۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
پتانسیل تولید موز در جنوب کشور نادیده گرفته شده است| واردات موز آزاد شد اما ارزان نشد
ترکیه؛ اصلی ترین تامین کننده موز وارداتی ایران

پتانسیل تولید موز در جنوب کشور نادیده گرفته شده است| واردات موز آزاد شد اما ارزان نشد

قیمت موز در بخش خرده فروشی در حالی از ۵۰ هزار تومان عبور کرده است که بعد از اعلام خبر آزاد سازی واردات موز، انتظار کاهش قیمت این محصول در بازار می رفت. این در حالی است که تولید این محصول در جنوب کشور نیز به صورت محدود و با کمترین امکانات صورت می گیرد و فراهم سازی شرایط افزایش حجم تولید آن از سوی مسئولان نادیده گرفته می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: با عبور قیمت موز از ۵۰ هزار تومان در بخش خرده فروشی توجهات به سمت این محصول تولیدی در جنوب کشور معطوف شده است و بسیاری معتقدند وقتی ظرفیت تولید در بخشی از کشور وجود دارد چرا زیرساختهای لازم برای تولید این محصول بیشتر فراهم نشود. اگرچه ممکن است محصول تولیدی در کشور به شکیلی محصول وارداتی نباشد اما کارشناسان معتقدند می توان روی این بخش سرمایه گذاری کرد و حجم تولید را در کشور افزایش داد. از سوی دیگر در حالی که مسئولان چندی پیش خبر از آزاد سازی واردات موز دادند و انتظار می رفت قیمتها کمی متعارف تر شود امروز شاهد هستیم که قیمت موز روندی صعودی دارد.

اسدالله کارگر گلشن آبادی فعال بخش کشاورزی در خصوص محصول موز تولیدی در کشور به خبرنگار «بازار» می گوید: در ایران به صورت بسیار اندکی تولید موز داریم که معمولا سمت جنوب کشور است و بسیار در اقلیت است. در واقع موزهای تولیدی در این منطقه بسیار کوچک است که غالبا برای مصرف بومیان منطقه و یا در آب میوه گیری ها استفاده می شود.

موز داخلی ۲۰ درصد از نیاز بازار را تامین می کند و غالبا برای مصرف بومیان منطقه جنوب یا در آبمیوه گیری ها کاربرد دارد

گلشن آبادی می افزاید: از نظر کیفیت چندان تفاوتی با موزهای وارداتی ندارد اما از نظر شکل و ظاهر چندان با کیفیت نیست که عمدتا به دلیل نوع خاک و آب و هوای محل پرورش آن است.

تامین ۲۰ درصدی بوسیله موز تولیدی در جنوب کشور
وی در پاسخ به این سوال که موز تولیدی در جنوب چند درصد نیاز کشور را برطرف می سازد، می گوید: حجم موز وارداتی با داخلی قابل مقایسه نیست و حتی نمی توان به صورت درصد اعلام کرد با این وجود تولید موز داریم و به طور معمول حدود ۲۰ درصد از نیاز را تامین می کند اما حجم تولید آن چندان مشخص نیست.

این فعال بخش کشاورزی در خصوص دلایل محدود بودن کشت موز در کشور نیز می گوید: تا جایی که بنده شنیده ام قرار بر این شده که این محصول فراوری شود و اهمیت  بیشتری به تولید آن بدهند. در واقع بنا بر این است که زمینه های تولید این میوه را مساعد کنند و از طرف دیگر تولید این محصول را تقویت کنند تا از نظر ظاهری نیز به کیفیت موزها وارداتی برسد.

قیمت موز تولید داخل در نرخ نامه ها قرار نمی گیرد چون تولید آن در اقلیت است لذا اطلاع دقیقی از قیمت آن در بازار نیست

با آزادسازی واردات موز انتظار داریم بازار رقابتی شود و قیمت ها کاهش یابد

وی در خصوص قیمت موز داخلی در مقایسه با موز وارداتی نیز اظهار می دارد: قیمت موز وارداتی در سطح شهر و خرده فروشی تا ۴۷ الی ۵۰ هزار تومان هم بالا رفته  اما  از قیمت موز داخلی چندان اطلاعاتی موجود نیست چون این میوه در اقلیت است و جزو نرخ نامه ها قرار ندارد. لذا برای موز داخلی نرخ نامه نداریم و نمی توان به طور دقیق قیمت آن را اعلام کرد.

گلشن آبادی در خصوص پیامدها آزاد سازی واردات موز بر قیمت ها در بازار نیز می گوید: اگر واقعا بگذارند واردات موز آزاد شود و بخش خصوصی نیز وارد میدان شود قطعا بازار رقابتی می شود و در آن زمان است که می توان پیش بینی کاهش قیمت این محصول را در بازار داشت.

تولید ۱۱۶.۸ میلیون تن موز در سال ۲۰۱۹در سراسر جهان| اکوادور؛ اصلی ترین صادرکننده موز جهان
گفتنی است آمارهای منتشر شده جهانی نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان  ۱۱۶.۸ میلیون تن تولید شده است و ایالات متحده با وارداتی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار بزرگترین وارد کننده موز در جهان محسوب می شود.

در حالی که در سال ۲۰۱۹ در دنیا ۱۱۶.۸ میلیون تن موز تولید شده کشور اکوادور با صادراتی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده موز در دنیا محسوب می شود

آمارهای منتشر شده در بخش ارزش صادرات این محصول نیز نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹،  کشور اکوادور صادر کننده اصلی موز بوده  و تقریبا ۳.۳ میلیارد دلار موز صادر کرده است که سهمی به میزان ۲۲ درصد از کل موز صادراتی در این سال را شامل می شود.

همچنین کشور فیلیپین با صادراتی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار در جایگاه دوم صادرکنندگان قرار گرفته است و سهمی به میزان ۱۳ درصد از کل صادرات موز جهان را در اختیار دارد. کلمبیا نیز با صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری جایگاه سوم را دارد و سهمی ۱۱ درصدی را به خود اختصاص داده است.

همچنین شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۹ صادرات ۸۸.۸ درصد از موز در سراسر جهان توسط پانزده کشور «اکوادور، فیلیپین، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هلند، بلژیک، ایالات متحده، جمهوری دومنیکن، پاناما، ساحل عاج، هندوراس، مکزیک، کامرون و آلمان» صورت گرفته است.

میزان واردات موز در ۹ ماهه سال ۹۹ با میزان واردات موز در ۱۲ ماهه سال ۹۸ تقریبا برابری می کند
داده های منتشر شده از سوی سازمان فائو نیز نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشور ایران نیز وارداتی بالغ بر ۱۵۹ هزار تن موز به ارزش بالغ بر ۱۶۵ میلیون دلار داشته است.

از سوی دیگر بر اساس آمار سازمان کمرگ ایران با وجود ممنوعیت واردات موز از اردیبهشت ماه سالجاری در ۹ ماهه امسال وارداتی تقریبا به اندازه کل واردات سال ۹۸ در کشور صورت گرفته است به طوری که به گفته لطیفی، سخنگوی این سازمان در مدت نامبرده بالغ بر ۳۰۸ هزار تن موز به ارزش بالغ بر ۲۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که میزان کل واردات موز در مدت ۱۲ ماهه سال ۹۸ به میزان ۳۳۴ هزار و ۲۵۲ تن و به ارزش ۲۲۶ میلیون و ۶۹ هزار و ۵۲۷ دلار بوده است.

گفتنی است موز وارداتی ایران غالبا از طریق کشورهایی همچون «ترکیه، هند، فیلیپین، اکوادور، پاکستان، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و ویتنام» تامین می گردد.

کد خبر: ۷۳٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha