۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
عرضه زعفران در سه سال به  ۵۳ تن رسید
اکبر میرزاپور در گفتگو با بازار مطرح کرد

عرضه زعفران در سه سال به ۵۳ تن رسید

مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران گفت: معاملات زعفران نسبت به سال های گذشته به شدت صعودی شده و تلاش بورس کالا این است که تنها مرجع قیمت گذاری این کالا باشد.

اکبر میرزاپور مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ساز و کار گواهی سپرده کالا یک ساز و کار مبتنی بر انبار بوده یعنی ابتدا باید انبارهایی پذیرش شود، کالاهای استاندارد را به آن انبارها ارسال کرده و در آنجا نگهداری شود، گفت: در حال حاضر برای چهار کالا این کار انجام شده است؛ سکه، زعفران، زیره و پسته و احتمالا در سال آینده کالاهای دیگری نیز به این چهار کالا اضافه خواهد شد.انبارها باید حائز شرایط استانداردی بوده و کالاهایی که استانداردهای روز را دارد وارد این انبار می شود،  برای هر کالا یک ارزیابی اولیه انجام شده و اگر نیاز به آزمایشگاه و اصالت سنجی باشد آن کالا به آزمایشگاه رفته تا دقت سنجی شود، زعفران از آن دست کالاهایی است که برخی از موارد نیاز به اصالت سنجی است.به عنوان نمونه سکه نیاز به آزمایشگاه نداشته و با ارزیابی اولیه می توان از اصالت آن مطلع شد، بعد از این که اصالت کالا تائید شد برای آن کالا گواهی سپرده صادر می شود. گواهی سپرده کالا بر اساس قانون معاف از مالیات بوده هم مالیات بر ارزش افزوده و هم مالیات خرید و فروش.

مدیر توسعه بازار بورس کالا اضافه کرد: گواهی سپرده خود ابزار معاملاتی بوده و می توان با آن معامله انجام داد، می توان آن را حتی به صورت آنلاین معامله کرد، این ابزارها با استقبال گسترده کشاورزان قرار گرفته است، سیستم ارزیابی ۳ محصول کشاورزی به نام زیره، زعفران و پسته به علت شفاف بودن و قیمت مناسب برای کشاورزان مناسب بوده و کشاورزان می توانند در یک روز کاری این محصولات را فروخته و گواهی سپرده دریافت کنند.

رشد پرسرعت کالاهای معامله شده در بورس 

میرزاپور با اشاره به توسعه پرسرعت بازار وضعیت توسعه را این گونه تشریح کرد: گواهی سپرده کالا بر روی سکه از سال ۹۴، زعفران ۹۵، پسته ۹۶ و زیره نیز ۹۷  آغاز شده است. حجم بازار به صورت گسترده است در زعفران ۳۴ تن ظرفیت انبار وجود داشته معاملات زعفران نیز نسبت به سال های گذشته به شدت صعودی است به طوری که در سال ۹۵ زیر ۱۰ کیلوگرم معاملات شروع شده و  به یک تن در سال ۹۶ رسیده و ۲۷ تن در سال ۹۷ و در یازده ماهه ۹۸ نیز ۵۳ تن معامله شده است، در پسته نیز از ۱۲۳ تن در سال ۹۶ به ۱۲۰۰ تن در سال جاری رسیده ایم در معاملات سکه نیز رونق خوبی را هم مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: تعداد انبارهای موجود برای سپرده کالا، چهار انبار برای سکه، شش انبار برای زعفران، ۳ انبار برای پسته و ۴ انبار برای زیره. انبارهای پسته در کرمان و استان خراسان رضوی بوده ، انبارهای زعفران در استان های خراسان رضوی و جنوبی و انبارهای زیره نیز برای استان های خراسان رضوی و گلستان است.از حدود ۳۲۰ تن زعفران تولید شده در بازار ۵۴ تن زعفران در بورس معامله شده و هدف قیمت گذاری شفاف و به صرفه برای کشاورزان برای تقویت تولید و صادرات است، مرجعیت برای قیمت زعفران باید از طریق بورس کالا انجام گرفته و در تلاش هستیم جایگاه واقعی زعفران در دنیا را کسب کنیم.

خرما و کشمش در برنامه بعدی سپرده کالا

میرزاپور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه چند کالای دیگر در برنامه ورود به بورس کالا هستند توضیح داد: در دو کالای خرما و کشمش به صورت جدی برنامه ریزی صورت گرفته ، مشکلاتی در حوزه انبارهای این دو کالا وجود داشته که با برطرف شدن آنها ان شاءالله در نیمه اول سال ۹۹ این دو کالا به بورس کالا افزوده شوند.شمش طلای آب شده نیز در برنامه گواهی سپرده کالا وجود دارد.

مدیر توسعه بازار بورس کالا در پایان گفت: سیاست بورس کالا این است که ابزارهای متنوعی را جهت رونق تولید کالاهای ایرانی راه اندازی کند، گواهی سپرده کالا ابزاری نقدشونده است که بورس کالا این ابزار را به خدمت گرفته است، گام دیگر بورس کالا ابزارهای مشتقه ای مانند آتی و گام های بعدی نیز صندوق های کالایی که هدفشان جذب نقدینگی بازار سرمایه است در این بازار  راه اندازی شود ، اگر سازمان بورس مجوز صندوق های کالایی کشاورزی را بدهد این چرخه را در کالاهای زعفران، زیره و سکه خواهیم داشت.

کد خبر: ۷٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha