۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
اجرای صحیح قوانین مالیاتی دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه می‌کند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

اجرای صحیح قوانین مالیاتی دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه می‌کند

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس کاهش نسبی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر ناشی از خروج سفته‌بازان از بازار ملک دانست و گفت: اجرای صحیح قوانین مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و معاملات تا حدودی دست دلالان و سفته بازان را از بازار مسکن کوتاه خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه، به تداوم کاهش قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: معمولا همه اقتصادها لنگرگاهی برای تعیین افزایش و کاهش قیمت سایر کالاها دارند؛ در ایران این لنگرگاه نرخ دلار است؛ بنابراین اگر قیمت مسکن را برحسب دلار محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که هزینه ساخت مسکن  و افزایش آن متناسب با نرخ دلار بوده است.

نماینده مردم  تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس افزایش قیمت کالاها بیش از میزان رشد نرخ دلار را حباب دانست و افزود: حباب در بازار ایران به دلیل وجود نقدینگی فراوان است که به صورت مواج در بازارهای گوناگون می‌چرخد، از این رو بخشی از قیمت فعلی مسکن حباب بوده و قطعاً کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس کاهش نسبی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را متاثیر از نرخ دلار دانست و اظهار کرد: بازار مسکن، دلار، خودرو و طلا با هم مرتبط بوده و به صورت مستقیم بر یک دیگر اثر می‌گذارند، بر همین اساس دلیل بخشی از کاهش قیمت مسکن ناشی از افت قیمت در بازار های موازی آن است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزایش قابل توجه نرخ مسکن را در سال‌های اخیر ناشی از حضور دلالان و سفته‌بازان دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز مسکن به کالایی سرمایه ای تبدیل شده و ساماندهی آن در گروی مصرفی شدن آن است؛ یقیناً اجرای قوانین مالیاتی مانند، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و معاملات تا حدودی دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه خواهد کرد.

زنگنه افزود: بخشی از افزایش قیمت مسکن طبیعی بوده و متاثیر از مسائل اقتصادی است اما بخش دیگر آن به دلیل حضور دلالان در این بازار و سفته بازی است. از طرفی کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نیز با کاهش حضور دلالان در بازار مسکن مرتبط است.

کد خبر: ۷۳٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha