۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
پای آنفلوانزا به ۲۳ واحد طیور خراسان جنوبی باز شد؛ مسئولان: نگران تامین گوشت مرغ نیستیم
بازار گزارش می دهد؛

پای آنفلوانزا به ۲۳ واحد طیور خراسان جنوبی باز شد؛ مسئولان: نگران تامین گوشت مرغ نیستیم

بیرجند- در حالی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۲۳ واحد طیور خراسان جنوبی را آلوده و در برهه ای بازار مرغ و تخم مرغ را کساد کرد که مسئولان از عدم نگرانی در تامین گوشت مورد نیاز عید سخن می گویند.

بازار؛ گروه استان ها: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک پرندگان است که معمولا در فصل مهاجرت از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان، حیوانات و انسان‌های بسیاری را بیمار کند. 

پرندگان وحشی و آبزی مانند پرندگان مهاجر می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جابه‌جا کنند همچنین مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی و شتر مرغ از جمله پرندگان حساس به بیماری هستند.

طی یک ماه گذشته مشاهده این بیماری در خراسان جنوبی گزارش شده و گسترش قارچ گونه آن در بین مرغداری ها نگرانی ها را افزایش داده است. 

۱۳ دی ماه سال جاری بود که اولین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی مشاهده شد و در کمتر از یک ماه ۲۳ واحد را درگیر کرد.

معدوم سازی مرغ های تخم گذار و گوشتی از یک سو ضربه های هنگفتی را به مرغداران وارد کرد و از سویی دیگر در بازار خرید و فروش این کالای اساسی مشکلاتی را به بار آورد. آنچه مسلم است با فرا رسیدن ایام عید نوروز، تقاضای مردمی به گوشت مرغ افزایش می یابد که نیازمند اخذ تدابیری جدی است. 

خسارت میلیاردی آنفولانزا به مرغداران
یکی از فعالان صنعت مرغ در خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه از ۴۲ سال گذشته در صنعت پرورش و تولید مرغ در کشور فعالیت دارم، گفت: با شیوع ویروس کرونا و اکنون هم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشکلات حادی برای مرغداری‌ها ایجاد شده است.

طی یکسال گذشته بر اثر کرونا و آنفلونزا بیش از ۴۶۶ میلیارد ریال به صنعت طیور خراسان جنوبی خسارت وارد شده و ۷۰ درصد نیروهای کارگری تعدیل شده اند

سید حسین خیریه از خسارت ۲۶۶ میلیارد ریالی کرونا به مرغداران خبر داد و افزود: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم ۱۰۵ هزار قطعه مرغ مادر را از چرخه حذف کرد.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا نیز ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به این صنعت وارد کرده است، گفت: این مشکلات باعث تعدیل ۷۰ درصد نیروهای کارگری شده است.

مدیر مجتمع تولیدی مرغ مادر خراسان جنوبی خواستار جبران ضرر و زیان مرغداران استان شد و افزود: همچنین خواستاریم ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با  بازپرداخت ۱۸ ماه به مرغداران پرداخت شود.

مرغداران نیازمند سرمایه در گردش
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: خوشبختانه ثبت نام بیمه بیکاری کارگران فعال در صنعت طیور و اقدامات اولیه آغاز شده است. 

خیریه با بیان اینکه جوجه ریزی مجدد نیازمند سرمایه در گردش است، اظهار کرد: از مسئولان خواستاریم در راستای جبران خسارت های وارده همچون گذشته همکاری کنند.

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  در ششم بهمن ماه در سفر به استان با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان و ضربه کرونا بر واحدها بیان کرد: کارگران مرغداری‌های آسیب دیده بدون هیچ گونه محدودیت تحت حمایت بیمه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: مدیران استانی نباید اجازه دهند یک کارگر حتی یک روز خارج از حمایت باشد.

تاکیدات این مقام مسئول در حالی است که بنا به شنیده ها بسیاری از کارگران در فرآیند بررسی مسئولان روزهای زیادی را از چرخه حمایتی خارج بوده که نیازمند توجه است.

حکایت از یک غفلت آغاز شد
یکی دیگر از فعالان صنعت مرغ در استان در گفت و گو با بازار بیان کرد: اگرچه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، واحد طیور مرا گرفتار نکرد اما فعالان زیادی را متحمل خسارت هایی کرده است.

پیرعطا با بیان اینکه متاسفانه واحدی که اولین نمونه را مشاهده کرد، دیر اطلاع رسانی کرده است، افزود: این امر باعث رشد قارچ گونه بیماری در بین واحدهای طیور شد.

وی خواستار افزایش دقت و نظارت ها در اقدامات قرنطینه ای شد و اظهار کرد: امید است با توجه هر چه بیشتر از سوی مسئولان و همکاری مرغداران شاهد قطع زنجیره بیماری باشیم.

وی خواستار همکاری بیشتر مسئولان با فعالان صنعت مرغداری شد و افزود: هشت ماه درگیر تامین دان بودیم که این خود ضرر های زیادی را به واحدها وارد کرد.

کمبود واکسن مقابله با ویروس وجود ندارد
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه شرایط آنفلونزای فوق‌حاد پرندگان در استان رو به بهبودی است و جای نگرانی نیست، افزود: از آغاز شیوع این بیماری در تعدادی از مرغداری‌های خراسان‌جنوبی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه پرنده معدوم شده است.

محمد اصغر زاده در پاسخ به نگرانی مردم در مورد سلامت گوشت و تخم مرغ موجود در بازار بیان کرد: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که همه فرآورده‌های مرتبط با طیور از تولید تا عرضه از صحت و سلامت کافی برخوردار است.

از آغاز شیوع این بیماری در تعدادی از مرغداری‌های خراسان‌جنوبی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه پرنده معدوم شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود واکسن برای مقابله با این ویروس در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: امید است شاهد مشاهده کانون جدید از آنفلونزای فوق‌حاد پرندگان نباشیم.

اصغر زاده با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تامین مرغ و تخم مرغ در استان وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ واحد تخم گذار در بیرجند فعال بوده که روزانه بیش از ۱۵ تن تولید دارند.

وی بازار سیستان و بلوچستان را مشکل اصلی در برخی کمبودها دانست و گفت: با الزامی شدن مسئول فنی در مرغداری ها، حفره ای که در خروج غیر قانونی وجود داشت، رفع شد.

خروج مرغ و تخم مرغ از استان ممنوع است
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر خروج تخم مرغ از خراسان جنوبی ممنوع است، اظهار کرد: همچنین خروج مرغ بدون مجوز از استان هم ممنوع شده است.

اصغرزاده با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای تامین گوشت مرغ استان بیان کرد: در دی ماه سال جاری در ۱۲۹ واحد با ظرفیت دو میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده بنابراین در تامین گوشت مورد نیاز اسفند ماه مشکلی وجود ندارد.

اصغر زاده با بیان اینکه واحدهای آلوده حداقل ۴۲ روز بعد از معدوم سازی می توانند به چرخه تولید برگردند، گفت: پیگیری هایی با سازمان دامپزشکی کشور انجام شده تا مجوز جوجه ریزی برای مرغداری های تا شعاع ۱۰ کیلومتری در واحدهای آلوده، اخذ شود.

۲۳ واحد طیور آلوده شد
معاون سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با بازار بیان کرد: وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی ثابت شده است.

بهمن نقیبی با بیان اینکه ۲۳ کانون آنفولانزای حاد پرندگان در خراسان جنوبی شناسایی شد، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰ واحد تخم گذار و ۹ واحد گوشتی، بوقلمون و شتر مرغ بوده اند.

وی منشا بیماری را پرندگان مهاجر دانست و افزود: جمع شدن پرندگان در اطراف آب هایی اعم از پساب فاضلاب بیرجند در شیوع این بیماری نقش مهمی داشته است. 

هر چند هنوز هم علت شیوع این بیماری در بین واحدهای طیور، مسئله ای با هزاران جواب مبهم بوده اما آنچه مسلم است نظارت دقیق می توانست مانع بسیاری از این ضرر و زیان ها شود.

کد خبر: ۷۳٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha