۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
بازار پر از عرضه بود اما سبز ماند| سایه ابهامات هنوز روی سر بورس
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بازار پر از عرضه بود اما سبز ماند| سایه ابهامات هنوز روی سر بورس

امروز در حالی که بازار سرمایه روز پرتلاطم و پرعرضه‌ای را پشت سر گذاشت، در نهایت سبز باقی ماند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه امروز پس از جمع شدن صف‌های خرید باقی مانده از معاملات روز گذشته، شاهد عرضه‌های سنگینی بود. شاخص کل بورس امرو در دقایق ابتدایی نزدیک ۸ هزار واحد رشد کرد، اما با وجود وقفه‌های معاملاتی در برخی از نمادها و افزایش فشار فروش، این شاخص با افت همراه بود و بیش از ۴ هزار وحد با شیب تقریبا ملایم افت کرد.

در ادامه روند معاملات امروز و همزمان با بازگشایی نمادهای «فولاد» و «فملی» که از شاخص‌سازان برتر بازار هستند، این شاخص با شیبی تند باز هم بیش از ۷ هزار واحد رشد کرد، اما باز هم با افزایش عرضه‌ها در بازار، هم سهم‌های بازگشایی شده و هم شاخص کل افت کردند. به این ترتیب، شاخص کل پس از افت و خیز فراوان، امروز ۲ هزار و ۸۹ واحد رشد کرد و به خانه یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۳۴۲ واحدی رسید تا وضعیت بازار سرمایه سبز کمرنگ باقی بماند.

امروز، شاخص هم‌وزن نیز با اینکه با رشد بیش از ۲ هزار واحدی، مرز ۴۳۸ هزار واحدی را رد کرد، اما باز هم فشار فروش سهم‌ها اجازه نداد که این شاخص دوباره افزایش یابد و فقط زیر این نقطه نوسان داشت تا این که در نهایت شاخص هم‌وزن هزار و ۴۶۰ واحد بالا آمد و روی رقم ۴۳۷ هزار و ۸۵ واحد ایستاد. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که نوسان شدید امروز بورس به دلیل ابهامات موجود در بازار سهام مانند بودجه، مذاکرات و قیمت ارز است

شاخص فلزات اساسی ابتدا با ایجاد وقفه معاملاتی در نمادهای «فولاد» و «فملی» رشد کرد و کمی هم وادار به افت شد. با بازگشایی نمادهای تأثیرگذار این شاخص، بازار با شیبی تند، بیش از ۲۶ هزار واحد بالاتر آمد، اما باز هم وارد فاز نزولی شد، اما این سقوط‌ها آنقدر نبود که بتواند شاخص را وادار به سقوط کند. شاخص فلزات اساسی در زمان بسته شدن معاملات، ۲۲ هزار و ۳۹۵ واحد افزایش یافت و رقم ۹۰۶ هزار و ۹۹۱ را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «خساپا»، «شپنا»، «فملی»، «خودرو»، «شستا»، «فولاد» و «شتران» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تکشیل دادند. نمادهای «فملی»، «فولاد»، «شبندر»، «شپنا» و «خساپا» بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص داشتند و «فارس» و «شستا» بیشترین تأثیر منفی را روی بازار گذاشتند.

امروز اکثر نمادهای فولادی، روز سرخ‌رنگی را پشت سر گذاشتند. در این میان، نمادهای اصلی مانند «فولاد»، «فخوز» و «فولاژ» افت قیمت شدیدی را تجربه کردند و فقط نمادهای «فپنتا» و «فخاس» رشد قیمت داشتند. در فرابورس هم نماد «ذوب» افت ۲ درصدی و «ارفع» رشد ۲ درصدی را تجربه کردند.

با اینکه در روز جاری بازارهای جهانی تعطیل بودند، بازار سرمایه نسبت به حالت کلی بازار واکنش منفی نشان داد. با وجود فشار عرضه‌ای که در سهم‌های بنیادی بازار دیده می‌ش، تنها برخی از تک‌سهم‌ها در بعضی از گروه‌ها از جمله صندوق پالایشی یکم و برخی از سهم‌های فلزات اساسی و خودرویی، بازار در نهایت سبز باقی ماند و زور عرضه‌ها نرسید که شاخص کل را پایین بکشند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: ارزش معاملات امروز بورس تهران بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بود، اما این ارزش با توجه به حجم پایین معاملات نشان دهنده کم‌عمق بودن بازار سهام است.

وی با اشاره به اینکه هنوز ابهامات بازار سهام  سر جای خود باقی هستند، تصریح کرد: مسائل مبهمی مانند بودجه، مذاکرات برجام و همچنین قیمت ارز در بازار سرنوشت مشخصی ندارند و از این لحاظ باید به سهامداران حقیقی بازار حق داد که پول‌های خود را از بازار خارج کنند و این گونه معاملات به خصوص شامل حال کسانی می‌شود که نگاه کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری در بازار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره معاملات روز آینده بازار گفت: فردا می‌تواند یک روز بسیار مهم برای بازار سرمایه باشد، اما برای دیدن رشد در این بازار، این حجم معاملات است که باید رشد کند و اگر بازار بتواند مقاومت یک میلیون و ۲۷۵ هزار واحدی خود را بشکند، با قرار گرفتن روی ریل صعودی، تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد خواهیم داشت.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مقاومت شاخص کل در این منطقه شکسته نشود، شاخص کل در اطراف یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تثبیت می‌شود و این اتفاق یعنی بازار حالت نوسانی خود را نگه خواهد داشت و برخی از روزها مثبت و برخی روزهای دیگر منفی خواهد بود.

کد خبر: ۷۳٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha