۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
گرانی مصالح و رکود بازار مسکن؛ بسازبفروش ها گودبرداری خود را پُر کردند
بازار گزارش می دهد؛

گرانی مصالح و رکود بازار مسکن؛ بسازبفروش ها گودبرداری خود را پُر کردند

ساری - گرانی و رشد چند برابری قیمت‌مصالح از یکسو و رکود بازار فروش مسکن، سبب شده تا بسازبفروش‌ها و متقاضیان، گودبرداری‌ها و پی‌کنی‌های مسکن را پرکنند و رغبتی به ساخت نداشته باشند.

گروه استان‌ها: قیمت‌ها ثبات ندارد و هرروز هر دقیقه بالا می‌رود، این گفته برخی از متقاضیان ساخت مسکن در مازندران است که عطای ساخت و خانه‌دار شدن را به لقایش بخشیده‌اند.

گرانی قیمت مصالح، بالا رفتن هزینه‌های کارگری، رشد عوارض و پروانه‌های نظام‌مهندسی و شهرسازی و یا کمیسیون‌های ۹۹ و ماده ۱۰۰ و هزینه‌های حمل‌ونقل مصالح سبب شده تا برخی بسازبفروش‌ها نیز قید ساخت‌وساز و ویلا سازی را بزنند.

در حال حاضر طبق بررسی‌های میدانی قیمت مصالح شن و ماسه در معادن آمل که قطب معدنی مازندران محسوب می‌شود تنی بین ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان در معدن است و با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل این مصالح تا تنی ۸۰ هزار تومان نیز در برخی مناطق غربی استان به دست مصرف‌کننده و خریدار می‌رسد.

یک سازنده مسکن در ساری که چندی پیش پروانه ساخت مسکن در حاشیه شهر را گرفته بود می‌گوید: پس از عمری مستأجری تصمیم گرفتیم با فروش ارثیه پدری ساختمانی برای خود و دو فرزندم بسازم اما بالا رفتن هزینه‌ها و مصالح سبب شده تا فعلاً قید ساخت مسکن را بزنم و درپی سرمایه‌گذاری برای مشارکت در ساخت هستم.

محمد اولایی ادامه می‌دهد: قیمت سیمان، شن و ماسه، میله‌گرد، کارگر و بنا و دیگر هزینه‌ها بالا رفته است و امید دوباره برای خانه‌دار شدن ندارم.

بالارفتن قیمت مصالح و هزینه های ساخت مسکن

بالا رفتن قیمت مصالح ساختمان و هزینه‌های ساخت‌وساز حتی داد انجمن انبوه‌سازان را درآورده است و ایرج رهبر می‌گوید: افزایش قیمت مصالح ساختمانی سبب شده تا سازندگان ساختمان گودبرداری‌های قبلی را پرکنند.

وی ادامه می‌دهد: بعد از نوسانات عجیب‌وغریب در حوزه ارزی کشور شاهد افزایش باورنکردنی قیمت مصالح ازجمله فولاد بودیم و برای مثال فولاد از کیلویی ۱۶۰۰ تومان به ۵۶۰۰ تومان رسید و بسیاری از بسازبفروش‌ها اعلام کردند پس از گودبرداری به دلیل گرانی مصالح گودال‌ها را پرکرده‌اند.

وی افزود: همان‌گونه که آثار رکود قبلی هنوز هم مشهود است، آثار رکود فعلی هم در سالهای آینده چشم‌نوازی خواهد کرد.

قیمت خام شن و ماسه از تنی ۲۷ تا ۳۳ هزار تومان نوسان دارد

اسماعیل‌زاده عضو هیئت‌رئیسه انجمن معدن مازندران درباره قیمت مصالح شن و ماسه می‌گوید: قیمت پایه شن و ماسه از ۲۷ هزار تومان تا ۳۳ هزار تومان باارزش‌افزوده به ازای هر تن در معدن است و هزینه حمل جدای از این قیمت‌ها است.

وی افزود: کرایه حمل‌ونقل از طریق پایانه‌ها اعلام‌شده است و درمجموع بیشتر از قیمت مصالح و ارزش‌افزوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تخلیه مصالح در آمل به ازای هر تن بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان است و معمولاً نظارت بر کرایه‌ها سخت است اما در معادن کنترل‌ها بیشتر است و در حال حاضر بابت قیمت مصالح در قسمت پایین‌دست ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان به ازای هر تن و بالا تونل به دلیل بعد مسافت ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان به ازای تن به فروش می‌رسد.

اسماعیل‌زاده دلیل تفاوت قیمت مصالح در پایین و بالادست تونل را به دلیل توجیه اقتصادی داشتن برای مصرف‌کننده اعلام کرد.

رشد هزینه های کارگری در بخش ساختمان

 هزینه‌های کارگری بخش قابل‌توجهی از قیمت ساختمان را تشکیل می‌دهد و پایش قیمت‌ها پس از اصلاح قیمت بنزین نشان می‌دهد که دستمزد کارگر و بنا در مازندران افزایش محسوسی داشته است، در حال حاضر هر بنا روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۳۰ هزار تومان و هر کارگر نیز بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان روزانه دستمزد دارد.

یک متقاضی ساخت مسکن در نوشهر می‌گوید: دستمزد کارگر و بنا در ماه اخیر افزایش حدود ۵۰ هزارتومانی داشته است و نرخ بنایی از ۱۵۰ هزار تومان به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

علی قمی می‌گوید: نرخ میله‌گرد دو سال قبل تا ۳۲ هزار تومان بود که اکنون به بیش از ۱۳۰ هزار تومان به ازای هر شاخه رسیده است و هزینه‌های دیگر موجب شده که ساخت مسکن به ازای هر متر بیش از ۱.۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

افزایش نرخ ساخت مسکن، قیمت فروش مسکن را در مناطق مختلف مسکن رشد داشته است هرچند در ماه‌های اخیر با رکود بازار خریدوفروش مواجه هستیم.

رکود در بازار فروش مسکن

محمدی یکی از فروشندگان املاک در مورد قیمت مسکن می‌گوید: الآن با توجه به مسکوت ماندن خریدوفروش خانه و ملک، مردم به سمت معاوضه رفته و خودرو و یا ملک و زمین خود را به دلیل نیاز با ملک معاوضه می‌کنند.

 وی ادامه می‌دهد: آپارتمان در ساری از متری شش میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان در مناطق مختلف در نوسان است و بالا رفتن قیمت‌ها ناشی از تغییرات و نوسانات در ساخت مسکن است زیرا اکنون هزینه ساخت چند برابر شده است و املاک داران ترجیح می‌دهند نرخ‌ها را رشد دهند.

افزایش هزینه‌های ساخت و خرید و اجاره مسکن، شرایط را برای زوج‌های جوان و مستأجران سخت کرده است و یک زوج جوان که دو سالی است عقد کرده‌اند و درپی یافتن مسکن مناسب هستند تا زندگی مشترکشان را آغاز کنند می‌گویند: با اندک پس‌اندازی که داریم و کنار گذاشتن پول جهیزیه در پی یافتن خانه‌ای برای اجاره هستیم اما هرچه بیشتر جستجو می‌کنیم کمتر به هدفمان نزدیک می‌شویم.

رکود ساخت و سازها به دلیل نوسانات قیمتی و گرانی در حالی است که طبق ارزیابی کارشناسی هر ساختمان سبب اشتغال ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در بخش های مختلف می شود و کسادی بازار ساخت و ساز، بر فرایند اشتغال نیروی کار در مازندران تاثیر گذاشته است.

کد خبر: ۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha