۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
قانون عملیات بانکداری بدون ربا، تورم را کاهش می‌دهد
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا:

قانون عملیات بانکداری بدون ربا، تورم را کاهش می‌دهد

توتونچیان، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: برای اینکه سال آینده دچار مشکلاتی در حوزه تورم و دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی نشویم مسئولان را به اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا ارجاع می‌دهم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا معتقد است: خارج از قانون اساسی و قوانین موجود کشور رفتار کردن اشتباهی است که اقتصاد را به اینجا رسانده چرا که ما قوانین بسیار خوبی داریم که متاسفانه به درستی اجرا نمی شوند.

ایرج توتونچیان تصریح کرد: ما قانون عملیات بانکداری بدون ربا را نوشتیم و در آن زمان در تمام جلسات و مجامع از آن دفاع کردیم، اما متاسفانه اجرایی نشد. در حال حاضر نیز برای اینکه سال آینده دچار مشکلات امسال و حتی بدتر از این در حوزه تورم و دیگر شاخص های کلان اقتصادی نشویم، مسئولان را به این قانون ارجاع می دهم.  

وی ادامه داد: با اجرای درست قانون عملیات بانکداری بدون ربا تولید بیشتر می شود و خود به خود مشکلات و معضلات اقتصادی هم برچیده خواهد شد. این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد نباید در سیطره سیاست باشد چرا که مردم به دلیل برخی مسائل و تصمیم های دولت اعتمادشان تضعیف شده است، تصریح کرد: اگر بهره را از نظام بانکداری و سیستم اقتصادی کشور حذف کنند، تولید رونق می گیرد اما متاسفانه دولت نمی داند که از طریق بهره و سفته بازی تولید افزایش نمی یابد، چرا که منابع مالی بسیاری برای تولید پرداخت کرده اند که به متقاضی واقعی نیز نرسیده است.  

توتونچیان افزود: بیشترین اشتغال در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط شکل می گیرد و مشارکت با این واحدهاست که می تواند رشد تولید در اقتصاد را بالا ببرد، تورم را کاهش دهد و در نهایت دولت را با کسری بودجه مواجه نکند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، دولت باید در تصمیم ها و برنامه های اقتصادی از متخصصان امر مشورت بگیرد. براساس قانون گرشام که می گوید پول بد پول خوب را از گردونه خارج می کند، افراد بد نیز باعث تخریب فضای مثبت و افراد متخصص خواهند شد.  

او تاکید کرد: سود و بهره در معنا و آثار اقتصادی با هم متفاوت هستند؛ چرا که بهره به پول اما سود به سرمایه تعلق می گیرد و این بهره ای که در حال حاضر به مردم داده می شود بسیار مضر است و جزو هزینه های بانک محسوب می شود. از سوی دیگر سرمایه گذاری که به تازگی می خواهد کار تولید را شروع کند وامی از بانک می گیرد که در هزینه هاش محاسبه می شود.

توتونچیان ادامه داد: ربا باعث می شود قیمت تمام شده کالاها افزایش یابد چرا که هزینه ای روی تولید است و از سوی دیگر کارخانه ها دست از تولید می کشند و به سمت فروختن زمین های خود و سپرده گذاری در بانک و گرفتن بهره پول خود می روند و این یعنی گسترش بهره و کاهش تولید و افزایش تقاضا برای دلار و موارد مرتبط با آن.

وی اظهار کرد: اینکه ادعا دارم ربا باعث ورشکستگی می شود به این دلیل است که وقتی بهره های مرکب از وام گیرندگان اخذ می شود، این افراد مجبور هستند وام هایی با نرخ بهره جدید بگیرند تا وام های قبلی را بپردازند و این چرخه ادامه می یابد تا زمانی که بانک می بیند واحد تولیدی توان پرداخت را ندارد بنابراین مالک این واحدها می شوند و این مجموعه ها تعطیل می شوند. باید به این نکته توجه داشت که بهره یا ربا باعث سفته بازی می شود و سفته بازی نیز یعنی به وجود آمدن گرداب پولی که به دنبال خود کاهش تولید و افزایش بیکاری را خواهد داشت.  

کد خبر: ۷۳٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha