۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
تولید قطعات جانبی خودروهای «اسکانیا» و «بنز» در اصفهان
کارشناس شرکت تولیدکننده قطعات خودروهای کار

تولید قطعات جانبی خودروهای «اسکانیا» و «بنز» در اصفهان

فرهادی، کارشناس یک شرکت تولیدکننده قطعات خودروهای کار و تجاری با اشاره به اینکه جهش نرخ مواد اولیه در سال جاری منجر به افزایش چندباره قیمت قطعات شده است، گفت: چهار بار در سال جاری ناچار به روزرسانی قیمت‌ها شدیم.  

بازار؛ گروه خودرو: افزایش قیمت لوازم یدکی خودروهای کار و تجاری به عنوان یکی از چالش‌های سال جاری معرفی می شود؛ قطعاتی که نوسانات ارزی تاثیر مستقیم بر قیمت آن‌ها می‌گذارد. چرا که برخی از آن‌ها به طور کامل وارداتی هستند و آن دسته از قطعاتی نیز که به طور کامل از خارج از کشور تامین نمی شوند یا باید با مواد اولیه خارجی تولید شوند یا صنایع تامین کننده مواد اولیه آن‌ها را به نرخ جهانی به دست تولیدکنندگان برسانند.

از همین رو نوسانات ارزی سال جاری منجر به این شد که با افزایش قیمت قطعات، رانندگان خودروهای کار و تجاری تمایلی به تعمیر و تعویض قطعات نداشته باشند. در همین راستا به سراغ یکی از شرکت‌های تامین کننده قطعات خودروهای سنگین رفتیم که علی فرهادی، یکی از کارشناسان شرکت قطعه سازی قائم در گفت و گو با بازار در خصوص مشکلات تولید در سال جاری توضیح می‌دهد.

* بفرمایید شرکت شما در چه زمینه فعالیت دارد و چه قطعاتی را برای چه خودروهایی تولید می‌کنید؟
شرکت قطعه سازی که در استان اصفهان واقع شده فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرده است و اکنون دست به تولید انواع قطعات ریخته گری خودروهای کار و تجاری می‌زند.

در حال حاضر نیز قطعات جانبی خودروهایی از جمله اسکانیا، بنز، دانگ فنگ، رنو، ولوو را تولید می‌کنیم که تعدادی از آن‌ها شامل قطعات موتوری منیفولد هوای نیسان، گلدانی گیربکس، پوسته کلاج آریسون – مزدا، منیفولد هوای باردو، مجموعه منیفولد و مخزن آرامش پراید و در بدنه نیز دست به تولید دسته سپر بنز LP و رکاب بنز LP می زنیم. شمار قطعاتی که در کارخانه G.S.G تولید می‌شوند بیش از این موارد است.

* برخی از خودروسازان همچنان اصرار به واردات قطعات جانبی خودروهای کار و تجاری دارند، آیا امکان تامین کل نیاز خودروسازان را دارید؟
بله، هر آنچه که خودروسازان به مجموعه ما سفارش دهند امکان تولید آن را داریم. همین الان هم یکسری از قطعات را با سرمایه گذاری و سفارش مستقیم خودروسازان تولید می‌کنیم، بخشی دیگر را هم خودمان اقدام به تولیدشان کرده ایم که آن‌ها به بازار لوازم یدکی هم ارائه می‌دهیم. حتی اکنون ظرفیت صادرات قطعات ریختگری خودروهای سنگین را هم  داریم اما به این دلیل که بانک‌ها در تحریم معاملات مالی هستند فعلا در این زمینه دست نگه داشته‌ایم.

* با توجه به اینکه اغلب تولیدکنندگان قطعات خودروهای کار و تجاری و سواری در سال جاری با معضل نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه مواجه بوده‌اند شما هم با این چالش ‌ها روبه رو شده اید؟
بله، متاسفانه در سال جاری قیمت‌ها به شکل غیر قابل انتظاری جهش داشتند و در همین رابطه هم به ناچار چهار بار قیمت‌ها را به روز رسانی کردیم.

* فکر می‌کنید این جهش قیمتها می‌تواند دلیلی برای کاهش مراجعه مالکان برای تعمیر و تعویض قطعات باشد؟
بله این احتمال وجود دارد که برخی از مالکان نسبت به تعویض و تعمیر قطعات خودروهایشان با تاخیر اقدام کنند.

* برخی معتقدند که خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی خودروهای کار و تجاری با چالش تامین قطعه مواجه است، به عنوان تولید کننده قطعات این دست از خودروها چقدر این موضوع را قبول دارید؟
بله چنین موضوعی وجود دارد. تامین برخی از قطعات خودروهای به روزتر که هنوز اغلب آن‌ها به تعمیر نیفتاده‌اند و قطعه سازان نیز ورود به آن را به صرفه نمی بینند به راحتی انجام نمی شود. به همین دلیل اگر یکی از این خودروها با اشکال مواجه شود به راحتی نمی‌توان قطعه آن را در بازار یافت و این موضوع باعث ایجاد چالشی برای مصرف کنندگان می شود.

کد خبر: ۷۳٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha