۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹
گره کور بندرخشک ۲۰۰ هکتاری در مازندران| پسکرانه لنگ راه
بازار گزارش می‌دهد؛

گره کور بندرخشک ۲۰۰ هکتاری در مازندران| پسکرانه لنگ راه

نوشهر- ۱۵ سالی است که طرح ایجاد اسکله خشک و پسکرانه در حاشیه قدیمی ترین بندر مازندران روی کاغذ مانده و هنوز دست این بندر به خشکی نرسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: ایجاد راه دسترسی و اتصال بندر آبی به پسکرانه و بندر خشک در نوشهر با گذشت چند دولت همچنان روی میز قرار دارد و گره کور این طرح هنوز باز نشده است.

سال ۱۳۸۲ بود که طرح مطالعاتی ایجاد راه دسترسی در بندر نوشهر آغاز شد و برقراری ارتباط بین بندر خشک در حاشیه کمربندی با منطقه ویژه اقتصادی از جمله اهداف اجرای این طرح بود.علاوه براین تاکنون طرح های متفاوتی برای رفع این گره کور روی میز متولیان امر قرار گرفته که هر یک به دلایلی از جمله پیامدهای محیط زیستی و غیره اجرایی نشده است.

اگرچه آخرین گزارش ها حاکی از آن است که پروژه راه دسترسی بندر نوشهر در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد اما همچنان موانع متعددی پیش روی این طرح ملی قرار دارد.

بندر خشک ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود
محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر ودریانوردی مازندران با اظهار اینکه بخشی از طرح راه دسترسی در حاشیه رودخانه ماشلک با ایجاد دیواره حفاظتی در قالب ساماندهی رودخانه انجام می شود، افزود: اجرای شیب شکن و سازه ها سبب حفظ و پایداری دیواره های غربی رودخانه خواهد شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار کاهش مشکل آلودگی صوتی، زیست محیطی و ترافیک شهری را از دیگر مزایای اجرای طرح ایجاد راه دسترسی اختصاصی بیان کرد و گفت: امیدواریم با رفع موانع فراروی این پروژه بهره برداری برسد.

وی با عنوان اینکه با توسعه بندر شاهد شتاب بخشی در فرایند تخلیه وبارگیری کالاها، ساماندهی تریلرها، رونق منطقه اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهیم بود، افزود:احداث راه دسترسی یکی از شاخص ترین پروژه های عمرانی در منطقه اقتصادی خواهد بود.

انزان پور بابیان اینکه با تکمیل راه دسترسی، طرح ۲۰۰ هکتاری بندرخشک منطقه اقتصادی برای دپوی محصولات و کالاهای وارداتی کامل خواهد شد، افزود: متاسفانه سال ها این طرح به دلایلی اجرایی نشده است.

مشکل راه دسترسی بندر نوشهر و تکمیل زنجیره بندر خشک سال ها به دلایلی نظیر تملک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی، آسیب زدن به گونه های ارزشمند باغ اکولوژی و غیره روی میز ماند

مشکل راه دسترسی بندر نوشهر و تکمیل زنجیره بندر خشک سال ها به دلایلی نظیر تملک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی، آسیب زدن به گونه های ارزشمند باغ اکولوژی و غیره روی میز ماند و از سوی دیگر نباید از مافیای پشت پرده برای زمین زدن قدیمی ترین بندر مازندران گذشت.

بندرخشک سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی را افزایش می دهد
محمدعلی محسنی نماینده مردم نوشهر، چالوس وکلاردشت در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ایجاد بندر خشک در نوشهر به روند توسعه منطقه کمک می کند، افزود: این راه دسترسی منجر به افزایش ظرفیت بندر خواهد شد.

وی امکان سرمایه گذاری وبهره مندی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر توسط بخش خصوصی در پسکرانه های بندر را سبب ایجاد اشتغال دانست و گفت: باید به آرزوی دیرینه مردم منطقه جامه عمل پوشاند.

وی با بیان اینکه ایجاد پسکرانه وبندر خشک به فرایند صادرات و واردات کمک می کند، افزود: این طرح از زیرساخت های مهم برای تحقق منطقه آزاد است و امیدواریم با تعامل وهمکاری بخش های مختلف زودتر به سرانجام رسد.

ایجاد راه دسترسی برای پیوند زدن بندر نوشهر به پسکرانه و بندر خشک از مرداد سال گذشته با عقد قرارداد با پیمانکار وارد فاز اجرایی شد و قرار است طی مدت سه سال دو کیلومتر از مسیر به صورت رفت وبرگشت و با عرض ۲۰ متر ساخته شود.

دستیابی به پسکرانه ۲۰۰ هکتاری در جنوب بندر نوشهر و حاشیه کمربندی از مهمترین اهداف راه دسترسی است وتاکنون پلاک های زیادی از املاک مردم مستقر در محدوده اجرای طرح خریداری شده است.

بندرخشک نیازمند راه دسترسی است
سعید یزدانی فرماندار نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با تقدیر از اهالی منطقه و همکاری برای احداث مسیر دسترسی اختصاصی بندر نوشهر اظهار داشت: امیدوارم با تکمیل این طرح آرزوی دیرینه مردم منطقه به بار نشیند.

وی با عنوان اینکه هم باید بندر را داشته باشیم و هم نظر مردم را تامین کنیم، تسریع در آزادسازی و خرید املاک واقع در طرح را ضروری دانست و گفت:با توجه به سابقه ۹۰ ساله بندر نوشهر در تجارت جهانی، یکی از مهمترین نیازها، ایجاد پسکرانه و توسعه بندر است.

وی یادآور شد: ایجاد پسکرانه وبندر خشک بیش از پیش سبب توسعه منطقه می شود و می تواند بندر نوشهر را به عنوان دروازه طلایی حمل ونقل دریایی شمال کشور معرفی کند.

فرماندار نوشهر، ایجاد پسکرانه و بندر خشک را در نگهداری، دپو و ترخیص کالا موثر دانست و گفت: با تکمیل این طرح، ظرفیت اسمی چهارمیلیون تنی بندر نوشهر محقق می شود.

بندر نوشهر در حال حاضر ۴۵ هکتار وسعت و۹ پست اسکله تجاری و خدماتی دارد و یکی از نزدیک ترین بنادر به پایتخت کشور است و نقش اساسی در زمینه صادرات وواردات دارد. در سال جاری بیش از ۱۵۴ درصد صادرات کالا از بنادر مازندران رشد یافت و توسعه بندر نوشهر و ایجاد پسکرانه می تواند سهم این استان را در بازارهای صادرات رشد دهد. چوب، غلات، تخته، کاغذ، روغن خوراکی و مواد نفتی از عمده ترین کالاهای وارداتی و محصولات کشاورزی، غذایی و شیمیایی بیشترین کالاهای صادراتی استان به شمار می رود که از طریق بنادر مازندران روانه بازارهای خارجی می شود.

کد خبر: ۷۳٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha