۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
زخم تحریم بر تن صنعت؛ استفاده از مهندسی معکوس برای به‌روزرسانی صنایع
بازار گزارش می‌دهد؛

زخم تحریم بر تن صنعت؛ استفاده از مهندسی معکوس برای به‌روزرسانی صنایع

بیرجند- تحریم‌ها هر چند صنعتگران خراسان‌جنوبی را برای تأمین برخی قطعات و به روزرسانی خط تولید با موانعی رو به رو کرد ولی فرصتی نیز برای بروز خلاقیت و نوآوری نخبگان سرزمین مان به وجود آورد.

 بازار؛ گروه استان‌ها: تحریم‌های ظالمانه دشمنان گاه خرید دارو را با مشکل مواجه می‌کند و بیمار ما را برای تأمین دارو با مشکل رو به رو می‌کند و زمانی نیز تولیدکننده ما را از جنبه‌های مختلف چون انتقال ارز و خرید تجهیزات و ... با موانعی رو به رو می‌سازد.

موضوع بازسازی صنایع در شرایط تحریم و امکان خرید دستگاه‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که تجهیزات مستهلک می‌تواند منجر به هدر دادن سرمایه و انرژی شود.

 در این گزارش هم تأثیر تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار بر به روزرسانی صنایع و هم راهکارهای صنعت‌گران خراسان‌جنوبی برای رفع این مسئله را بررسی می‌کنیم.

احمد پروین نائب رئیس خانه معدن استان و نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در این زمینه در گفت و گو با بازار اظهارکرد: دستگاه‌ها و ماشین آلات سنگین معادن خراسان‌جنوبی عمدتا تولید داخل نیستند.

ورود ماشین آلات نو برای معادن غیر ممکن شد
وی اظهارکرد: بعد از تحریم ها بسیاری از شرکت‌های بزرگ نمایندگی‌های خود را غیر فعال کردند که این مسئله ورود ماشین آلات نو و جدید برای معادن را با مشکل رو به رو کرده است چرا که بدون وجود نمایندگی ورود ماشین آلات نو تقریبا غیر ممکن است.

نائب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این موضوع باعث شد که معدنکاران خراسان جنوبی به سمت خرید ماشین آلات دست دوم بروند، بیان‌کرد: باز هم به علت نبود نمایندگی شرکت‌های بزرگ ماشین آلات و دستگاه‌های مرتبط با معادن در زمینه تأمین قطعات و برخی دیگر از مسائل با مشکل رو به رو شده‌ایم.

پروین در پاسخ به این سؤال که در شرایط تحریم برای رفع این مشکل چه باید کرد، ادامه‌داد: یکی از پیشنهادات این است که ورود ماشین آلات دست دوم ساده‌سازی و عوارض ورود آن به صفر برسد.

وی بیان‌کرد: از طرف دیگر بانک‌ها پروانه بهره‌برداری را نیز به عنوان وثیقه تسهیلات از معدن کاران بپذیرند و تنها تکیه بر سند ملکی نداشته باشند تا در شرایط فعلی معدنکاران با سهولت بیشتری نیازهای مالی واحد خود را تأمین کنند.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در نهایت نیز شرکت‌های داخلی فعال در حوزه ساخت و ساز و مونتاژ دستگاه‌های کوچکتر مورد نیاز معادن در زمینه واردات انبوه ماشین آلات دست دوم ورود پیدا کنند.

تحریم فرصتی برای خلاقیت و خودباروری
محمد مهدی نوربخش، رئیس هیأت مدیره یکی از کارخانه‌های تولید کاشی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: اگر کسی بگوید که تحریم‌ها هیچگونه تأثیری بر تولید، صنایع و به روزرسانی آن نداشته است، بی شک جواب صادقانه‌ای نداده ولی ما راه خود را از وسط تحریم‌ها یافته‌ایم.

وی با اشاره به برخی از مشکلاتی که تحریم‌ها به وجود آورده است، بیان‌کرد: به عنوان مثال یک قطعه مربوط به یکی از دستگاه‌های ما را به صورت انحصاری ایتالیا داشت که با تحریم‌ها در این زمینه با مشکل رو به رو شدیم و در این مورد و موارد مشابه مجبور به استفاده از روش‌هایی برای دور زدن تحریم ها شدیم.

نوربخش یادآورشد: البته تأمین قطعه از طریق دور زدن تحریم‌ها هزینه تأمین آن را برای ما بسیار گرانتر کرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در کنار سختی‌ها و مشکلات موجب شد که ابتکار عمل و خلاقیت در بین کارگران و مهندسان ایرانی و خراسان‌جنوبی افزایش پیدا کند، گفت: به عنوان مثال وقتی دستگاهی و یا قطعه‌ای خراب می‌شود، سعی می‌کنیم با مهندسی معکوس آن را بسازیم و یا  با تلاش و خلاقیت آن را تعمیر کنیم.

رئیس هیأت مدیره یکی از کارخانه‌های تولید کاشی در خراسان جنوبی با بیان اینکه البته کارخانه ما استفاده از مهندسی معکوس را سال‌ها قبل از تحریم انجام می‌داده است، گفت: تحریم ها فرصتی برای باور به توان و استعدادهای داخلی است و در عرصه‌های مختلف بعد از تحریم علی‌رغم رنج‌ها و سختی‌ها به موفقیت‌هایی دست پیدا کردیم.

بیش از تحریم‌های خارجی، خود تحریمی‌ها تولیدکننده و صنعت‌گر ما را با مشکل رو به رو کرده است

نوربخش گفت: البته به نظر من بیش از تحریم‌های خارجی، خود تحریمی‌ها تولیدکننده و صنعت‌گر ما را با مشکل رو به رو کرده است که نمونه آن بخش نامه‌هایی چون بخش نامه پیمان سپاری ارزی در حدود دو سال قبل بود که تولید کننده‌ها را در حقیقت شوکه کرد.

وی ادامه داد: این بخش‌نامه در حالی از ما اجرای تعهدات ارزی را به شیوه‌های مد نظر طلب می‌کرد که ما برای انتقال ارز با مشکل مواجه بودیم.

این فعال در عرصه تولید در خراسان جنوبی با بیان اینکه سال‌ها کارخانه آنها تنها دو – سه روز ابتدای سال و روز تاسوعا تا ظهر عاشورا تعطیل بوده است، گفت:اما در سال ۹۷ و ۹۸ به دلایلی چون تأمین مواد اولیه و کاهش فشار گاز به مدت چهار ماه تعطیل کردیم.

صنعتگران برای تأمین برخی قطعات با مانع رو به رو شدند
عباس جرجانی رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تکنولوژی بسیاری از خط های تولید در خراسان‌جنوبی از مدت‌ها قبل از برندهای بزرگ دنیا خریداری شده است که از این جهت بعد از تحریم‌ها صنعتگران ما با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شدند.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر ما قبل از تحریم‌ها بسیاری از محصولاتمان را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردیم که با آغاز تحریم‌ها این بازارهای صادراتی را نیز از دست داده و یا با سختی‌ها مواجه شدیم.

تحریم‌ها از جنبه‌ای باعث بلوغ و تکامل صنعت در خراسان‌جنوبی شد و به عنوان مثال در پروژه زغال سنگ طبس تعمیر و بازسازی بسیاری از قطعات دستگاه‌ها امروزه توسط خود مهندسین داخلی انجام می‌شود در حالی که در قبل اینگونه نبود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه به عنوان مثال تحریم ها معدنکاران ما را با وارد کردن ماشین آلات جدید معدنی با مانع رو به رو کرده است، بیان کرد: از طرف دیگر صنعتگران ما در تأمین برخی از قطعات یدکی نیز پس از تحریم های ظالمانه با محدودیت هایی رو به رو شدند.

هیچ واحدی به واسطه تحریم تعطیل نشد
جرجانی اظهارکرد: البته با صراحت این نکته را می‌گویم که در خراسان‌جنوبی شاید واحدی به واسطه تحریم‌ها به مشکل خورده و یا خطی از آن تعطیل شده باشد، اما اینکه واحدی به واسطه تحریم‌ها به طور کلی تعطیل شده باشد، نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه البته تحریم‌ها از جنبه‌ای باعث بلوغ و تکامل صنعت در خراسان‌جنوبی شد، بیان‌کرد: به عنوان مثال در پروژه زغال سنگ طبس تعمیر و بازسازی بسیاری از قطعات دستگاه‌ها امروزه توسط خود مهندسین داخلی انجام می‌شود در حالی که در قبل اینگونه نبود.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: یا در یک مورد دیگر در کارخانه لاستیک‌سازی خراسان‌جنوبی بسیاری از توانمندی‌ها که قبلا در آن نیاز به دیگر کشورها داشتیم، امروزه توسط صنعتگران داخلی انجام می‌شود.

جرجانی یادآور شد: در مصداقی دیگر ما تکنولوژی یک خط تولید کاشی را قبلا از کشورهای اروپایی و ترکیه وارد می‌کردیم اما بعد از تحریم‌ها و با تکیه به توان داخلی اکنون خودمان این تکنولوژی را در داخل تولید می‌کنیم.

کار دشمن سنگ اندازی و ایجاد مانع است و نمی‌توان از او انتظار دیگری داشت و این ما هستیم که باید با توان و کوشش، برنامه‌ریزی و تکیه به توان داخلی بر تحریم‌ها غلبه کرده و از آن فرصتی برای بالندگی، رشد و رسیدن به بلوغ در عرصه صنعت استفاده کنیم.

کد خبر: ۷۳٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha