۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تغییر دامنه نوسان، ابزاری برای پیش‌گیری از هیجانات؛ بازار سبز می‌ماند؟!
تحلیل هفتگی بورس؛

تغییر دامنه نوسان، ابزاری برای پیش‌گیری از هیجانات؛ بازار سبز می‌ماند؟!

یک کارشناس بازار سرمایه درباره تغییرات اخیر این بازار توضیحاتی را ارائه و ابراز امیدواری کرد شرایط بورس به حالت نرمال برگردد.

بازار؛ گروه بورس: معاملات بازار سرمایه، این هفته کار خود را در حالی آغاز کرد که روز شنبه باز هم شاهد افت شاخص کل در کانال ۱.۱ میلیون واحدی بودیم، اما با تصمیمی که در شورای عالی بورس برای این بازار گرفته شد، این بازار پالس‌های مثبت را به خود جذب کرد و در نهایت، توانست وارد فاز صعودی شود به طوری که در معاملات هفته گذشته برآیند نوسانات مثبت و منفی شاخص هم‌وزن قریب به صفر بود و شاخص کل هم رشد ۳.۵۳ درصدی را تجربه کرد و شاخص کل در دو ماه اخیر در محدوده حمایتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار گرفت.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که نقطه حمایتی ۱.۲ میلیون واحدی، کف حمایتی بازار به حساب می‌آید، یعنی این نقطه جایی باشد که حمایت‌های سهامداران حقوقی باعث شود که سهامداران حقیقی هم به بازار روی آورند و در نهایت بازار از این نقطه پایین‌تر نرود، اما این محدوده، محدوده تعادلی بازار شد و شاخص کل حول آن فقط نوسان داشت و در نهایت هم این هفته دوباره روی همین نقطه کارش را به اتمام رساند، اما با ایجاد پالس مثبت توسط شورای عالی بورس و تصمیم این شورا برای کاهش کف دامنه نوسان به ۲- و افزایش سقف سود تا ۶+ درصد، شاخص کل جان تازه‌ای گرفت و دوباره رشد کرد.

بر اساس صحبت‌هایی که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رسانه‌ها داشت، قرار است محدوده دامنه نوسان قیمت سهام از ۲- تا ۶+ درصد باشد که نشان می‌دهد مسئولان تصمیم گرفته ‌اند که سهامداران کمتر دچار ضرر شوند که البته همین خبر توانست آثار خوبی هم در بازار داشته باشد. دهقان دهنوی علاوه بر این موضوع، اشاره کرد که تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار ، تغییراتی اعمال شود.

از این گذشته مقرر شده است که از روز شنبه هفته آینده به سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار داده شد، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به ناشران و سهامداران عمده الزام شود و در کنار این، اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کند.

علاوه بر دستور تغییراتی در روند معاملات بورس، دیگر عامل اثرگذار بر بازار، صحبت‌های بایدن و مشخص شدن سیاست وی برای بازگشت به توافقات هسته‌ای با ایران، بود. رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نمی‌کند و ایران باید برای بازگشت به مذاکره باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را لغو کند. با این حال، برای رسیدگی به عوامل مؤثر بر بازار سرمایه به سراغ کارشناسان رفته‌ایم.

مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با قرار گرفتن شاخص بازار روی ریل صعودی اظهار کرد: لزوماً بازار روی ریل صعودی قرار نگرفته است چراکه با یک یا دو درصد مثبت شدن بازار در این هفته نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بازار به طور مداوم رشد خواهد کرد. هنوز اتفاقی هم  در بازار نیفتاده است و اگر بخواهیم بحث دامنه نوسان را بررسی کنیم، باید بگوییم که دامنه نوسان چیزی نیست که بازار را مثبت نگه دارد و فقط ابزاری است که در شرایط تغییرات شارپی بازار، برای پیش‌گیری از هیجانات بازار تأثیرگذار است بنابراین نمی‌توان گفت که سیگنال صعودی با تغییر دامنه نوسان به سرمایه‌گذاران داده شده است.

وی با اشاره به اینکه دامنه نوسان در این هفته تغییری نکرده است، تصریح کرد: دامنه نوسان از روز شنبه در بازار سهام اعمال خواهد شد، اما خبر آن مقداری تأثیر مثبتی را روی سهم‌های بازار به ویژه سهم‌های مؤثر روی شاخص کل گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری اظهارات جو بایدن روی بازار سرمایه، گفت: بایدن صحبت خاصی انجام نداد و تنها سؤالی از وی پرسیده شد که قاطعانه جواب منفی داد، اما این صحبت هم اثر خاصی روی روند معاملات بازار سرمایه در هفته اخیر نداشت.

شجاعی خاطرنشان کرد: وضعیت بازار با قوانین تغییری نمی‌کند یعنی قوانین و ابزارهایی که استفاده می‌شود و دامنه نوسانی که برای بازار استفاده می‌شود، الزاماً منجر به تغییر قابل توجهی در بازار نخواهد شد و اگر منظور صعود بورس است، باید گفت که با دامنه نوسان نمی‌توان بازار را روی ریل صعودی قرار داد.

وی در پایان در پیش‌بینی وضعیت معاملات هفته آینده مطرح کرد: پیش‌بینی کار سختی است و باید کمی صبر کرد تا ببینیم که بازار به کدام سمت حرکت خواهد کرد.

کد خبر: ۷۳٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha