۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
دامنه نوسان نامتقارن؛ اولین گام برای تغییر ذهنیت معامله‌گران
یادداشت؛

دامنه نوسان نامتقارن؛ اولین گام برای تغییر ذهنیت معامله‌گران

بازار سرمایه برای پمپاژ پول نیاز به قوانین جدید دارد وگرنه بازار وارد مرحله نوسانی خواهد شد.

محسن عباسی: دامنه نوسان نا متقارن یکی از گام‌های خوب برای تغییر ذهنیت معامله گران است. از آنجایی که اعتماد در بورس خدشه دار شده است و ذهنیت معامله‌گران بر هم خورده است باید به ترمیم این اعتماد و بهبود دیدگاه سرمایه‌گذاری در بورس پرداخت.

به نظر من سازمان بورس نقش فعال‌تری نسبت به قبل را دنبال می‌کند. اگرچه که فضای روانی بازار به هم ریخته است اما در دو حوزه شاهد تغییرات مثبت هستیم.

رفع ابهام و ایجاد مشوق‌ها در دو حوزه‌ی سرمایه‌گذاری کلان (در مقیاس صنعت و حقوقی‌های فعال در بازار اولیه) و سرمایه گذاری خرد ( حقیقی ها و حقوقی‌ها در بورس و بازار ثانویه ) در حال انجام است. 

نشست سازمان با مجلس و وزارت صمت و احتمالا در آینده با وزارت نفت و متولیان سایر صنایع نظیر خودرو  و ... باعث ایجاد مشوق‌هایی جهت تحرک در این صنایع و بهبود افق سرمایه گذاری بلند مدت خواهد شد و یا لااقل نگرانی‌ها را کمتر خواهد کرد.

انصافا جلسات خوبی در خصوص سامان‌دهی به وضعیت فولادی‌ها و معدنی‌ها انجام شد که چشم انداز سرمایه‌گذاری بلند مدت در صنعت را بهبود بخشیده است. 

در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری در بازار ثانویه نیز سعی شده است مشوق‌هایی برای حضور حقیقی‌ها و حقوقی‌ها فراهم شود که آخرین آنها نوسان نامتقارن  و افزایش اعتبار و ... بود.

از نظر من این اقدام یک شوک مثبت به بورس است و آثارش در کوتاه مدت مثبت است. این قانون مانند استارت خودرو عمل می‌کند. برای ادامه‌ی راه اگر باک بنزین خالی باشد خودرو حرکت نخواهد کرد.

برای ادامه‌ی راه نیاز به تزریق نقدینگی و افزایش حجم معاملات وجود دارد که حکم بنزین خودرو را دارد.

امیدوارم نقدینگی لازم به بورس تزریق شود و ارزش معاملات بیشتر از مقدار فعلی شود در غیر این صورت شاهد مدل جدید و فرسایشی از نوسان‌گیری در بورس خواهیم بود که باعث کاهش شدید ارزش معاملات برای چند روز و قفل شدن صفوف فروش و سپس خرید در کف قیمتی و فروش در چند روز بعد خواهیم بود. یعنی اگر نقدینگی به بورس تزریق نشود تایم نوسانگیری اصطلاحا "کِش"خواهد آمد و فرسایشی و طولانی‌تر خواهد شد.

در این صورت (عدم تزریق نقدینگی), شاهد افزایش نسبی ارزش معاملات در روزهای مثبت و کاهش ارزش معاملات در روزهای منفی خواهیم بود.

البته با شناختی که از اقای دکتر دهنوی دارم مطمئن هستم  که در کنار ایجاد این ظرفیت‌های اعتمادزا، تصمیماتی را نیز برای  تزریق نقدینگی و افزایش ارزش معاملات در بورس خواهند گرفت.

کد خبر: ۷۲٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha