۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
احیای تجارت جهانی آهسته شد
بنابر پیش بینی سازمان ملل متحد؛

احیای تجارت جهانی آهسته شد

نهاد سازمان ملل متحد در گزارشی پیش بینی کرد احیای تجارت جهانی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به دلیل مختل ماندن صنعت نفت تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا، دوباره ضعیف خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) اعلام کرد پس از این که قرنطینه ها باعث رشد منفی ۱۵ درصدی تجارت جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ شد، در نیمه دوم سال روند تجارت بهبود یافت و در سه ماهه چهارم در مقایسه با سه ماهه سوم حدود هشت درصد رشد کرد. با این حال تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۹ درصدی داشت.

رشد تجارت در سه ماهه چهارم تا حدود زیادی تحت تاثیر رشد تجارت کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورهای شرق آسیا بود و تجارت کالاهای این منطقه در سه ماهه چهارم بر مبنای سالانه ۱۲ درصد رشد کرد.

در گزارش آنکتاد آمده است: اقتصادهای شرق آسیا با رشد قوی صادرات و رشد سهم بازار جهانی، روند احیا را هدایت می کنند. اکثر بخشهای تولیدی بجز انرژی و حمل و نقل در سه ماهه چهارم بهبود داشتند. با این حال تجارت خدمات در سطح مشابه سه ماهه سوم ماند و صادرات خدمات از چین و تا حدودی کمتری هند نسبتا بهتر از کشورهای دیگر بود.

بر اساس گزارش رویترز، آنکتاد پیش بینی کرد تجارت کالا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماه قبلی ۱.۵ درصد کاهش پیدا می کند و تجارت خدمات هفت درصد کاهش خواهد داشت. با این حال اعلام کرد پیش بینیهایش به دلیل همه گیری و ابهامات پیرامون بسته های محرک مالی، مطمئن نیست.

کد خبر: ۷۳٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha