۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۸
«فشار» و «گرانی» واژه تکراری این روزها| خیار هم قاطی مرغ‌ها شد!
بازار گزارش می‌دهد؛

«فشار» و «گرانی» واژه تکراری این روزها| خیار هم قاطی مرغ‌ها شد!

اردبیل- این روزها «فشار» و «گرانی» به واژه تکراری شهروندانی تبدیل شده که گویا هیچ کس نمی خواهد صدای آنها را بشنود.

محمدباقر محمدی؛ بازار: شاید کسی فکرش را هم نمی کرد روزی برسد که «خیار» به کیلویی ۲۲ هزار تومان برسد. محصولی که همه مردم عادت داشتند آن را به کیلویی ۲ الی ۳ هزارتومان و اگر هم افزایش قیمتی داشت نهایت تا ۶ هزار تومان بخرند.

اما حالا این اتفاق افتاده؛ بطوریکه حالا خیار هم ردیف مرغ، روزهای تنگ و سخت مردم را تنگ تر و دلگیرتر کرده است.

این روزها «فشار» و «گرانی» به واژه تکراری شهروندانی تبدیل شده که گویا هیچکس نمی خواهد صدای آنها را بشنود.

گرانی هر روز بر یکی از کالاهای مورد نیاز مردم سایه می افکَنَد؛ روزی مرغ گران می شود، روز دیگر تخم مرغ. روزی میوه هوای گرانی به سرش می زند و روز دیگر برنج و حبوبات.

حالا همه چیز گران است و خیلی از چیزها نیز نایاب. نه از روغن در فروشگاه ها خبری هست و نه از مرغ در مرغ فروشی ها.

به هیچ وجه نوسانات و عدم تعادل قیمت مرغ در بازار مورد پذیرش ما نیست
چند روز پیش بود که به دلیل گرانی؛ مسئولان استانی حکم ممنوع الخروجی از استان را برای مرغ امضا کردند تا شاید این بار بتوانند در مقابل گرانی بایستند.

در همین خصوص حسین وطن دوست مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما در روزهای اخیر شاهد نوسانات قیمت مرغ، تخم مرغ و روغن در سطح جامعه هستیم که برخی نارضایتی‌ها و گله‌مندی‌های مردم را نیز به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: به اندازه کافی تولید مرغ در استان انجام می‌شود که با تاکید مسئولان اجرایی و قضایی قرار شده تا از خروج مرغ و تخم مرغ از محدوده استان جلوگیری شده و به نوعی تنظیم بازار را در عرضه این محصولات شاهد باشیم.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل به نوسانات قیمت مرغ در روزهای اخیر و فروش آن تا ۲۵ هزار تومان را یادآور شد و گفت:‌ به هیچ وجه این نوسانات و عدم تعادل قیمت در بازار مورد پذیرش ما نیست و به اندازه کافی نهاده‌های دامی در اختیار مرغداری‌ها قرار گرفته است.

وطن دوست اضافه کرد: ما هیچ محدودیتی را در عرضه مرغ در استان نداریم و حتی برای تنظیم بازار کشور اقدام به عرضه به سایر استان‌ها می‌کنیم که با شرایط پیش آمده از این به بعد حمل گوشت سفید بدون مجوزهای لازم غیرقانونی بوده و با آن برخورد می‌شود.

مرغداری ها دیگر مرغ در اختیار ما قرار نمی دهند
اما حالا حکم ممنوع الخروجی مرغ هم کارساز نشده و اتفاقا حالا مرغداری ها به همین بهانه از عرضه مرغ به مرغ فروشی ها خودداری می کنند.

فرزاد احدی یکی از مرغ فروشان اردبیلی به خالی بودن قفسه های مرغ اشاره می کند و می گوید: مرغداری ها به تلافی اقدام مسئولان دیگر مرغ در اختیار ما قرار نمی دهند.

او می گوید: ممنوع الخروج کردن مرغ در قیمت هم تاثیر نگذاشته و به قیمت ها به همان سیاق قبلی و کیلویی ۲۵،  ۲۶ هزار تومان به فروش می رسد.

البته در این خصوص وطن دوست هم با انتقاد از دخالت نابجا و بی‌تدبیری برخی از مرغداری‌ها در استان در دامن زدن به افزایش قیمت مرغ و پر کشیدن آن افزود: در کنار این عامل حضور دلالان و واسطه‌گران نیز به التهاب بازار منجر شده که قطعا دستگاه‌های نظارتی باید بیش از این نسبت به مراقبت و بازدید از سطح بازار اقدام کرده و اجازه ندهند تا افزایش قیمت ناراحتی‌های مردم را به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد:‌ در روزهای گذشته با تلاش عوامل انتظامی، ‌قضایی و نظارتی بیش از ۵۰ نفر از صاحبان مرغداری‌ها و دلال‌ها با معرفی به اداره کل تعزیرات و تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شدند تا به عنوان اخلالگر بازار و نظام اقتصادی مورد محاکمه قرار گیرند.

اما گرانی ها و کمبودها نه در مرغ و تخم مرغ و خیار و حبوبات که در روغن نیز بیداد می کند.

کمبود روغن از یک طرف و سیاست شرکت های فروش کالا که روغن خوراکی را فقط به شرط خرید دیگر اجناس مورد نظر شرکت، در اختیار مغازه داران قرار می دهند از طرف دیگر شرایط را بسیار پیچیده تر از همیشه کرده است.

فروش اجباری محصولات به همراه کالاهای یارانه ای دولت تخلف است
البته در این خصوص رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تمام فروشگاه‌های فعال در استان اردبیل به طور مکرر رصد شده و با هرگونه عرضه خارج از شبکه و گران فروشی برخورد می‌شود.

وی عمده تمرکز بازرسان صنفی استان را نظارت بر چگونگی فروش و توزیع روغن خوراکی و دیگر کالاهای اساسی عنوان کرد و گفت: اقدامات نظارتی برای اقلام یارانه‌ای و کالاهای اساسی همچنان با جدیت و با استفاده از توان و ظرفیت مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال پیگیری بوده و تاکنون پرونده‌هایی نیز برای متخلفان تشکیل شده است.

صادقی تصریح کرد: هرگونه فروش اجباری کالا همراه با روغن نباتی یا هر کالای دیگری تخلف محسوب می شود.

اما همه این اظهارات در حالی است که عملا پشتوانه نظارتی بر آن وجود ندارد و اگر هم داشته حداقل برای مردم ملموس نبوده است.

حالا این روزها و در شرایطی که کرونا، شرایط اقتصادی شهروندان را مختل کرده است انتظار می رود تا مسئولان و متولیان امر اراده جدی بر کنترل بازار داشته باشند؛ هرچند خیلی از شهروندان اردبیلی دیگر امیدشان از اقدام مسئولان نیز ناامید شده است.  

کد خبر: ۷۳٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha