۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
چشم مرکبات به بازار عید خیره شد| باغداران نگران نسیه فروشی
بازار گزارش می‌دهد؛

چشم مرکبات به بازار عید خیره شد| باغداران نگران نسیه فروشی

ساری- مرکبات مازندران به بازار شب عید چشم دوخته تا کام مردمان ایران را شیرین کند، اما چشم باغداران به دست دولت خیره شده است.

بازار؛ گروه استان ها: سال قبل مازندران ۳۰ هزار تن از مرکبات شب عید را در کشور تامین کرد و امسال قرار است ۲۲ هزار تن مرکبات سفره هفت سین خانوارهای ایرانی را تامین کند.

با آن که کار خرید مرکبات از باغداران توسط مباشران وابسته به اتحادیه باغداران آغاز شده است، اما تامین نقدینگی برای پرداخت وجه مرکبات دغدغه هرساله به شمار می رود.

سال گذشته به دلیل تاخیر درپرداخت وجه مرکبات خریداری شده، کام کشاورزان و باغداران تلخ شد و سرانجام پس از هفت تا هشت ماه تاخیر، به پول مرکبات خود رسیدند و این وضعیت سبب شده تا بسیاری از باغداران عطای فروش میوه را به مباشران به لقایش بخشند.

جدای از ۲۲ هزار تن مرکباتی که قرار است در قالب تنظیم بازار و خرید شب عید توسط مازندران تامین شود، این استان در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار تن مرکبات در انبارهایش دارد و می تواند میوه مورد نیاز کشور را تا دو ماه بعد از عید تامین کند.

خرید میوه عید توافقی انجام می شود
محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خرید میوه شب عید به صورت توافقی انجام می شود و با باغداران قرارداد می بندیم و زمانی که می خواهیم میوه را حمل کنیم، پول باغدار را انجام می دهیم.

وی با عنوان اینکه زمان فروش پول ها به حساب اتحادیه برمی گردد، افزود: ۴۰ روز زمان می برد تا بتوانیم پول مرکباتی که فروختیم را به دست آوریم و به دلیل افزایش قیمت مرکبات در سال جاری نیاز به نقدینگی بیشتری دارد.

وی خواستار تامین نقدینگی مورد نیاز از سوی استان ها شد و گفت: مازندران مرکبات ۲۵ تا ۳۰ استان را تامین می کند و  باید برای خرید مرکبات نقدینگی لازم را داشته باشیم از اینرو حمایت صندوق توسعه ضروری به نظر می رسد.

شعبانی با اظهار اینکه شرکت های تعاونی معاف از مالیات هستند ولی در اجرا با مشکلاتی روبرو هستند، خواستار حمایت لازم در این بخش شد.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه وضعیت مرکبات استان در سال جاری خوب است خواستار انجام حمایت های لازم در این بخش شد.

تامین نقدینگی خرید مرکبات و عدم هماهنگی بانک های مازندران در این بخش سبب شده تا نگرانی های باغداران برای رسیدن به پول هایشان بیشتر شود، این درحالی است که سازمان صمت از متولیان امر خواسته تا نسبت به تامین این نیاز کمک کنند.

۲۲ هزار تن مرکبات ذخیره سازی و توزیع می شود
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سال گذشته ۳۰ هزار تن مرکبات خریداری شد و گفت: امسال حدود ۲۲ هزار تن مرکبات برای توزیع در شب عید سایر استان ها انجام می شود.

وی تامین سرمایه درگردش سه ماهه را نیاز تامین مرکبات شب عید دانست و گفت: با تامین این سرمایه درگردش مشکل خرید مرکبات برای شب عید از باغداران برطرف می شود.

رئیس سازمان صمت مازندران یادآور شد: هزینه خرید مرکبات شب عیدد ۲۲۰ میلیارد تومان است که حداقل به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه درگردش به مدت سه ماه نیاز داریم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه اتحادیه از باغدار خرید می کند تامین سرمایه درگردش ضروری است تا بتوان پول مرکبات باغدار را پرداخت کنیم و وزارت صمت حاضر است، برگشت این اعتبار را تضمین کند.

وی یادآور شد: تامین سرمایه درگردش سبب می شود تا باغدار با رضایت محصول خود را به مباشرین بفروشند و سال گذشته به دلیل عدم نقدینگی، نزدیک بودمسئله به یک بحران تبدیل شود.

رئیس سازمان صمت مازندران یادآور شد: چون بانک ها سال قبل نتوانسته بودند سرمایه درگردش خرید مرکبات را تامین کنند با مشکل مواجه شدیم درحالی که وزارت صمت حاضر است تضمین بازگشت سرمایه درگردش را تقبل کند.

میوه های هفت سین را مازندرانی ها تامین می کند
قیمت مرکبات شب عید از سوی ستاد تنظیم بازار مازندران ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و در حال حاضر نیز وضعیت بازار مرکبات خوب است.  عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت خوب ذخایر مرکبات استان اظهار داشت: این استان قادر به تامین مرکبات کشور تا دو ماه بعد از عید هست.

وی با بیان اینکه میوه سفره های هفت سین کشور توسط باغداران استان تامین می شود، گفت: برای تنظیم بازار شب عید قیمت هر کیلوگرم مرکبات ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و مشکلی از نظر تامین میوه نداریم.

وی روند و بازار مرکبات را درسال جاری خوب توصیف کرد و گفت: هر روز شش تا هفت هزار تن مرکبات از استان به کشورهای مختلف صادر می شود.

وی ارزش اقتصادی مرکبات را در استان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: میزان تولید مرکبات در استان در سال جاری رشد چشمگیری داشته است.

مازندران با داشتن ۱۱۳ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید ۲.۷ میلیون تن محصول قطب اول تولید در کشور به شمار می رود و بخش عمده ای از محصولاتش صرف تازه خوری در بازار کشور می شود. افزایش قیمت محصول در پی بالارفتن هزینه ها لزوم تدبیر برای تامین سرمایه درگردش برای خرید مرکبات شب عید را الزامی می سازد.

با پایان یافتن برداشت محصول، هرچه به عید و بهار نزدیک می شویم، چشم امید باغداران استان به بازار شب عید است تا بتوانند مرکبات ذخیره شده در انبارها را به بازار مصرف و سفره های مردم برسانند.

کد خبر: ۷۳٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha