۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
۴۵ پارک علم و فناوری در کشور فعال است
معاون وزیر علوم:

۴۵ پارک علم و فناوری در کشور فعال است

تبریز- معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور، گفت: این پارک‌ها از حوزه‌های تازه تاسیس رو به رشد بوده و استفاده از آنها، به تقاضا محوری تحقیقات منجر می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دانشگاه سهند، غلامحسین رحیمی در مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد، با بیان اینکه در تمامی  استان‌ها پارک علم و فناوری ایجاد شده، افزود: بیشتر روسای پارک‌ها از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند چرا که معتقدیم اگر دانشگاه نبود، پارک‌ها و هسته‌های فناوری شکل نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه شاهد توسعه کمی و کیفی آموزش علمی و رشد آن در آذربایجان شرقی هستیم، گفت: متاسفانه پارک و علم و فناوری در این استان در حد قابلیت‌های علمی و ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد، رشد نکرده است.

وی همچنین با بیان اینکه ایران از نظر کمیت مقالات، رتبه پانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: چند سال قبل متهم بودیم ایران بر روی کمیت مقاله کار می‌کند و به کیفیت کاری ندارد، اما در حال حاضر رتبه چهاردهم را از نظر کیفیت مقالات داریم که در طول سال گذشته به این جایگاه رسیده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌های صاحب نام مانند دانشگاه صنعتی سهند، اولویت اولشان را کیفیت مقالات و اولویت دومشان را کمیت قرار داده‌اند و در سال ۲۰۲۰ شاهد انعکاس نتایج تحقیقات این دانشگاه درسطح بین‌المللی و ملی بودیم، چنین دانشگاه‌هایی در همه جای کشور وجود ندارند، امیدواریم بزودی دانشگاه صنعتی سهند جزو پنج دانشگاه صنعتی کشور قرار بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های ایران در حوزه چاپ مقالات علمی، اظهار کرد: خود مقاله نه ارزش دارد، نه بی‌ارزش است، نه کاربردی است، نه غیرکاربردی، بلکه مقاله گزارش فرمت شده‌ای از تحقیق و نشان دهندهی حیات علمی پررونق در دانشگاه‌های ما است که نتایج آن در بسترهای ملی و بین‌المللی منتشر می‌شود.

رحیمی اظهار کرد:  سال گذشته از نظر میزان استنادات در جایگاه پانزدهم بودیم و در برخی رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه رتبه زیر ۱۰ را در سطح ژورنال‌های بین‌المللی داریم.

وی افزود: گسترش کمی در حوزه آموزش عالی باید ساماندهی شود و جلوی گسترش‌های بی‌رویه را بگیریم، حدود هشت سال قبل،   از نظر تعداد دانشجو  جزو پنج کشور اول دنیا بودیم، الان این روند کمی به دلیل کمبود متقاضی کاهش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حدود ۲ دهه‌ گذشته توانستیم از نظر کمی به متقاضیان ورود به آموزش عالی پاسخ دهیم، گفت: قبل از انقلاب برای تامین هیات علمی مورد نیاز، باید دانش آموختگان را برای طی دوره‌ دکتری به خارج از کشور می‌فرستادیم، اما هم اکنون بیش از ۲۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که عمدتا از کشورهای همسایه هستند و تربیت هیات علمی برای کشورهای دیگر، موفقیت بزرگی است.

رحیمی به برنامه‌ها و سیاست‌های وزرات عتف برای افزایش پژوهشگری بدون پذیرش بیش از حد دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشاره و اضافه کرد: برنامه‌های افزایش پژوهشگر در دانشگاه بدون افزایش پذیرش دانشجو با اجرای برنامه‌هایی مانند دستیار پژوهشگر از جمله اقدامات در این راستا بوده و البته تعداد متقاضیان ورود به مقطع دکتری در سال های آینده کم خواهد شد.

وی با اشاره به روند رو به رشد مراکز علمی و دانشگاه‌ها در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: دانشگاه تبریز، دانشگاه تراز اول و ظرفیتی علمی در آذربایجان شرقی و جزو اولین مراکز علمی در این استان است، دانشگاه صنعتی سهند نیز یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است که  به همت اساتید جوان،   باانگیزه و مستعد و با توجه به زیرساخت‌هایش، روز به روز پیشرفت می کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه افزایش اثربخشی اجتماعی دانشگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزرات علوم است، گفت: تربیت دانش آموخته ماهر و وارد کردن آن به جامعه، وظیفه ذاتی دانشگاه بوده و  برنامه‌های خوبی برای مهارت آموزی دانشجویان شروع شده که باید به کمک نهادهای بیرونی افزایش پیدا کند.  

رحیمی افزود: ایجاد و تعریف پهنه‌های علم و فناوری از دیگر مواردی است که دانشگاه‌ها با توجه به آن می‌توانند، محیط خارج از پهنه دانشگاه را از علم و فناوری متاثر کنند،   بخش علمی کشور وظیفه و رسالتش را تاکنون به خوبی در نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده و ایثارگرانه در بخش تحقیقات، نقش ایفا کرده است، اما این رسالت بر دوش ۳۰ درصد از اعضای هیات علمی بوده است.

کد خبر: ۷۳٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha