۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳
اصلاح نژاد دام؛ پرورش گوسفندهای شیری و گوشتی
بازار گزارش می‌دهد؛

اصلاح نژاد دام؛ پرورش گوسفندهای شیری و گوشتی

جویبار- بیش از سه میلیون واحد دامی در مازندران وجود دارد که تعداد کمی از این دام ها در استان مازندران اصلاح شدند.

بازار؛ گروه استان: سال جاری طرح اصلاح نژاد دام در مازندران کلید خورد تا دام های پربازده شیری و گوشتی پرورش یابند اما هنوز این طرح فراگیر نشده است.

دامداری در مازندران سنتی و شغل آبا و اجدادی در استان محسوب می شود و این شیوه دامداری و بالابودن هزینه ها سبب شده تا بسیاری از دامداران عطای پرورش دام را به لقای بخشند.

افزایش هزینه های تولیدو نهاده های دامی، هر روز بر تعداد دام ها در مازندران می کاهد و اجرای طرح اصلاح نژاد، می تواند دامداری را در کوهستان های شمال اقتصادی و باصرفه کند.

طرح اصلاح نژاد دام با روش نژاد تلقیح مصنوعی روی شماری از دام ها اجرا شد ودر این طرح گله های پرتولید براساس رنگ در نژادهای بومی انتخاب می شوند.

یک شرکت دانش بنیان در استان مازندران اکثر گونه های پربازده دامی جهان را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و تلاش می کند، آن را در بین گله های مازندران ترویج دهد.

دوقلوزایی و افزایش وزن هدف طرح اصلاح نژاد است
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اجرای طرح اصلاح نژاد دام در استان در سال جاری اظهار داشت: پس از چندماه از آغاز این طرح شاهد به بارنشستن طرح بودیم و شاهد افزایش وزن مناسب بودیم.

ماکان موسوی که در واحد پروار گوسفند خود اقدام به اجرای طرح اصلاح نزاد کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: پس از چند ماه شاهد دوقلوزایی در بین گله ها بودیم و علاوه براین افزایش وزن را نیز شاهد بودیم.

وی نژادهایی ماند بزهای گلابی پاتری پاکستانی با گوش های بلند و وزن ۱۳۰ کیلوگرم تا گوسفند هایی با وزن بالا را از جمله نتایج طرح اصلاح نژاد دام بنیاد کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان با عنوان اینکه با اجرای طرح اصلاح نژاد میزان بره زایی در گله ها ۷۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در طرح اصلاح نژاد براین باور هستیم تا از نژادهایی نظیر رومانف کانادایی، گوسفندان دامداران روستایی حداقل سالانه دو بار زایش داشته باشند.

وی که فارغ التحصیل و دکترای اصلاح نژاد و ژنتیک است، طرح اصلاح نژاد دام را در مرحله دوم روی ۲۰۰ راس گوسفند بومی انجام داده است، گفت: طبق برآورد پیش بینی می کنیم ۳۰ درصد گله به دوقلوزایی برسند.

اصلاح نژاد به صورت تلقیح مصنوعی و لاپارسکوپی انجام می شود که دو منفذ روی پوست گوسفند انجام می شود، این طرح میزان تولید شیر را از ۴۰۰ گرم به یک کیلو و نیم در روز و وزن دام را از ۳۵ کیلوگرم به ۹۵ کیلوگرم افزایش می دهد.

بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک در مازندران وجود دارد که قابلیت اصلاح نژاد دارند وبا اجرای آن میزان تولید شیر و گوشت افزایش چشمگیری خواهد یافت.

اصلاح نژاد اولویت تحقق جهش تولید است
این درحالی که مازندران قطب دامپروری کشور به شمار می رود وبهره گیری از روش های نوین برای بهره وری در این حوزه نیازمند توجه به شرکت های دانش بنیان است. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طرح پرورش و اصلاح نژاد دام به عنوان یک اولویت برای تحقق جهش تولید مدنظر قرار گرفته است، اجرای آن را در افزایش تولید وبهره وری بسیاری مهم دانست و گفت: بهره گیری از نژادهای خوب برای ارتقای تولید شیر و گوشت در بین دام ها می تواند، فعالیت در این حوزه را به صرفه واقتصادی کند.

بهره گیری از نژادهای خوب برای ارتقای تولید شیر و گوشت در بین دام ها می تواند، فعالیت در این حوزه را به صرفه و اقتصادی کند

وی افزود: باید اصلاح نژاد و هورمون ترافی ضریب تولید گوشت و شیر را در بین دام ها گسترش داد و این مسئله سبب اقتصادی شدن فعالیت می شود.

وی گفت: طبق تفاهمنامه صورت گیرفته با هدف اصلاح نژاد دام سبک و سنگین که با لقاح ژنتیکی صورت می گیرد، ۱۵ هزار تن گوشت مورد نیاز کشور و ۲۰ هزار تن کره در استان مازندران تولید خواهد شد.

در حال حاضر اصلاح نژاد دام به شیوه تلقیح مصنوعی و لاپارسکوپی انجام می شود و این طرح سبب می شود تا وزن و شیر دام های بومی افزایش یابد وشاهد چندقلوزایی در بین گله باشیم.

دو سال آینده اصلاح نژاد جواب می دهد
عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میانگین وزن گوسفندان بومی ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم است، افزود:تیپ هایی که برای اصلاح نژاد درنظر گرفته شده، سبب می شود ظرف دو سال آینده، میانگین وزنی به بیش از ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم برسد.

وی ادامه داد: همچنینن در حال حاضر میانگین تولید شیر ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم در بین گله های بومی در روز است که با اصلاح نژاد به ۱.۵ کیلوگرم در دوسال آینده خواهد رسید.

وی تصریح کرد: اصلاح نژاد دام در مناطق جلگه ای و مناطقی که امکان نگه داری دام ها و گوسفندانی با وزن بالا و پرواری را دارند، قابلیت اجرایی دارد.

به گفته شهیدی فر با توسعه طرح اصلاح نژاد دام می توان میزان کسری شیر و گوشت را در استان تامین کرد و در حال حاضر می توان این طرح را روی بسیاری از گونه ها اجرا کرد.

طرح اصلاح نژاد فریزین و تکثیرگوشتی در تعدادی از دام های استان اجرا شد و با توسعه وفراگیری آن میزان تولید شیر و گوشت در استان ارتقا خواهد یافت. در حال حاضر از نژادهی گوسفند رونانف، بزهای آلپاین و سانن برای تلقیح در دام های بومی استان مازندران استفاده می شود.

ارتقای پتانسیل ژنتیک دام ها، کاهش هزینه تولید و بازدهی بالا از جمله اهداف طرح اصلاح نژاد دام در مازندران است و این درحال حاضر در بسیاری از مناطق از جمله روستای نداف خیل نکا در دست اقدام است.

تفاهمنامه اجرای طرح توسعه عملیات و اصلاح نژاد و مدیریت پرورش گله های دام سبک و سنگین خردادماه سال قبل بیین استانداری مازندران ویک شرکت سرمایه گذاری به امضا رسید.

طرح اصلاح نژاد دام سبک و سنگین با حمایت سازمان اقتصادی کوثر در سه نقطه مازندران در دست اجرا است.

کد خبر: ۷۲٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha