۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
آیا رویکرد بایدن در قبال ایران نتیجه خواهد داد؟
«نشنال» بررسی کرد

آیا رویکرد بایدن در قبال ایران نتیجه خواهد داد؟

درحالی که بلینکن با متحدان اروپایی خود سرگرم گفتگو است، باید در مورد سخنان ماکرون در مورد تحولات گذشته در خاورمیانه و لبنان که چندان کارساز نبوده است، تامل کند.

به گزارش بازار به نقل از نشنال، ازسخنان اخیر «جو بایدن» در وزارتخارجه امریکا روشن است که دولت او به جای فشار حداکثری دولت ترامپ، سیاست دیپلماسی را - که می توان آن را دیپلماسی حداکثری نامید - در قبال ایران دنبال خواهد کرد.

دولت بایدن با هدایت وزیرخارجه بلینکن، درحال تماس و مشورت مداوم با متحدان اروپایی خود برای اتخاذ  نوع راهبرد در قبال ایران است. اگرچه درحال حاضر نمی توان گفت این راهبرد شامل چه مواردی است، ولی دولت بایدن به احتمال زیاد شتابی برای بازگشت به برجام نخواهد داشت.

نگرانی این است که مبادا دولت بایدن از کارزار فشار حداکثری ترامپ که ایران را از نظر مالی به شدت تضعیف کرده است، بیش از اندازه فاصله بگیرد. ممکن است بایدن با ورود به دیپلماسی متعارف از نوع اوباما که در مورد خاورمیانه ناکارآمد بود، برخی از اقدامات مطلوب ترامپ را با خطر مواجه کند.

درحالی که بلینکن با متحدان اروپایی خود سرگرم گفتگو است، باید در مورد سخنان ماکرون در مورد تحولات گذشته در خاورمیانه و لبنان که چندان کارساز نبوده است، تامل کند.

مکرون در این اواخر خواستار دور تازه ای از مذاکرات با ایران شده که اگرچه مطلوب است، ولی او افزوده که خود نیز مایل به ایفای نقش در این گفتگو هاست، ولی آیا مکرون می تواند- با توجه به عدم تاثیر اظهارات گذشته اش در مورد  انفجار در بندر بیروت و هراس دوباره از روی دادن ترورهای سیاسی- نقش میانجی صادق و متعهد را در این مساله ایفا کند؟

او باید در عوض، بر اجرای پیشنهاد خود تاکید کند که همانا گنجانده شدن نام عربستان و اسرائیل در مذکرات آتی با ایران به ویژه بر سر برنامه موشکی بالستیک و سیاست های منطقه ای تهران است.

همچنین باید تاثیر تحریم ها بر توانایی سپاه پاسداران را نیز در نظر گرفت. وظیفه اخلاقی حکم می کند که گروه بایدن همراه با متحدان اروپایی خود، حقایق میدانی را نیز در نظر بگیرند و تصمیمات جدی اتخاذ کنند.

دولت بایدن به این باور رسیده است که بحران ایران چند بعدی است و نمی توان آنها را با یک روش برطرف کرد. ما باید در چهار سال آینده منتظر اقدامات پیگیر و پرتلاش بایدن باشیم.

کد خبر: ۷۲٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha