۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۷
تقاضای گاز LNG سریع‌تر از نفت بهبود می‌یابد
بازار گاز در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

تقاضای گاز LNG سریع‌تر از نفت بهبود می‌یابد

دکتر نعمت ابوالصوف کارشناس حوزه انرژی در مقاله ای که ترجمه آن را می‌خوانید به استناد آمار بازارهای LNG براین باور است که تقاضا برای این گاز به‌ویژه در کشورهای آسیای شرقی بیشتر خواهد شد و تقاضا برای گاز LNG سریع‌تر از نفت بهبود می‌یابد.

محمدرضا هادیلو؛ بازار: تقاضای جهان برای گاز طبیعی در سال گذشته بیشترین رکورد افت را ثبت کرد زیرا ویروس کرونا فعالیت اقتصادی را کاهش داد و تمام پیش‌بینی‌های قبلی در مورد ادامه رشد مصرف جهانی گاز را واژگون کرد. حتی اگر این بزرگ‌ترین افت ثبت‌شده برای کاهش تقاضا برای گاز طبیعی باشد بازهم کمتر از تقاضا برای سایر سوخت‌ها، به‌ویژه نفت است.

تقاضای جهانی گاز در سال ۲۰۲۰، در اولین کاهش چشمگیر مصرف از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ حدود ۲.۵ درصد نیز بیشتر کاهش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی در اولین گزارش سه‌ماهه خود اعلام کرد، برخلاف نفت انتظار می‌رود که مصرف گاز در سال جاری تمام خسارات را از سال ۲۰۲۰ جبران کند زیرا با توجه به انتظارات بازار گاز در کوتاه‌مدت نسبت به سال قبل ۲.۸ درصد رشد می‌کند و به همان سطح قبل از اپیدمی بازمی‌گردد.

در مقایسه، آخرین برآوردهای همین آژانس حاکی از بهبود تقاضای جهانی نفت با ۵.۵ میلیون بشکه در روز به ۹۶.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱، پس از سقوط بی‌سابقه ۸.۸ میلیون بشکه در روز در سال گذشته رسیده است بااین‌حال بازیابی تقاضای ۱۰۰ میلیون بشکه در روز که در سال ۲۰۱۹ شاهد آن بودیم، حداقل تا سال ۲۰۲۲ اتفاق نمی‌افتد.

تقاضا برای گاز در سال ۲۰۲۰ به لطف بهبود سریع اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ پس از شوک همه‌گیر شدن کرونا در اوایل سال و پایین آمدن قیمت LNG در بهار و تابستان، انعطاف‌پذیرتر از نفت بود.

همین امر خریداران آسیایی را تحریک به ذخیره‌سازی و تبدیل مصرف از زغال‌سنگ به گاز کرد. همه این عوامل مانع از سقوط تقاضای جهانی گاز در سال گذشته شد.

 آژانس پیش‌بینی می‌کند که مصرف گاز در سال جاری به‌طور کامل به سطح ۲۰۱۹ برسد. این پیش‌بینی همراه با هشدار به ادامه سطح بالای عدم اطمینان در بازارهای انرژی جهانی است به‌ویژه با توجه به‌سرعت بهبود اقتصاد جهانی که تعیین‌کننده مصرف گاز در بخش صنعت به‌ویژه صنایع آسیا مورد انتظار است. پیش‌بینی دیگر تقاضای گاز برای سال ۲۰۲۱ این است که مناطق مختلف با سرعت متفاوتی بهبود می‌یابند.

باوجود کاهش تقاضای جهانی گاز برای سال گذشته، تجارت LNG به رشد خود ادامه داده است، البته با سرعت کمتری نسبت به سال‌های گذشته.

انتظار می‌رود تجارت کل LNG امسال ۶ درصد رشد کند و به ۳۷۵ میلیون تن برسد، درحالی‌که تحلیلگر ارشد LNG در بلومبرگ از رشد ناچیز ۰.۹ درصدی در سال گذشته خبر داده بود

 در سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رود تجارت LNG به میزان قابل‌توجهی بازگردد درحالی‌که قرار است معاملات کوتاه‌مدت و لحظه‌ای سهم آن از کل تجارت جهانی LNG را افزایش دهد. در همین رابطه آژانس بین‌المللی انرژی با استناد به اطلاعات حمل‌ونقل نوشت: حجم LNG معامله‌شده در معاملات فوری و کوتاه‌مدت در سال ۲۰۲۰ با رشد ۸ درصدی ادامه یافت. قراردادهای LNG کوتاه‌مدت و کوتاه‌مدت ۳۷ درصد از تجارت جهانی LNG را به خود اختصاص داده‌اند که بالاترین سهم آن تاکنون است؛ بنابراین باوجود کاهش عمومی تقاضا برای گاز در سال گذشته بازارها از نقدینگی بیشتری برخوردار شده‌اند و انتظار می‌رود تجارت کل LNG امسال ۶ درصد رشد کند و به ۳۷۵ میلیون تن برسد، درحالی‌که تحلیلگر ارشد LNG در بلومبرگ از رشد ناچیز ۰.۹ درصدی در سال گذشته خبر داده بود.

از طرف دیگر ری استادانرژی «Rystad Energy» در آخرین گزارش خود نوشت: رغم تعطیلی گسترده در سال گذشته واردات LNG در سطح جهانی به ۳۶۳ میلیون تن افزایش یافت. تقاضا برای LNG در آسیا در سال ۲۰۲۰ سالانه ۴ درصد افزایش می‌یابد که بیشتر ناشی از تقاضای چین است. به گفته این شرکت، واردات جهانی LNG تا سال ۲۰۴۰ بیش از دو برابر شده و به ۷۳۶ میلیون تن خواهد رسید و آسیا نقش پیشرو در این افزایش مصرف را دارد.

با پایان یافتن اوج سرما در آسیا، قیمت‌های LNG Spot از بالاترین میزان ثبت‌شده در ماه گذشته عقب‌نشینی کردند. در همین رابطه، "وود مکنزی" در اواخر ماه گذشته در گزارشی نوشت: تقاضای فوری گاز در زمستان در آسیا در مارس و آوریل به‌سرعت تبخیر می‌شود و قیمت‌های آینده در حال کاهش سریع هستند.

 بااین‌وجود قرار است سطح پایین‌تر موجودی پس از پایان زمستان از قیمت‌ها پشتیبانی کند، همچنین تقاضای گاز نیز ادامه خواهد داشت زیرا شمال آسیا و اروپا به دنبال پر کردن ذخیره گاز هستند.

گزارش وود مکنزی افزوده است: درعین‌حال، انتظارات از افزایش قیمت زغال‌سنگ و کربن در اروپا، که بخشی از آن نیز تحت تأثیر موج سرما قرار دارد، زمینه را برای افزایش تقاضای گاز در تابستان در اروپا فراهم می‌کند.

اگرچه امسال شاهد تسریع در تجارت و تقاضای LNG خواهیم بود، اما تأثیرات زیست‌محیطی LNG و سایر پروژه‌های گاز طبیعی را نیز قابل تامل است.

 طبق ادعای ری استادانرژی تقاضای جهانی گاز تا سال ۲۰۴۰ با هدایت آسیا ۲۶ درصد جهش خواهد یافت، اما سیاست‌های زیست‌محیطی اروپا و رشد انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به کاهش تقاضای اروپا از سال ۲۰۲۴ به بعد خواهد شد. اروپا قرار است ۴۳ میلیارد مترمکعب تقاضای گاز را تا سال ۲۰۴۰ نسبت به سطح ۲۰۲۰ از دست بدهد.

ری استادانرژی گفت: تقاضا در ایالات‌متحده نیز به دلیل سیاست‌های جدید زیست‌محیطی اعمال‌شده توسط دولت جدید در معرض خطر است.

همچنین امسال، بازار و تحلیلگران انتظار دارند ببینند که آینده گاز طبیعی در تحول سیستم انرژی چه خواهد بود زیرا طبق بررسی سیاست‌گذاران، به‌ویژه در اروپا اکنون گاز طبیعی به دلیل انتشار متان مضرتر از انتشار دی‌اکسید کربن است.

کد خبر: ۷۲٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha