۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
رونمایی از اسکناس‌های هزار، ۲ و ۵ هزار تومانی جدید

رونمایی از اسکناس‌های هزار، ۲ و ۵ هزار تومانی جدید

رونمایی از نسل جدید اسکناس‌های هزار تومانی، دو هزار تومانی و پنج هزار تومانی انجام شد و فرآیند انتشار و عرضه این اسکناس‌ها طی ماه‌های آتی صورت خواهد گرفت.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، امیر شکری، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، با اشاره به رونمایی از نسل جدید اسکناس ها گفت: تمام اسکناس‌ها و ایران‌چک‌ها در قالب، اندازه و ساختارهای واحد توزیع خواهند شد و تکثر در اندازه و قالب در اسکناس‌های جدید حذف می‌شود.

اهم نکات مطرح شده در این مصاحبه به شرح زیر است:

- در راستای پروژه بازآرایی اسکناس و مسکوک کشور، نسل جدید سه قطعه اسکناس شامل اسکناس‌های هزارتومانی، ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی نیز طراحی شده اند که از آنها رونمایی شد و فرآیند تولید انبوه و عرضه این اسکناس ها طی ماههای آتی صورت خواهد گرفت.

- تلاش شده در طراحی اسکناس‌های جدید از عناصر مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی کشور به نحو شایسته استفاده شود. بر این اساس، در پشت اسکناس‌ ۵ هزار تومانی از طرح  آرامگاه حافظ شیرازی، در پشت اسکناس‌ ۲ هزار تومانی از طرح مقبرةالشعرا تبریز و در پشت اسکناس‌ هزار تومانی از طرح آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا استفاده شده است.

- بر اساس سند اسکناس که حدودا دو سال پیش به تصویب رسید، تمام اسکناس‌ها و ایران‌چک‌ها در قالب، اندازه و ساختارهای واحد توزیع خواهد شد و تکثر در اندازه و قالب در اسکناس‌های جدید حذف می‌شود، اما ضرایب امنیتی و عناصر به کار رفته در هر اسکناس متفاوت خواهد بود.  

- طراحی و عرضه اسکناس‌های جدید هزینه اضافی بر کشور تحمیل نمی‌کند، زیرا عمر مفید اسکناس در کشور ما ۵ سال است و چاپ و توزیع اسکناس همواره و طبق روال توسط بانک مرکزی انجام شده است.

- همراستایی با لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی و ایجاد آمادگی برای آن از دیگر مزایای این اسکناس ها به شمار می رود.

کد خبر: ۷۲٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha