۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
 محرومیت مضاعف کارگران در دوران کرونا
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار مطرح کرد

محرومیت مضاعف کارگران در دوران کرونا

توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به اینکه کارگران در دوران کرونا از ابتدایی ترین مزایای رفاهی محروم بودند، گفت: در مقابل از اردیبهشت ماه شاهد جهش‌های شدید قیمتی بودیم.

به گزارش بازار، فرامرز توفیقی در خصوص مولفه‌های تاثیر گذار در دستمزد کارگری، به تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی و سبد معیشتی اشاره کرد و گفت: سبد معیشت باید بگونه‌ای باشد که یک زندگی آبرومندانه برای یک خانواده کارگری را به سرانجام برساند.

وی میانگین خانواده‌های کارگری را سه و سه دهم نفر بر اساس آمار تخمین زد و افزود: متاسفانه این دو مولفه سال هاست به دست فراموشی سپرده شده و اوج آن هم برای دستمزد ۱۳۹۹ بود که از ریل ماده قانونی خارج شد.

توفیقی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ مصوبه هم، هنوز دیوان و کارفرماها رای خود را ننوشته و اقدامی برای ترمیم عقب افتادگی دستمزد انجام نداده‌اند، تصریح کرد: سال ۹۹ برای جامعه کارگری عجیب بود؛ چراکه در ابتدای سال را با عدم اجرای ماده ۴۱ روی دستمزد شروع کردند و هیچ اثری برای پیاده سازی ماده ۷ –مربوط به امنیت شغلی- دیده نشد.

وی همچنین به تبعات کرونا برای خانواده‌های کارگری سخن گفت و افزود: دولت دستورالعمل‌هایی برای نیروهای دولتی داشت تا در امنیت باشند و از لحاظ امنیت درآمدی باشند و با دور کاری، از منزل حقوق خود را دریافت می‌کردند اما ما شاهد بودیم کارگران تحت سخت‌ترین فشارها کار می‌کردند.

توفیقی با اشاره به اینکه کارگران در دوران کرونا از ابتدایی ترین مزایای رفاهی محروم بودند، گفت: در مقابل از اردیبهشت ماه شاهد جهش‌های شدید قیمتی بودیم و بدلیل اینکه دولت نتوانست ارز دولتی را تامین کند، مولفه‌های تاثیر گذار در سبد خانوار با جهش قیمتی روبرو شد.

رئیس کمیته دستمزد شورایعالی کار اضافه کرد: امروز یکی از دوستان طی سخنانی اعلام کرده بود قیمت منطقی مرغ در خوشبینانه ترین حالت بین ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان است؛ یعنی اگر یک مرغ ۸۰ هزار تومان باشد در نظر ایشان منطقی است.

توفیقی همچنین به جهش‌های وحشتناک قیمت در گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: بزگواری دیگر اعلام کرده بود بدلیل افزایش قیمت گوشت قرمز، ۴۰درصد خانوارها توان مصرف گوشت قرمز را ندارند؛ لذا باید اجازه صادرات را بدهیم که باعث ایجاد صادرات شود و عزیزی دیگر می‌گوید از دستاوردهای ما اینست که امسال گوشتی از خارج کشور وارد نشده.

وی ادامه داد: بنده نفهمیدم که اگر قرار است خانوارهای کارگری چیزی نخورند و موجب خوشحالی مسئولان شوند که واردات نداشته باشیم و ارز و دلار خرج نشود، ما کارگران حاضریم جز آب و نان چیز دیگری نخوریم تا آن‌ها ارزی خارج نکنند.

توفیقی گفت: متاسفانه این جهش‌های قیمتی در تمام مولفه‌های تاثی گذار در سبد زندگی از مسکن و درمان گرفته تا ارتباطات و مواد غذایی کار را به جایی رسانده که حتی برخی از کارگران ک، ِ حداقل دستمزد را می‌گیرند و ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق کارگران خواهد شد؛ البته عددی از کمیته دستمزد بیرون نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: شعار دادن زیباست ولی باید اقدامی عملی صورت گیرد که متاسفانه از سوی قوه مقننه و مجریه هیچ اقدام اجرایی و عملیاتی دیده نمی‌شود.

توفیقی گفت: بدلیل اینکه بلای بزرگی بر سر سفره کارگری آمده است، نتوانستیم با دولت تا این لحظه به اجماع برسیم خاصه آنکه دولت بعنوان کارفرما و وزارت اقتصاد و دارایی –که جلسات را به سمتی می‌برد تا کسی وارد بحث سبد معیشت نشود- محسوب می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد امسال ما افزایش ریالی دستمزد است و بلایی که برسر سفره معاش ما آورند، امسال بدون تفکر درصدی باید به ریال جبران شود که اگر جبران هم شود بلای سال ۹۹، جبران خواهد شد و افزایش دستمزد معنایی ندارد.

کد خبر: ۷۳٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha