس از هک می‌توانند به اطلاعات شخصی خود افراد  دسترسی پیدا کنند، در این صورت شرکت‌ها بیشتر مشتریان خود را از دست می‌دهند، آنها بیشتر به جستجوی سایر شرکت‌های علاقه مند به امنیت سایبری می‌روند.

همانطور که شرکت‌های کوچک مورد تخلف قرار گرفته اند، شرکت‌های بزرگ نیز مورد نقض قرار گرفته اند که اعتبار آنها را به خطر می‌اندازد. در این گزارش، ما ۹ شرکت برتر هک شده را بررسی می‌کنیم. شرکت‌ها بر اساس داده‌های Fortune Global ۵۰۰  در دارایی، درآمد، سود و تعداد کارمندان آنها به ترتیب زیر هستند.

 ۹- سلامت CVS

شرکت مراقبت‌های بهداشتی آمریکایی سی ویاس هلت( CVS Health) صاحب داروخانه‌های زنجیره ای CVS است که در سراسر ایالات متحده آمریکا پخش شده است. در سال ۲۰۱۵، این شرکت در معرض نقض وب سایت خود قرار گرفت و باعث شد داده‌های کارت اعتباری برای هزاران مشتری به خطر بیفتد.

درآمد شرکت در سال ۲۰۱۹ ۲۵۶.۸ میلیارد دلار  بوده است و کل سود آن ۶.۶ میلیارد دلار، دارایی آن ۲۲۲.۴ میلیارد دلار و تعداد کارمندان آن به ۲۹۰، ۰۰۰ نفر است.

۸- اپل

شاید تعجب آور باشد که شرکت معروف "اپل" هک شده است، اما شگفت آورترین آن این است که کسی که این هک را انجام داده یک نوجوان ۱۶ ساله استرالیایی است که سرورهای این شرکت را هک کرده و حدود ۱۰۰ گیگابایت داده را سرقت کرده است. او دلیل این کار خود را علاقه شدید اش به شرکت «اپل» عنوان کرده و گفته بود: رویایش کار کردن در اپل است.

درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۹ ۲۶۰.۲ میلیارد دلار بوده است. سود کل آن نیز ۵۵.۳ میلیارد دلار و ارزش دارایی آن ۳۳۸.۵ میلیارد دلار و تعداد کارمندان آن به ۱۳۷۰۰۰ نفراست.

 ۷- اکسون موبیل

هکرهای چین به بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفوذ کرده و اطلاعات مهمی را از آنها به سرقت بردند. بعدا مشخص شد که شرکت آمریکایی "اکسون موبیل" از جمله شرکت‌های تحت تأثیر این حملات است که هکر به آن عملیات لقب "اژدهای شب" داده بودند.

درآمدهای این شرکت هم در سال ۲۰۱۹ به ۲۶۴.۹ میلیارد دلار رسیده بود  و سود کل آن به ۱۴.۳ میلیارد دلار رسید. ارزش دارایی‌های آن در سال مذکور ۳۶۲.۶ میلیارد دلار بود در حالی که تعداد کارمندان آن به ۷۴ هزار و ۹۰۰ نفر کارمند بوده است.

۶- تویوتا

 شرکت خودروسازی ژاپنی "تویوتا" طی سال‌های گذشته در معرض حملات سایبری متعددی قرار داشته است، اما بزرگ‌ترین هک این شرکت در سال ۲۰۱۹ بوده است که اطلاعات شخصی ۳.۱ میلیون مشتری این شرکت به خطر افتاده است.

 تویوتا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اتومبیل سازی در جهان است که با درآمد ۲۷۵.۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹، در مجموع  توانسته است ۱۹.۱ میلیارد دلار سود کسب کند.  در حالی که در سال مذکور دارایی‌های آن ۴۸۷.۵ میلیارد دلار ارزش و ۳۵۹۰۰۰ کارمند در آن استخدام بوده اند.

 ۵- آمازون

شرکت آمریکایی "آمازون" در سال ۲۰۱۹ ۲۸۰.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و کل سود آن بالغ بر ۱۱.۶ میلیارد دلار و ارزش دارایی‌های آن ۲۲۵.۲ میلیارد دلار بود در حالی که تعداد کارمندان آن به ۱.۱۲ میلیون کارمند بود.

 اگرچه "آمازون" یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در جهان است، اما در معرض نشت داده‌های یکی از کارمندان خود قرار گرفت که مشخص شد اطلاعات مشتری خصوصی از جمله آدرس ایمیل و نام آنها را به شخص ثالث داده بود. شرکت پس از کشف موضوع وی را اخراج کرد.

۴- بی پی  

شرکت انرژی بریتانیا بریتیش پترولیوم «BP» در سال ۲۰۱۸ مورد حمله سایبری قرار گرفت و حمله به پورتال استخدام  او شد. این حمله سایبری باعث نقض داده بیش از ۶۰ هزار نفر شد که از سال ۲۰۰۸ برای کار درخواست کرده بودند. این اطلاعات شامل داده‌های شخصی متقاضیان شغل مانند نام آنها سن، جنسیت و...به سرقت رفت.

 بریتیش پترولیوم با درآمد ۲۸۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹  سود کل ۴ میلیارد دلار را ثبت کرد. دارایی‌های این شرکت  ۲۹۵.۲ میلیارد دلار و تعداد کارمندان به ۷۲.۵ هزار کارمند رسیده بود که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی در جهان محسوب می‌شود.

۳- فولکس واگن

اگرچه شرکت خودروسازی "فولکس واگن" آلمان تأیید نکرده است که در معرض یک فرآیند هک قرار گرفته است اما شایعاتی مبنی بر اینکه این شرکت در سال ۲۰۲۰ در معرض هک قرار گرفته است؛ وجود دارد و گزارش شده است که هکرها موفق به سرقت اطلاعات بیش از هشت هزار سند شده اند.

فولکس واگن در سال ۲۰۱۹ با سود کل ۵/۱۵ میلیارد دلار به درآمد ۲۸۲.۸ میلیارد دلاری دست یافت، در حالی که دارایی آن ۵۴۷.۸ میلیارد دلار برآورد شده و تعداد کارمندان آن ۶۷۱.۲ هزار کارمند گزارش شده است.

۲- رویال داچ شل

همان هکرها که از طریق حملات "اژدهای شبانه" به شرکت "اکسون موبیل" نفوذ کردند در شرکت نفتی چند ملیتی انگلیس و هلند «رویال داچ شل» نیز نفوذ کردند و این سارقان فضای مجازی در سال ۲۰۱۱ به بسیاری از شرکت‌های نفت و گاز نفوذ کردند و اطلاعات مهمی از انها سرقت بردند.

درآمد رویال داچ شل «Royal Dutch Shell» در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۵۲.۱ میلیارد دلاروسود کل آن  ۱۵.۸ میلیارد دلاربوده است. همچنین دارایی این شرکت ۴۰۴.۴ میلیارد دلار بوده و تعداد کارمندان آن قبل از کرونا به ۸۳۰۰۰ کارمند رسیده بود.

۱- نفت ملی چین

 شرکت انرژی چینی چاینا نشنال پترولیوم «China National Petroleum» در سال ۲۰۱۷ در معرض حمله سایبری قرار گرفت و بیش از ۲۰ هزار پمپ بنزین در چین را تحت تأثیر قرار داد. و کار به نحوی پیش رفت که پمپ بنزین‌ها دیگر قادر به قبول کارت‌های اعتباری برای مشتریان نبودند. این شرکت توسط یک باج افزار به نام "WannaCry" مورد حمله قرار گرفت. از طریق این برنامه‌ها، هکرها سیستم‌های شرکت را خاموش و مختل کردند، سپس برای باز کردن دوباره برنامه‌ها باج زیادی بیت کوین خواستند.

گفتنی است در سال ۲۰۱۹، چاینا نشنال پترولیوم «China National Petroleum» به درآمد ۳۷۹.۱ میلیارد دلار دست یافت که در مجموع ۴.۴ میلیارد دلار سود داشت، در حالی که دارایی‌های آن بالغ بر ۶۰۸.۱ میلیارد دلار بود و تعداد کارمندان آن ۱.۳ میلیون نفر بود.

کد خبر: ۷۳٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha