۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
آمریکا بدنبال سبک کردن فشار مالی بر ایران است
بلومبرگ:

آمریکا بدنبال سبک کردن فشار مالی بر ایران است

دولت بایدن، بعنوان گامی در مسیر احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، در حال ارزیابی روش هایی برای کاهش فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم های تضعیف کننده علیه ایران است.

به گزارش بازار به نقل از بلومبرگ، «جو بایدن»، رئیس جمهور جدید آمریکا در حال ارزیابی سبک کردن فشار بر ایران بدون لغو تحریم های کلیدی است.

از جمله این گزینه ها، حمایت از وام صندوق بین المللی پول به ایران و گشایش تحریم هایی است که مانع رسیدن کمک بین المللی به ایران در زمینه همه گیری است.

در این ارتباط گفته شده است: دولت بایدن، بعنوان گامی در مسیر احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، در حال ارزیابی روش هایی برای کاهش فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم های تضعیف کننده علیه ایران است. چهار منبع که با افکار دولت بایدن آشنا هستند به بلومبرگ گفتند که برخی از این گزینه ها، فراهم کردن حمایت از وام صندوق بین المللی پول به تهران برای کمک به مبارزه با کروناویروس و نیز برداشتن تحریم هایی است که راه کمک بین المللی به ایران را بسته است.

این چهار منبع گفتند که بایدن همچنین می تواند دستور اجرایی صادر کند که تصمیم ترامپ برای خارج شدن از این توافق چندملیتی را برمی گرداند. با این حال، صدور معافیت های تحریمی که به ایران اجازه فروش نفت در بازار بین المللی را می دهد، اکنون در مرکز توجه نیست.

«الی گرانمایه»، یک عضو ارشد در شورای اروپایی روابط خارجی می گوید در ماههای اخیر، ارزیابی های زیادی در اروپا و نیز در اردوگاه دمکرات ها درباره تدابیر فوری صورت گرفته که آمریکا می تواند بطور واقع بینانه اتخاذ کند.

«رابرت مالی»، نماینده تازه وزارت خارجه آمریکا در گفتگوهای ایران، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. «نِد پرایس»، سخنگوی وزارتخارجه آمریکا گفت که واشنگتن می خواهد با متحدان اروپایی که بخشی از این توافق هستند، پیش از باز شدن امکان کمک های مربوط به کرونا ویروس یا هر گشایش دیگری، رایزنی کند و اکنون در مسیر انجام این کار قرار دارد.

در این حال، «گروه انرژی راپیدان» پیش بینی می کند که در دو تا سه ماه آینده، پانصدهزار بشکه دیگر از نفت خام ایران با تایید آمریکا، وارد بازار شود. «اسکات مودل»، مدیر راپیدان می گوید: برای بازگشت به برجام، نیاز به پایبندی در برابر پایبندی است و دولت بایدن می فهمد که باید اجازه دهد این بشکه های نفت به بازار بیاید. هرچند این میانبر هنوز نهایی نشده اما به نظرم دولت بایدن دارد روی آن کار می کند.

وزارت خزانه داری آمریکا هم می تواند مجوز تجارت محدود با ایران را صادر کند یا تضمین هایی بدهد که تجارت از کانال های بشردوستانه ای همچون اینستکس، در معرض آسیب نخواهند بود.

کد خبر: ۷۲٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha