۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
احتمال ثبات قیمت مرکبات/ بازار میوه یزد گرفتار سرمازدگی است
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد:

احتمال ثبات قیمت مرکبات/ بازار میوه یزد گرفتار سرمازدگی است

یزد- مشرف، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان یزد ضمن بیان این موضوع که سرمازدگی و ارزانی میوه به یک بحران برای کشاورزان تبدیل شده است، از کاهش قیمت موز و خیارسبز و البته ثبات در قیمت مرکبات برای عید ۱۴۰۰ سخن گفت.

حسین مشرف در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از کاهش قیمت موز و خیارسبز و ثبات قیمت پرتقال و نارنگی در یزد خبر داد و گفت: دلیل افزایش قیمت میوه و مرکبات در استان بحران سرمازدگی و زیان کشاورزان بوده است.

وی درباره قیمت‌های جدید موز بیان کرد: موز هندی و کارتون‌بزرگ در هفته اخیر دچار کاهش قیمت بوده و به ترتیب با قیمت ۳۵ و ۴۵ هزار تومان در میادین میوه‌ و تره‌بار یزد به فروش رفته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد در خصوص قیمت خیارسبز که در ماه اخیر با افزایش چشمگیری مواجه بود و حتی تا ۲۰ هزار تومان نیز رسید، افزود: خیارسبز گلخانه‌ای یزد و خیارسبز جیرفت از ۱۳ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان کاهش قیمت داشت و اکنون نیز با قیمت ۹ هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: البته قیمت خیارسبز مینی بین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان متفاوت است.

دلیل گرانی موز، خیارسبز و مرکبات در یزد
مشرف درباره دلیل گرانی موز و خیارسبز گفت: موز وارداتی بوده و اکنون با آزاد شدن واردات در حال کاهش قیمت است و خیارسبز نیز به دلیل بحران سرمازدگی و از بین رفتن محصولات توأم با کاهش تولید برای مدتی گران شده بود.

وی پرتقال و نارنگی را از دیگر میوه‌های گران با توجه به سرمازدگی نام برد و افزود: متأسفانه این دو میوه جایگزین ندارد و سرمازدگی باعث شد نیمی از محصولات پرتقال و نارنگی از بین رفته و این محصول کاهش یابد و گران شود.

قیمت مرکبات در نوروز ۱۴۰۰
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد بیان کرد: اکنون قیمت پرتقال واشنگتنی، واشنگتنی تک پلاستیک، تامسون، والنسیا و معمولی به ترتیب ۲۱، ۲۳، ۱۰تا۱۴، ۱۰تا۱۵و ۱۰تا۱۲هزار تومان است.

وی در این خصوص که قیمت پرتقال برای عید نوروز چه میزان خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه نیمی از محصولات پرتقال آسیب دیده و کشاورزان متضرر شده‌اند و با توجه به اینکه پرتقال و نارنگی جایگزین ندارند، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت این دو محصول برای نوروز ۱۴۰۰ را داشت.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد در خصوص قیمت اعلامی ۱۰ هزار تومان برای پرتقال عید، تصریح کرد: این قیمت قطعأ برای پرتقال تنظیم بازاری است و طبیعتأ نمی‌تواند نرخ اتحادیه باشد. قیمت‌گذاری اتحادیه برای پرتقال حداقل ۱۰ هزار تومان است و متأسفانه با توجه به کاهش محصول، ممکن است برای عید این قیمت نیز بیشتر شود.

مشرف اما کاهش قیمت موز را حتمی دانست و افزود: مدتی وضعیت میوه و تره‌بار در شرایط بحرانی قرار داشت اما به مرور و با آزاد شدن واردات، قیمت موز کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد: این در حالی است که نرخ‌های فعلی برای کشاورز بحران‌آور است و باید قیمت‌ها به گونه‌ای نگه داشته شود که کشاورز از ادامه کشت صرفنظر نکند؛ چراکه آنگاه کمبود محصول و گرانی‌های بیشتر را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار چندی پیش گفته بود که کشور با فراوانی بار مواجه است و به ذخیره‌سازی نیاز ندارد و قیمت میوه نیز در ایام پایانی سال به علت افزایش عرضه نوسان چندانی نخواهد داشت.

کد خبر: ۷۳٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha