۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
دامنه نوسان جدید و رشد بازار در یکشنبه
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

دامنه نوسان جدید و رشد بازار در یکشنبه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که قوانین جدید با ایجاد پالس مثبت باعث رشد بازار در کوتاه‌مدت می‌شوند، مطرح کرد: این احتمال وجود دارد که بازار تا آخر هفته مثبت باشد، اما تزریق پول به بازار می‌تواند عامل اصلی رشد بازار در میان مدت و بلند مدت باشد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز، بالاخره خبر خوبی که بازار سرمایه انتظارش را می‌کشید، شنیده شد و در پی این خبر، معاملات روز جاری به گونه‌ای رقم خورد که وضعیت بورس دوباره به حالت سبز و پرسود بازگشت. به گفته کارشناسان، تصمیمی که روز گذشته مسئولان بازار سرمایه مبنی بر تعیین حاشیه سود و ضرر بین ۲- تا ۶ درصد، تأثیرش را امروز در بازار نشان داده است و به همین بهانه، شاخص کل تا حد زیادی رشد از خود نشان داده است. به طوری که علاوه بر افزایش قیمت سهم‌ها، شاهد افزایش حجم معاملات در سهم‌های بنیادی نیز بودیم.

روی هم رفته اما شاخص کل بالاخره امروز وضعیت بازار را سبز کرد و با رشد ۳۵ هزار و ۱۵۱ واحدی، به یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۹۷ واحد رسید و در این میان، بهترین روز این هفته را برای بازار سرمایه به جای گذاشت تا بعد از چندین روز کابوس‌بار سهامداران این بازار هم نفس راحتی بکشند.

دامنه نوسان و افزایش شاخص کل بورس
محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: بازار امروز با تصمیمی که درباره دامنه نوسان سهم‌ها در شورای عالی بورس گرفته شد و با بحث‌هایی که در این جلسات پیش آمده بود، بازارگردان‌ها و کارگزاری‌ها در راستای کمک به بازار قدمی را برداشتند. با این حال، باید گفت که دستکاری‌ها در بازار در میان مدت و بلندمدت اثر منفی روی بازار خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: با توجه به تصمیمی که درباره ممنوعیت نوسانگیری در مهر ماه گرفته شده بود، تجربه نشان داد که این تصمیم‌گیری بر بازار باعث شد که سیکل بازار معیوب شود و فشار فروش در بازار ایجاد شود چون نوسانگیری‌ها برای جمع شدن صف‌های فروش و کامل شدن سیکل سرمایه‌گذاری در بورس کاملا مفید است.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه ممکن است تصمیم‌های جدید تنها تا چند هفته روی بازار تأثیر مثبت داشته باشند، تصریح کرد: اگر این اقدام با تزریق پول توسط سهامداران حقوقی، صندوق‌ها و بازیگران سهم‌های مختلف نشود، بازار به یک کمای وارد می‌شود که در این چند هفته اخیر شاهد آن بودیم چراکه پول باید مانند خون در رگ‌های بازار جریان داشته باشد تا بازار به صورت پویا به کار خود ادامه دهد.

شفیعی ناطق مطرح کرد: با این شرایط، اگر بخواهیم درباره این قوانین صحبت کینم، باید بگوییم که بازار خودش باید خودش را جمع کند و سهم‌ها به یک میزان از ارزندگی برسند تا ریزش آن پایان پذیرد و یک کف منطقی برای قیمت سهم‌ها ایجاد شود، اما اگر به صورت غیر طبیعی کاری کنیم که فروشنده‌ها در بازار عقب بکشند، دستکاری در بازار محسوب می‌شود و این دستکاری بازار را ضعیف‌تر از قبل می‌کند و این پالس را در بازار به وجود می‌آورد که بازار حتما در شرایط بدی است که این تصمیم‌ها گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر کمک‌کننده بودن تزریق پول توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر شرایط بازار، گفت: اگر بازار وارد فاز نزولی شود، امکان تشکیل صف‌های فروش سنگین در این بازار وجود دارد چراکه کاهش قیمت ۲ درصدی، این عقیده را در سهامداران به وجود می‌آورد که منفی‌ها در بازار کنترل شده هستند و در این میان، اکثر سهامداران به فکر فروش سهام می‌افتند چراکه دیگر اهمیتی برای متضرر شدن وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر صف‌های فروش سنگین شود، تعادل در بازار از بین خواهد رفت و خریداران جرأت نمی‌کنند به صف‌های فروش نزدیک شوند، مگر اینکه بتوان اقدامات دیگری در کنار این تصمیم‌ها برای بازار انجام داد تا بازار سرمایه را ز تعادل خارج نکند.

شفیعی ناطق درباره روند معاملات بازار سرمایه در روز آتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازار فردا باز هم روی موج تقاضا باشد و می‌توان این پیش‌بینی را داشت که بازار تا آخر هفته تقاضا در بازار افزایش پیدا کند، اما با نگاه منطقی به بازار باید گفت که باز هم بازار نیازمند احتیاط است و سهامداران باید منتظر بمانند که این قانون با به اجرا در آمدن در تاریخ ۲۵ بهمن چه اثرات دقیقی در بازار خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار در سطحی قرار دارد که رشد آن بعید نیست چراکه سهم‌ها تا حد زیادی افت کرده‌اند، اما مشکل اصلی بازار عدم اطمینان و ترس سهامداران است که خریدار نمی‌تواند با خرید خود سرنوشت بازار را تغییر دهد و با وضع قوانین که پالس مثبت در بازار ایجاد خواهد کرد، تنها در کوتاه‌مدت می‌توان انتظار رشد بازار را داشت.

کد خبر: ۷۲٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha