۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
بهره برداری از ۵۷۳ طرح در حوزه دام و طیور| نواقص بازارگاه برطرف می شود
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

بهره برداری از ۵۷۳ طرح در حوزه دام و طیور| نواقص بازارگاه برطرف می شود

رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چند ماه اخیر ۵۷۳ طرح در حوزه دام و طیور، تولید شیر، گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ با اعتبار پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

به گزارش بازار، مرتضی رضایی در نشست خبری به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و همچنین با استفاده از تسهیلات بانکی انجام شده و برای ۶ هزار و ۶۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
 
وی افزود: در حوزه تولید شیر، ۱۴۳ واحد به ظرفیت ۹۰ هزار راس دام و ۸۲۰ هزار تن شیر و در حوزه پروار بندی ۲۶۶ طرح به ظرفیت ۱۰ هزار تن گوشت قرمز به بهره برداری رسیده است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حوزه تولید مرغ گوشتی هم ۷۳ واحد جدید به ظرفیت سالانه ۱۸ هزار تن گوشت، در تولید مرغ مادر گوشتی ۱۳ واحد با ظرفیت ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه یک روزه و ۲۰ واحد مرغ تخم گذار با طرفیت تولید ۳۲ هزار تن تخم مرغ و همچنین ۴۸ واحد تولید سایر ماکیان و دو واحد جوجه کشی به ظرفیت ۳۵ میلیون قطعه در سال به بهره برداری رسید.
 
وی افزود: در سال گذشته ۸۹۵ هزار تن گوشت قرمز، ۱۱ میلیون تن شیر، ۲/۷ میلیون تن گوشت مرغ و یک میلیون و ۱۷ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که در سال جاری تولیدات گوشت قرمز ۶/۵ درصد، شیر خام ۲/۳ درصد، تخم مرغ ۱/۷ درصد رشد داشته و گوشت مرغ کاهش داشته است.
 
وی درخصوص سرانه مصرف تولیدات دامی در کشور نیز گفت: بدون توجه به دهک‌های جامعه، سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۲ کیلو و ۳۹۰ گرم، طیور ۳۲ کیلوگرم، تخم مرغ ۱۱ کیلو و ۳۰۰ گرم بوده است و بطور کلی هر ایرانی روزانه ۳۷/۴۵ گرم پروتئین دریافت کرده است.

۶۸۰ میلیون دلار ارزش صادرات محصولات دامی سال گذشته
وی ارزش صادرات محصولات دامی را در سال گذشته ۶۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: برای افزایش جمعیت دام سبک اصلاح شده سرمایه گذاری مطلوبی انجام شده است و این جمعیت امسال به ۵۳۰ هزار راس خواهد رسید و امیدواریم سال آینده ۸۰۰ هزار راس دام سبک به جمعیت دام کشور افزوده شود.
 
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در ۹ ماه سال جاری، ۱۸۱ هزار تن دام سنگین در کشتارگاه‌های صنعتی کشور کشتار شده است که ۴۲ درصد رشد را در مقایسه با سال قبل داشته است.
 
رضایی در مورد تامین مواد ژنتیکی دام‌ها گفت: ۹۵ درصد مواد ژنتیکی دام‌های پربازده و ۸۰ درصد مواد ژنتیکی گاو در داخل کشور تولید می‌شود.
 
وی افزود برای اصلاح ژنتیکی دام از بهترین مواد ژنتیکی موجود در جهان استفاده می‌کنیم و در هیچ رده‌ای در صنعت دامی کشور، مشابه این پیشرفت و همترازی با کشورهای توسعه یافته جهان وجود ندارد.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه صنعت مرغ اجداد کشور
معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه صنعت مرغ اجداد کشور گفت: آمریکا ۱۰ ماه واردات مرغ اجداد کشور را تحریم کرد و اگر خزانه ژنتیکی آن در کشور وجود نداشت در دراز مدت سرانه تولید مرغ کشور به صفر می‌رسید، اما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت که از سال ۹۸ حمایت از لاین آرین احیا و به صنعت طیور وارد شده بود، در این زمینه ۵۰ درصد مرغ اجداد وارداتی با مرغ منشا لاین آرین جایگزین شد و امیدواریم سال آینده ۱۰۰ درصد مرغ اجداد کشور از این سویه (لاین) تامین شود.
 
وی سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی را حرکت جامعه به سمت مرغ سایز با سن مناسب دانست و گفت: استفاده از مرغ سایز مزایای متعددی دارد و دورریز لاشه مرغ به حداقل خواهد رسید و طعم بهتری دارد ضمن اینکه ضریب تبدیل دان به گوشت پایین می‌آید و از ۲/۰۷ به ۱/۸ درصد خواهد رسید.
 
به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در صورت استفاده مردم از مرغ سایز، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن نهاده وارداتی نیز صرفه جویی خواهد شد.
 
رضایی افزود: توسعه این مرغ سایز از آبان ماه در کشور آغاز شده است و فعلا سیاست تشویقی ماست، اما بعد از مدتی اجباری خواهد شد.

خودکفایی در تولید کره
معاون وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره خودکفایی در تولید کره گفت: سال گذشته ۵۰ هزار تن کره به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از خارج وارد می‌شد، اما واردات ۹ ماه امسال کره، به ۷ هزار تن کاهش یافته است و معتقدیم پتانسیل تولید و خودکفایی کامل کره در کشور وجود دارد.
 
وی افزود: سال گذشته همچنین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز به ارزش ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار وارد کشور شد درحالیکه امسال این میزان به کمتر از ۳۰ هزار تن کاهش یافته است و ظرفیت خودکفایی در تولید گوشت قرمز و رساندن واردات آن به صفر نیز وجود دارد.

نواقص بازارگاه برطرف می شود
وی همچنین درباره سامانه بازارگاه نیز گفت: این سامانه قطعا نواقصی دارد که باید نواقص آن برطرف شود، اما نمی‌توان کار را تعطیل کرد و به اصلاح سامانه بازارگاه پرداخت و باید این اصلاحات در حین فعالیت اصلاح شود.
 
وی افزود: تحویل و خرید دان و نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه ظرف حداکثر ۳ دقیقه انجام می‌شود، اما تاخیر در تحویل دان خریداری شده به واحدهای دامپروری بعضا با تاخیر مواجه می‌شود که بخاطر مشکلات موجود در شرکت‌های حمل و نقل است.
 
وی افزود: در تعامل مستقیم با وزارت راه و شهرسازی هستیم تا این تاخیرها به حداقل ممکن برسد.

کد خبر: ۷۲٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha