۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
تصمیم جسورانه «جیلی» که خالی از ریسک نیست

تصمیم جسورانه «جیلی» که خالی از ریسک نیست

کمپانی خودروسازی جیلی، برای آن که سهمی از بازارهای خودروهای برقی داشته باشد حاضر است خودش را تا سطح یک پیمانکار پایین بیاورد.

به گزارش بازار به نقل از سایپا، کمپانی خودروسازی جیلی در چین که صاحب شرکت ولوو سوئد و ۹.۷‌ درصد از سهام کمپانی دایملر ای جی آلمان (کمپانی مادر مرسدس بنز) است، با مشاهده رشد موشکی ارزش خودروسازان برقی مثل تسلا و نیو Nio می خواهد از این بازار سهمی داشته باشد.

برون سپاری تولید برخی از مدل های خودرویی در صنعت خودرو رایج است اما این بار جیلی تصمیم جسورانه ای را در این شیوه اتخاذ کرده و می خواهد یک قرار داد ساخت خودروی برقی با کمپانی تایوانی فاکسکان Foxconn‌ به اجرا بگذارد که در آن قرار است ساخت خودروی برقی فارادی فیوچر [یک استارت آپ در لس آنجلس] در خطوط تولید جیلی به اجرا در آید.

جیلی خودش بزرگترین خودروساز خصوصی در چین به حساب می آید و خودش هم برای تولید محصولات برقی برنامه دارد، ‌ اما شاید دهان پر کن ترین کاری که در بخش خودروهای برقی انجام داده، قرار داد با غول فناوری بایدو بوده است –و همان طور که می دانید بایدو به گوگل چینی ها معروف است. سال آینده خودروی مشترک جیلی و بایدو، قرار است رونمایی و به بازار عرضه شود.

جیلی همچنین با هولدینگ تنسنت Tencent Holding Ltd قرار داد تولید خودروهای اسمارت و خودران منعقد کرده است.

این برند معروف چینی، چند مدل خودروی برقی هم در بازار چین عرضه کرده که روی جدیدترین پلتفرم این شرکت است که از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ معرفی کرده بود و برای ساخت آن ۱۸ میلیارد یوآن (معادل ۲.۸ میلیارد دلار) سرمایه گذاری کرده است.

میزان فروش جیلی در دو سال گذشته روند کاهشی داشته و به همین دلیل لی شوفو Li Shufu رئیس هیئت مدیره این شرکت به این نتیجه رسیده است که باید سریع تر از سایر خودروسازان چینی، خونی تازه به این کمپانی خود بزند و از این رو شراکت با غول های فناوری را در دستور کار قرار داده است. لی که در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کمی پا پس کشیده بود و می خواست کار را به جوان تر ها بسپارد، با مشاهده روند نزولی فروش جیلی، دوباره دست به کار شده است.

با این حال این اقدام های جسورانه و شتاب زده بدون انتقاد هم نبوده و عده ای به وی نقد وارد کرده اند که شیفت بزرگ به سمت قراردادهای ساخت [پیمان کاری برای دیگران] جایگاه این خودروساز و اعتبار این برند را سست خواهد کرد و در شراکت با غول های فناوری، شأن این خودروساز را در حد یک پیمان کار پایین می آورد.

عده ای همه نوک انتقاد خود را به سمت تولید مدل های فارادی فیوچر برده اند و می گویند این استارت آپ سابقه وعده های بلند بالا و پیشرفت ناچیز داشته و به اعتبار جیلی لطمه می زند.

قرار داد با فارادی در بازار بورس و اوراق بهادار با استقبال مواجه نشده و با انتشار خبر تولید مدل های فارادی در خطوط تولید جیلی، سهام جیلی حدود ۱۶ درصد به فاصله چهار روز بعد از انتشار خبر افت کرده است.

اما برای شرکتی مثل جیلی، ‌ قبول چنین سفارش هایی به معنی استفاده شدن از ظرفیت هایی است که در طی چند سال اخیر خالی مانده اند. خطوط تولید جیلی ظرفیت تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال را دارند اما در سال ۲۰۲۰ این کمپانی موفق به تولید و فروش ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو شده است.

پر شدن ظرفیت های خالی، تنها مزیت قبول سفارش های تولید برندهای دیگر نیست، بلکه مزیت دیگر آن ارتقای سطح دانش در پلتفرم های خودروهای برقی هم به حساب می آید. مخصوصاً که این سیستم های عامل و نرم افزارهای این خودروهای برقی، منبع باز open-source‌ هستند و جیلی می تواند از آن برای تولید خودروهای سواری کوچک و بزرگ و همچنین خودروهای تجاری سبک استفاده کند.

ارزش سهام جیلی در بازار سهام هنگ کونگ در حال حاضر ۳۷ میلیارد دلار است و در سال ۲۰۲۱ در همین مدت کوتاه ۱۲ درصد رشد داشته است. این در حالی است که خودروسازی مثل تسلا در حال حاضر در بازار سهام ۸۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و حتی رقیب چینی جیلی یعنی نیو Nio‌ با فروش کمتر از ۴۴ هزار دستگاه [مقایسه کنید با ۱.۳ میلیون دستگاه جیلی] در بازار سهام ۹۸ میلیارد دلار ارزش دارد که چنین مسئله ای برای لی شوفو اصلا قابل قبول نیست.

جالب این است که قبل از آن که نیو به چنین ارزش سهامی برسد، جیلی قصد داشت در آن سرمایه گذاری کند.

از نظر تحلیل گران بازار، این تصمیم های جسورانه جدید جیلی، می تواند در سرمایه گذاری و وقت برای توسعه خودروهای برق روز صرفه جویی کند؛ با این حال این روش خالی از ریسک نیست.

تو لی Tu Li‌ از تحلیلگران مؤسسه سینو اتو اینسایتس Sino Auto Insights می گوید [نقل به مضمون] : «تصاحب یا ادغام درون یک صنعت به قدر کافی پیچیدگی مدیریتی دارد چه برسد به آن که شراکت بین دو صنعت متفاوت [صنعت خودرو با صنعت فناوری] باشد، ‌ برای همین برای اجرای موفقیت آمیز چنین شراکت هایی، انتظار از تیم مدیریتی، انتظار بسیار بالایی است.»

کد خبر: ۷۳٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha