۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
کاهش شدید صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا
تبعات اقتصادی برگزیت؛

کاهش شدید صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا

صادرات ماه گذشته از بنادر انگلیس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با ژانویه سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از آبزرور نوشت حجم صادرات ماه گذشته از بنادر انگلیس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با ژانویه سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته است که بخش عمده این کاهش در نتیجه مشکلات ناشی از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) است.

افت چشمگیر حجم نقل و انتقالات از طریق کشتی‌ها و همچنین تونل مانش، توسط انجمن حمل و نقل جاده‌ای به مایکل گوو وزیر کابینه انگلیس گزارش شده است. ریچارد برنت مدیر اجرایی این انجمن، در نامه‌ای به تاریخ اول فوریه به گوو گفت که او و مقاماتش بارها در مورد مشکلات چندین ماهه هشدار داده و خواستار اتخاذ تدابیر برای کاهش مشکلات شده اند، اما تا حد زیادی این درخواست‌ها نادیده گرفته شده است.

برنت به آبزرور گفت علاوه بر کاهش ۶۸ درصدی صادرات، حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد از وسایل نقلیه‌ای که از اتحادیه اروپا می‌آیند، خالی برمی گردند، زیرا بخاطر تاخیر و توقیف از طرف انگلیس و همچنین اینکه برخی از شرکت‌های انگلیسی صادرات خود را به طور موقت یا دائمی به اتحادیه اروپا متوقف کرده اند، کالایی برای بازگرداندن وجود ندارد.

وی گفت: من عمیقا این موضوع را ناامیدکننده و آزار دهنده می‌بینم که وزرا ترجیح داده اند حرف صنایع و متخصصان را گوش ندهند.

تماس با گوو محدود و طی ماه‌های اخیر کمتر شده بود.

مدیر اجرایی انجمن حمل و نقل جاده‌ای انگلیس افزود: مایکل گوو استاد استخراج اطلاعات از شما و پس ندادن هیچ چیز است. او در واتس اپ پاسخ می‌دهد و می‌گوید نامه را دریافت کرده، اما هیچ پاسخ کتبی نمی‌دهد. تقریباً هر بار که در طی شش ماه گذشته به او نامه نوشته ایم، او پاسخ کتبی نداده است. او تمایل دارد که مقامات را وادار به کار در مورد مسائل کند. اما پاسخ‌ها اتلاف وقت کامل هستند، زیرا آن‌ها به اینکه ما در وهله اول چه موضوعاتی مطرح کرده ایم، گوش نمی‌دهند.

بر اساس آمارهای کتابخانه مجلس عوام، صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۹۴ میلیارد پوند بوده است (معادل ۴۳ درصد کل صادرات انگلیس) و این در حالی است که میزان واردات انگلیس از اتحادیه اروپا ۳۷۴ میلیارد پوند (۵۲ درصد کل واردات) بوده است. اکثر قریب به اتفاق صادرات به اتحادیه اروپا از انگلیس، از طریق بندر انجام می‌شود تا هوایی.

کارشناسان تجاری می‌گویند بخشی از دلیل افت شدید صادرات، همزمانی برگزیت و همه گیری کروناست. اما چند تن از رئیسان سازمان‌های تجاری نگران آینده بدتر هستند.

شین برنان، مدیر اجرایی فدراسیون زنجیره غذاهای سرد، سازمان حامی شرکت‌هایی که غذاهای منجمد و سرد را جابجا و ذخیره می‌کنند، گفت: با نگاه به آوریل تا ژوئیه، آنچه واقعاً مرا نگران می‌کند این است که با طوفان کاملی روبرو هستیم.

کد خبر: ۷۲٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha