۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
ظرفیت های همکاری هرمزگان و مانگستاو قزاقستان بررسی شد
با هدف توسعه همکاری ها

ظرفیت های همکاری هرمزگان و مانگستاو قزاقستان بررسی شد

بندرعباس- ظرفیت‌های همکاری اقتصادی دو استان هرمزگان ایران و استان مانگستاو قزاقستان با هدف شناسایی ظرفیت‌های بازار آنها و چگونگی امکان گسترش اقتصادی بین دو استان، در اتاق بازرگانی بندرعباس به صورت آنلاین بررسی شد.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ ایران در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۱ قزاقستان را به رسمیت شناخت. هرچند دو کشور از همان ابتدای استقلال قزاقستان تعاملات پراکنده اقتصادی خود را آغاز کردند، اما برگزاری نمایشگاه کالاهای مصرفی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی در سال ۱۹۹۲ نقطه آغازی بر شناسایی زمینه‌های همکاری‌ اقتصادی و تجاری میان دو کشور بود.

در این راستا و در همین سال، دو شرکت ایرانی فعالیت خود را در این کشور آغاز نموده که زمینه‌های کاری آنها خرید برخی مواد اولیه مانند سیمان و فولاد بود. در بخش دولتی نیز عمده تعاملات اقتصادی تهران و آستانه متمرکز بر خرید منابع نفت، زغال سنگ، سیمان، گندم و گوشت بوده است.

در ششمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، علمی و فنی دو کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی که در آستانه برگزار شد، بخش‌های مختلف همکاری اقتصادی میان دو طرف مرور و ضمن بررسی مشکلات، راهکارهای جدیدی نیز برای توسعه مناسبات مشخص گردید.

دولتعلی نیسان سرکنسول قزاقستان در هرمزگان در نشست ویدئو کنفرانس معرفی فرصت ها و توانمندی های تجاری ایران و قزاقستان در محل اتاق بازرگانی بندرعباس با بیان اینکه به دنبال ارتقاء زمینه‌های اقتصادی و تجاری در بندرعباس هستیم، گفت: به دنبال تحقق بیشتر اهداف تجاری با ایران هستیم

نیسان اظهار کرد: پیگیر زمینه‌های افزایش روابط اقتصادی و تجاری با ایران هستیم و این امر را از بندرعباس دنبال می‌کنیم و از نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان و همچنین از اتاق بازرگانی بندرعباس که در این زمینه ما را همراهی می کنند نیز تشکر می کنیم.

وی افزود: کنسولگری جمهوری قزاقستان در سال ۲۰۱۸ در شهرستان بندرعباس شروع به کار کرده است.

سرکنسولگری قزاقستان با بیان اینکه دو نکته مهم در افزایش روابط دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: اول اینکه قزاقستان با هدف ترانزیت و لجستیک کالا از طریق خلیج فارس به قزاقستان پا به این عرصه گذاشته است و دوم اینکه به دنبال ارتقا سطح کیفی ارتباط استانهای جنوب ایران با قزاقستان می باشد.

کاهش ۲۱ درصدی گردش مالی بین ایران و قزاقستان
وی گفت: در سال ۲۰۲۰ بر اساس داده ها، گردش مالی بین ایران و قزاقستان ۱۹۵ میلیون دلار آمریکا بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۹، ۲۱ درصد کاهش داشته است که می توان اپیدمی ویروس کرونا را یکی از دلایل این کاهش  دانست.

سرکنسولگری کشور قزاقستان در استان هرمزگان عنوان کرد: کشور ما تولیدات داخلی خود را ۱۷ برابر افزایش داده است و سهم سرمایه گذاری ها در این کشور به ۳۰۰ هزار دلار آمریکا رسیده است.

وی ابراز کرد: قزاقستان از لحاظ وسعت نهمین کشور بزرگ دنیا به شمار می‌آید و روابط خوب با تمام کشورهای دنیا دارد.

وی با بیان اینکه این کشور از لحاظ اقتصادی از زمان استقلال خود تا کنون در حال رشد بوده است، اظهار کرد: این کشور می تواند برای سرمایه گذاران تضمین کند که برای آنها ثبات تجاری در قزاقستان وجود خواهد داشت.

سرکنسولگری قزاقستان در هرمزگان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از فلزات کمیاب دنیا از جمله فلزاتی که در تولید گوشی‌های تلفن همراه به کار می‌رود در این کشور وجود دارد، گفت: پتانسیل های بی نظیر دیگری نیز در خاک قزاقستان نهفته است.

وی اظهار کرد: ۱۰ عامل مهم مانند موقعیت استراتژیک جغرافیایی، ثبات سیاسی و اجتماعی، حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و نیروی کار مجرب از مزایای این کشور حساب می‌شود.

سرکنسولگری قزاقستان در هرمزگان تصریح کرد: قزاقستان در تقاطع اروپا و آسیا میانه واقع شده که امکان دسترسی به بازارهای بزرگ جهان را مهیا ساخته است.

وی همچنین قرارگیری در کمربند چین را یک نقطه عطف برای این کشور دانست و گفت: از این طریق می‌توان حداکثر  ظرف مدت ۱۵ روز از چین کالا را به کشورهای اروپایی منتقل کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه قزاقستان نقش اصلی در اجرای طرح کمربند میانی چین دارد، اظهار کرد: از زمان استقلال قزاقستان، سالیانه ۵ درصد رشد اقتصادی داشته است.

سرکنسولگری قزاقستان در هرمزگان گفت: راه اندازی مرکز مالی آستانه، قزاقستان را به یک مرکز مالی بزرگ تبدیل می کند.

وی در پایان اظهار کرد: اکنون امیدواریم کنفرانس ویدیویی امروز برای تجارت بین دو کشور بازده خوبی داشته باشد و شاهد ارتقا سطح کیفیت تجاری بین دو کشور باشیم.

گسترش سطح همکاری های اقتصادی هرمزگان و مانگستاو 
محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس نیز در این نشست اظهار داشت: استان هرمزگان ظرفیت های ویژه و منحصر به فردی دارد که برخورداری از چهار شبکه حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی بر اهمیت ویژه و موقعیت این استان افزوده است.

صفا افزود: استان هرمزگان دارای بنادر متعدد تجاری و مسافری می باشد که بزرگترین بنادر تجاری آن نظیر بندر شهید رجایی دارای ظرفیت های حمل و نقل ریلی نیز می باشد.

وی به ظرفیت‌های منحصر به‌فرد بنادر تجاری استان هرمزگان اشاره داشت و عنوان کرد: این استان دارای ۷۰ بندر با تدارکات تجاری و عملیاتی است که بیش از ۸۰ درصد امور صادرات و واردات کشور در این بنادر انجام می شود.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس همچنین به ظرفیت های معدنی استان هرمزگان نیز اشاره داشت و اظهار کرد: هرمزگان یکی از استان هایی است که در بحث معادن غنی بوده و مهمترین معادن آن سنگ آهن و سنگ گچ می باشد.

صفا همچنین استقرار صنایع بزرگ در این استان را از مزیت های دیگر و موقعیت استراتژیک این استان برشمرد و اظهار کرد: مناطق ویژه استان هرمزگان، صنعت کشتی سازی با عنوان بزرگترین مرکز کشتی سازی ایران، منطقه ویژه صنایع و معادن فلزی خلیج فارس با ماهیت صنایع تولیدی محصولات فلزی، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ماهیت ترانزیت کالا و صادرات و واردات کالا به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان در غرب این استان به عنوان محل راه اندازی بزرگترین پتروشیمی های ایران و همچنین منطقه ویژه جاسک با عنوان محل ترانزیت کالا از آبراه های بین المللی به اقیانوس هند و مناطق آزاد بین المللی دیگر و همچنین مناطق آزاد قشم و کیش با ویژگی‌های اقتصادی و توریستی در این استان قرار گرفته است.

انجام ۶۰ درصد مبادلات تجاری کشور از طریق مرز های دریایی هرمزگان
وی با بیان اینکه ۱۵ گمرک فعال در این استان وجود دارد، گفت: بیش از ۶۰ درصد مبادلات تجاری کشور از طریق مرز های دریایی این استان انجام می شود.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس تصریح کرد: هرمزگان دارای ذخایر شیلاتی مهم و همچنین پرورش‌دهندگان بزرگی در این زمینه است که بیش از ۴۰ درصد امورات شیلاتی کشور در این استان انجام می‌شود و بیش از ۲۰۰ هزار تن صادرات آبزیان در سال به ارمغان می آورد.

صفا با بیان اینکه استان هرمزگان در حوزه کشاورزی نیز اقدامات خوبی را انجام داده است، عنوان کرد: هرمزگان با بیش از ۱۵۶ هزار هکتار زمین کشاورزی موجود، ۴۹ درصد از اراضی باغی و ۵۱ درصد از اراضی کشاورزی تشکیل داده است که مهمترین محصولات باغی خارج از فصل این استان شامل لیمو ترش انبه و خرما می باشد که سالانه بالغ بر ۱۵۰ هزار تن محصول تولیدی دارد.

وی همچنین به مرغوب ترین خرمای تولیدی جهان نیز اشاراتی داشت و افزود: خرمای پیارم این استان از کیفی ترین محصولات خرمایی جهان به‌ شمار می آید که به کشورهای متعدد جهان صادر می شود.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود به کشت محصولات زراعی در این استان اشاره و اظهار کرد: هرمزگان همچنین در حوزه کشت محصولات زراعی نیز بیش از ۱۸۰ هزار هکتار زمین را به خود اختصاص داده است که محصولاتش نظیر گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه و ارقام دیگر می باشد که برای مصارف داخلی و صادرات تولید می شوند.

صفا به جاذبه های توریستی این استان در جزایر کیش و قشم نیز اشاره کرد و اظهار کرد: وجود جنگل های زیبای حرا بر زیبایی این مناطق افزوده است.

وی ادامه داد: شهرستان بندرخمیر با قرار گرفتن در غرب این استان از جاذبه های بی نظیری برخوردار است که می توان به جاذبه آب درمانی و مجتمع توریستی این شهرستان اشاره داشت و شهرستان بندرعباس با وجود معبد هندوها و منابع آب قدیمی و همچنین آب انبارهای دوران ۳۰۰ سال گذشته نیز هویتی به این شهرستان بخشیده است.

صفا از جزیره هرمز به عنوان جزیره هزار رنگ طبیعی نام برد و افزود: این جزیره شامل قلعه و معبد پرتغالی‌ها و ساحل هزار رنگ طبیعی می باشد که نمادی از هویت تاریخی این استان و کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس صنایع دستی این استان را معرفی و اظهار کرد: صنایع دستی استان هرمزگان شامل گلابتون دوزی، برقه، سوزن دوزی، خوس دوزی و غیره می باشد که مشتریان زیادی از کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

وی در پایان ضمن تقدیر از کنسولگری کشور قزاقستان در استان هرمزگان خواستار ارتقاء سطح‌کیفی همکاری های تجاری بین دو استان هرمزگان و استان مانگستاو در کشور قزاقستان شد تا در آینده نزدیک شاهد رخدادهای مناسب اقتصادی به نفع هر دو کشور باشیم.

به گزارش بازار، اقتصاد قزاقستان مبتنی بر اصول اقتصاد بازار آزاد و خصوصی‌سازی و بخش عمده گردش اقتصادی این کشور بر پایه صدور منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، منابع معدنی و محصولات کشاورزی استوار است. میزان تولید ناخالص داخلی قزاقستان نیز طی سال‌های اخیر بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در نوسان بوده است.

طبق اعلام مؤسسات و نهادهای رسمی میزان ذخایر نفت قزاقستان حدود ۱۲ میلیارد تن (۸۰ میلیارد بشکه) برآورد شده، اما برخی آمارهای غیررسمی این منابع را بین ۱۰ تا ۱۷ میلیارد بشکه تخمین زده‌اند.

هرچند تولید نفت این کشور طی سال‌های اخیر به طور متوسط حدود ۵.۱ میلیون بشکه در روز بوده، اما طی برنامه اعلامی دولت این کشور، این میزان از سال ۲۰۱۰ به بعد از مرز ۱۰۰ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.

در خصوص مهمترین اقلام صادراتی قزاقستان می‌توان به مواد معدنی و هیدروکربن، فلزات رنگی، آهن آلات، فراورده‌های کشاورزی به ویژه غله و گندم، فلزات، سنگهای قیمتی و تزیینی، منسوجات و مواد نساجی اشاره کرد. باید این نکته را نیز یادآور شد که قزاقستان یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر معادن زیرزمینی محسوب می‌شود به نحوی که آمار غیررسمی این کشور را از این حیث در مکان ششم جهان قرار می‌دهد.

زغال‌سنگ، طلا، روی، آلومینیوم، منگز، بوکسیت، اورانیوم (۲۵ درصد ذخایر جهان)، تیتانیوم، قلع، تنگستن (بزرگترین تولیدکننده تنگستن در جهان) مس و کروم عمده‌ترین اقلام معدنی این کشور محسوب می‌شوند. در حوزه کشاورزی نیز قزاقستان دارای توانمندی‌های بالایی است به نحوی که این کشور طی سال‌های اخیر تا حدود ۱۷ میلیون تن غله تولید کرده است از این میزان حدود ۱۴ میلیون تن را به خارج صادر کرده و از این حیث در ردیف پنجم صادرکنندگان غله در جهان قرار گرفته است.

کد خبر: ۷۳٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha