۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
بلاتکلیفی ۱۵ ساله کارخانه سیمان دهلران| سرمایه گذار پای کار نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ۱۵ ساله کارخانه سیمان دهلران| سرمایه گذار پای کار نیست

ایلام- با گذشت ۱۵ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران، هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده و به رغم وعده های فراوان سرمایه گذار حاضر به اتمام این پروژه نیست.

بازار؛ گروه استان ها: ۱۵ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران در جنوب استان ایلام می گذرد، طبق گفته مسئولان این طرح هم اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به رغم وعده های فراوان هنوز به بهره برداری نرسیده است.

این طرح طی ۱۵ سال گذشته همواره با مشکلات زیادی مثل اخراج کارگران، توقیف دستگاه های کارخانه، تعطیلی های پی درپی مواجه بوده و هم اکنون نیز در بلاتکلیفی کامل به سر می برد.

طرحی که قرار بود هزاران جوان بیکار منطقه را صاحب شغل کند، حالا به پروژه ای راکد تبدیل شده و کسی از سرانجام دقیق این پروژه اطلاع ندارد.متاسفانه سرمایه گذار طرح تاکنون میلیارد تومان تسهیلات ریالی و و ارزی رای راه اندازی کارخانه دریافت کرده ولی حاضر به اتمام طرح نیست.

ضرب الاجل دو هفته ای استاندار ایلام
دو هفته پیش بود که استاندار ایلام در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان ضمن گله مندی از دستگاه های متولی درخصوص وضعیت کارخانه سیمان دهلران گفت: برای راه اندازی این کارخانه تلاش های زیادی انجام دادیم و از همه توان استان استفاده کردیم، حتی در رایزنی با مسئولان ذیربط و در ستاد اقتصادی کشور موضوع را مطرح کردیم و مجوز ماده ۲۰ رفع موانع تولید را برای این شرکت گرفتیم اما متاسفانه سرمایه گذاری پای کار نیامده است.

قاسم سلیمانی دشتکی بیان کرد: دستگاه ذیربط چون فرمانداری دهلران، صمت استان و دستگاه های نظارتی سرمایه گذار را بخواهند و ضرب الاجل دو هفته ای تعیین کنند تا متعهد به تعهدات خود ازجمله سپرده گذاری و انجام ۱۰ درصد باقیمانده کار تا پایان سال مالی اقدام کند.

اتمام ضرب الاجل دو هفته ای و معرفی طرح به مراجع قضایی
با اتمام ضرب الاجل استاندار ایلام، روز گذشته سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان از پایان مهلت تعیین شده برای اجرای تعهدات سرمایه‌گذار کارخانه سیمان دهلران خبر داد و گفت: به رغم همکاری و کمک لازم اما سرمایه گذار پای کار نیامده و موضوع به دستگاه های ذی ربط برای اعمال قانون ارجاع داده شده است.

به رغم همکاری و کمک لازم اما سرمایه گذار پای کار نیامده و موضوع به دستگاه های ذی ربط برای اعمال قانون ارجاع داده شده است

وی با عنوان این مطلب که تمام تلاش خود را برای تعطیل نشدن پروژه بکار خواهیم بست، گفت: اشتغال کارگران در این کارخانه برای ما مهم است، بنابراین سرمایه گذاری در جهت عمل به تعهدات خود از جمله اتمام ۱۰ درصد باقیمانده باید انجام دهد.

سرمایه گذار پای کار نیست
فرماندار دهلران در مورد آخرین وضعیت کارخانه سیمان دهلران در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ساخت کارخانه سیمان دهلران سال ۱۳۸۴ با ظرفیت تولید سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز آغاز شده و تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

برای این پروژه ۳۳ میلیون یورو و ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده که همه تجهیزات برای اتمام طرح وارد شده است

مجید عسگری با اشاره به حمایت های همه جانبه مسئولان کشوری و استانی از این طرح، افزود: این طرح در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت دارد و سرمایه گذاری برای اتمام کار پای کار نیست.

وی تصریح کرد: برای این پروژه ۳۳ میلیون یورو منابع ارزی و ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و همه تجهیزات برای اتمام طرح وارد شده است.

عسگری با اشاره به جلسات متعدد برای حل مشکلات این کارخانه و اتمام طرح، افزود: روز گذشته در تماس تلفنی با وزیر صمت، مشکلات این طرح مطرح شده و امیدواریم این کارخانه هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: وزیر صمت قول های برای حل مشکلات این کارخانه داده و امیدواریم به زودی این طرح اشتغالزایی در شهرستان افتتاح شود.

پیگیری جدی تعیین تکلیف کارخانه سیمان دهلران
نماینده مردم دهلران در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی دو هفته اخیر جلسات مختلفی با وزیر صمت و دیگر دستگاه های مرتبط برای حل مشکلات کارخانه سیمان برگزار شده است.

بهزاد علیزاده بیان کرد: سیمان دهلران از طرح های مهم اقتصادی، تولیدی و اشتغالزا در شهرستان دهلران است و قطعا پیگیری ها تا تعیین تکلیف نهایی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه راهکار عملی برای حل مشکلات این واحد صنعت در حال بررسی است، افزود: نهادهای نظارتی و قضایی به مشکلات این طرح ورود کرده اند و معنی ندارد میلیاردها تومان خرج این کارخانه شود اما همچنان بلاتکلیف باشد.

با توجه به اینکه مدت زیادی از ساخت کارخانه سیمان دهلران می گذرد، امیدواریم مسئولان استان راهکاری عملی برای برای اتمام این پروژه مهم اقتصادی استان اتخاذ کنند، متاسفانه دستگاه های مورد نیاز کارخانه با گذشت زمان در حال فرسوده شدن هستند که این خرابی این دستگاه ها ضربات جبران ناپذیری به منابع ملی خواهد زد.

این طرح  در صورت بهره برداری، نقش مهمی در اشتغال و رونق تولید در استان محروم ایلام دارد، با توجه به وجود مرز مهران امکان صادرات محصولات این کارخانه به عراق نیز به خوبی فراهم است.

کد خبر: ۷۳٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha