۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
نگاهی به ضعف‌های فنی «دنا پلاس» توربو اتوماتیک| ۵ ستاره‌ای در آسمان بی‌ستاره خودروسازی!
«بازار» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد

نگاهی به ضعف‌های فنی «دنا پلاس» توربو اتوماتیک| ۵ ستاره‌ای در آسمان بی‌ستاره خودروسازی!

برنابادی، کارشناس صنعت خودرو گفت: گیربکس شش سرعته اتوماتیک «دنا پلاس» توربو متعلق به شرکت DAE که تکنولوژی این گیربکس متعلق به ۱۰ تا ۱۲ سال پیش و الگو برداری شده از تویوتا یاریس بوده و با در نظر داشتن ساختار طراحی آن احتمالا ۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید خواهد داشت.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی خبری در خصوص کسب پنج ستاره کیفی دنا پلاس اتوماتیک منتشر شده است. کسب این ستاره‌های کیفی بر اساس ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شده است. به گفته گروه صنعتی ایران خودرو این نخستین بار است که خودرو تمام ایرانی موفق به کسب پنج ستاره کیفی شده و دنا پلاس توربو اتوماتیک، از نظر کیفیت گیربکس اتوماتیک سرآمد خودروهای ایرانی شناخته شده است. با انتشار این خبر به سراغ کارشناسان فنی رفتیم تا دنا پلاس توربو اتوماتیک را بررسی کنیم، در ادامه آن را از نظر خواهیم گذراند:

گیربکس یا پیشرانه، استهلاک کدام بیشتر است؟
رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه گیربکس شش سرعته اتوماتیک دنا پلاس توربو متعلق به شرکت DAE هست، گفت: بحث کیفیت روی این گیربکس به شدت حائز اهمیت هست، باید دید که گروه صنعتی ایران خودرو چگونه فرآیند ساخت آن را انجام داده است. اساس کار این گیربکس و تکنولوژی ساخت آن با توجه به اینکه در صنعت خودروسازی داخل کشور تنوع گیربکس اتوماتیک نداریم، خوب است.

برنابادی ضمن اشاره به چینی بودن گیربکس اتوماتیک و استهلاک آن، بیان کرد: کنترل استهلاک در گیربکس‌های اتوماتیک فقط به کیفیت ساخت و مونتاژ مربوط است. در وهله بعدی، این موضوع ارتباط مستقیم با سیستم کنترل حرارت گیربکس دارد. اگر براساس وزن اتاق و قدرت پیشرانه به خوبی توان موتور تطبیق داده نشده باشد، نه تنها استهلاک گیربکس بلکه سایر اجزا نیز دچار کاهش عمرمفید خواهد شد.

شرکت‌های تولید کننده گیربکس اتوماتیک چینی معمولا محصولات خود را از روی گیربکس‌های اتوماتیک ژاپنی کپی برداری می‌کنند

وی با اظهار داشتن این موضوع به تعدد گیربکس اتوماتیک در صنعت خودرو وجود ندارد، افزود: یکی از گیربکس‌های اتوماتیک متداول در صنعت خودرو کشور به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو، گیربکس آ ال ۴ یا همان گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ است. این گیربکس اتوماتیک دارای تکنولوژی متعلق به ۳۰ سال گذشته و منسوخ شده است. اما تکنولوژی گیربکس اتوماتیک شش سرعته دنا متعلق به ۱۰ تا ۱۲ سال پیش است. این گیربکس از روی تویوتا یاریس الگو برداری شده است. شرکت‌های تولید کننده گیربکس اتوماتیک چینی معمولا محصولات خود را از روی گیربکس‌های اتوماتیک ژاپنی کپی برداری می‌کنند.

برنابادی افزود: با توجه به اینکه طراحی و تولید این گیربکس اتوماتیک متعلق به چین و قطعات آن وارداتی است، اگر ضعف فنی برای این سیستم رخ دهد فقط از طریق بخش نرم افزاری می‌توانند آن را حل کنند. به لحاظ ساخت قطعات براساس زیرساخت داخل کشور نمی‌توانند چندان اقدامات مثبتی انجام دهند.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه عملکرد این گیربکس چگونه خواهد بود، بیان کرد: فقط باید منتظر اظهار نظر مشتریان و بازخورد آن‌ها بود. باید دید که عملکرد این سیستم در هوای گرم یا سرد چگونه است. به طور کلی از آنجایی که براساس گیربکس اتوماتیک یاریس کپی برداری شده است، لذت سواری بهتری نسبت به سایر محصولات خواهد داشت.

اگر قرار باشد در گیربکس اتوماتیک دنا نیز مشکلاتی از قیبل عدم خنک کاری مناسب، ضعف قطعات هیدرولیکی و... وجود داشته باشد، ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان هزینه تعمیر ناشی از خرابی مذکور برای مالک وجود خواهد داشت

برنابادی با اشاره به اینکه، گیربکس اتوماتیک  آ ال ۴ پژو به شدت استهلاک دارد و معمولا مشتریان با خرید خودرو صفر کیلومتر و کارکرد ۲۰ هزار کیلومتری با این گیربکس دچار مشکل می‌شوند، افزود: مشکلاتی که در گیربکس اتوماتیک  آ ال ۴ رخ می‌دهد شامل تعویض دنده با تاخیر، تعویض دنده با تقه، افزایش مصرف سوخت و... و. است. یک تعمیر اساسی برای گیربکس اتوماتیک  آ ال ۴ حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه برای مالک خواهد داشت. اگر قرار باشد در گیربکس اتوماتیک دنا نیز مشکلاتی از قیبل عدم خُنک کاری مناسب، ضعف قطعات هیدرولیکی و... وجود داشته باشد، ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان هزینه تعمیر ناشی از خرابی مذکور برای مالک وجود خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص عمر مفید این گیربکس، گفت: عمر مفید گیربکس اتوماتیک دنا با توجه به اینکه تاکنون بازخوردی از این محصول از بازار گرفته نشده است. با در نظر داشتن ساختار طراحی آن احتمالا ۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه دغدغه اصلی مالکان این خودرو استهلاک پیشرانه است، افزود: توربوشارژر نصب شده برای موتور ملی، براساس آن چه که در بازار با آن در تعامل هستیم، ۲۰ درصد افزایش استهلاک گیربکس را ایجاد خواهد کرد. زیرا رفتار رانندگی اصولی از سوی مالکان انجام نمی‌شود. از سوی پیشرانه ملی نتوانسته عملکرد مناسبی با تجهیز شدن به توربوشارژر در بازار از خود نشان دهد. به طور مثال در اوایل که پیشرانه ملی آمده بود، ضعف شاتون زدن وجود داشت که با تغییر در پاشش سوخت و زمان جرقه مشکل را مرتفع کردند. اگر مصرف کنندگان، از روغن موتور مخصوص توربوشارژر استفاده نکنند، استهلاک را افزایش و هزینه تعمیر ۹ میلیون تومانی برای خود ایجاد خواهند کرد. کمااینکه عمرمفید توربوشارژر این محصول ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر در صورت عدم نگهداری اصولی است.

مجموع تغییراتی که گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد کرده است، قابل قبول است. اما با چه کم و کیفی این تغییرات ایجاد شده، هیچ موسسه شفافی در بررسی خودروها نداریم و تولید نیز انحصاری است و نمی‌توان به اعتماد چندانی کرد

ایمنی دنا در چه سطحی است؟
محمدحسن اسداللهی یک کارشناس صنعت خودرو دیگر نیز با اشاره به اینکه گروه صنعتی ایران خودرو تغییراتی را برای دنا پلاس اتوماتیک انجام داده، گفت: در علم طراحی و تولید خودرو، با نصب توربوشارژر باید اجزای مختلفی اعم از شاسی، سیستم تعلیق و ترمز و... تغییر کند. مجموع تغییراتی که گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد کرده است، قابل قبول است. اما با چه کم و کیفی این تغییرات ایجاد شده، هیچ موسسه شفافی در بررسی خودروها نداریم و تولید نیز انحصاری است و نمی‌توان به اعتماد چندانی کرد. بنابراین به عنوان کارشناس صنعت خودرو هیچگاه دنا پلاس توربو خریداری نمی‌کنم. شاید این تغییرات برخی از استانداردها را برای دنا پلاس توربو ایجاد کرده باشد، اما کم و کیف آن مشخص نیست.

اسداللهی، در خصوص افزایش توان و قدرت دنا پلاس افزود: نه تنها در دنا بلکه در تمام خودروها، زمانی که توربو نصب و افزایش قدرت و شتاب ایجاد می‌شود، پارامترهای مختلفی باید تغییر کند. نخستین پارامتر که دستخوش تغییر باید قرار گیرد، ایمنی است. برای نیل به این هدف پروفیل بدنه باید تقویب شود که در ضربه پذیری خودرو دوام داشته باشد. از آنجایی که در کشور مرکز تست تصادف نداریم، این مباجث نتایج مشخص نداشته و نمی‌دانیم که دنا پلاس توربو همان شاسی و پروفیل بدنه دنا معمولی هست یا خیر. پس از ایمنی باید مجموعه ترمز شامل دیسک، بوستر و کالیپر ترمز، لاستیک و... تغییر کند تا در سرعت بالا خودرو به خوبی متوقف شود. زیرا قدرت پیشرانه از ۱۲۰ اسب بخار به ۱۵۰ اسب بخار رسیده، حتی پلوسی که سبب انتقال قدرت می‌شود باید تغییر یابد.

تولید توربوشارژر نیازمند علم متالوژی بسیار خوب توام با تجربه مناسب است. از آنجایی که این توربو نیز تولید ایران هست، پس عمرمفید مطلوبی ندارد، مالکان خودروهای دنا پلاس توربو باید با دقت از آن نگهداری و رانندگی کنند

وی با اشاره به اینکه نباید به پیشرانه توربو فشار بیش از حد وارد کرد، افزود: مالکان خودروهای دنا پلاس توربو باید با دقت از آن نگهداری و رانندگی کنند. زیرا با کوچکترین فشار، سیستم دچار ایراد فنی خواهد شد. تولید توربوشارژر نیازمند علم متالوژی بسیار خوب توام با تجربه مناسب است. از آنجایی که این توربو نیز تولید ایران هست، پس عمر مفید مطلوبی ندارد. نصب توربو نیز برای هر پیشرانه‌ای استهلاک را افزایش می‌دهد، لذا برای کاهش استهلاک باید به سرویس‌های  دوره‌ای و رفتار رانندگی دقت داشت.

اسداللهی در پاسخ به عملکرد مناسب ترمزهای این خودرو باتوجه به افزایش قدرت و شتاب، گفت: ترمزهای دنا پلاس توربو باتوجه به قدرت آن احتمالا جواب گو نیست و نیاز به تقویت بهتر است. از سوی باید اشاره داشت نصب توربو افزایش فشار تراکم و احتراق را در پی دارد، لذا در صورت وارد کردن فشار به خودرو از سوی راننده، شاتون زدن می‌شود.

هرچند که دنا فیس لیفت سمند بود، گروه صنعتی ایران خودرو باید برای اقبال بهتر این محصول در بازار کیفیت را توام با ایمنی برای اقبال بیشتر محصول در بازار افزایش دهد. چرا که به گفته برخی از کارشناسان ستاره‌های کیفی که به خودروسازان تعلق می‌گیرد، گاهی براساس حمایت از آن‌ها است. اما حمایت را نباید به معنای فدای کیفیت براساس کمیت تلقی کرد. 

کد خبر: ۷۲٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 37
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      داداش اينا كه همه‌ش شد حدس و گمان كارشناسان كه شايد در آينده اينطوري بشه و نشه!! پس نظر كارشناسي كجاي اين خبره؟
      • طاهاسلیمانی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
        51 28
        سلام اخوی،من خودم سورن توربو داشتم آشغالترین ماشینی بود که تاحالا سوارشدم فقط سی هزارتا کارکرد،همه چیزش داغون شد،دمابالا کیفیت قطعات پایین موتور رینگ شکوند
    • محمد IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      90 16
      این که نشد نظر کارشناسی. کارشناس باید نتیجه تست هارو گزارش کنه مثلا بگه خط ترمز آنقدر هست و زمان تأخیر آنقدر هست نه اینکه بگه احتمالا ترمزش خوب کار نمیکنه. دیگه هرچی آدم فکر می‌کنه رو و توی تصوراتشه نباید بگه. یا اینکه من نمیخرم. منم ۲ میلیارد پول داشتم دنا نمیخریدم
    • طاهاسلیمانی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      سلام من خودم سورن توربو داشتم آشغالترین ماشین بود که تاحالاسوار شدم کیفیت قطعات پایین دما بالا ودرآخرباسی هزارتا کارکرد رینگ شکست
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      53 12
      صنعت خودرو سازی کشور دچار توهم خاصی شده از یک طرف به خودش پنچ ستاره می دهد واز طرف دیگر بنا به گفته آقایون استاندارد های شرکت بنز را پاس کرده
    • آریا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      خخخخ پنج ستاره اینجوریه با صد تا سرعت مدیر عامل ایران خودرو بره تو دیوار اگه زنده موند خودمو میکشم
    • حمید IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      78 14
      کارشناسان آب دوغ خیاری بدون هیچ ادله و بحث علمی ، زیر سوال بردن یا حتی تعریف و تمجید از محصولی کار یه کارشناس نیست
    • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      در اینکه دنا پلاس توربو اتوماتیک هم یک خودروی بی کیفیت به تمام معنا دیگر است هیچ شکی نیست، گیربکس سیستم تعلیق ووو همه بی کیفیت
    • محمدامین FR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      من مدتی دنا داشتم رفتم دنا پلاس گرفتم هر هفته تعمیر گاه هستم مشکل برقی داره حالا ماشین رو عوض کردم دنا توربو پلاس دنده ای گرفتم موتور و توربو مشکل داره همه این ماشین ها صفر بود فقط از دنا راضی بودم الان رفتم دنا گرفتم
    • محمد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      بزرگترین ایرادش اینه که تولید داخله. 10 ساله دارم از تولیدات داخلی از لوازم خونه تا ماشین ضربه می خورم.
    • علی اکبر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      23 13
      کلا ماشین توربوبه نسبت تنفس طبیعی 30درصد استهلاک بالاتری داره ولی برندهای معتبر مثل بنز وبی ام ورنو به خاطر کیفیت بالایی که دارن از استهلاک پایینی برخوردارن ولی چینیها ودنا دیگه خدا میدونه درضمن این ماشین توربو بهش اضافه شده درواقع باتوربو طراحی نشده واین خودش مشکلات رو اضافه میکنه درمورد گیربکس بهترین گیربکس درحال حاضر در ماشینهای تولیدی گیریکس dp2تندر هست که بروزرسانی شده وفوقالعاده جون سخت هست وامتحانش رو پس داده
      • ذذ IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
        94 11
        سه موتور توسط المان طراحی شد یمیش هم توربو بوده برا توربو طراحی سده و گاز سوز مدیر مرکز تحقیقات ایرانخودرو اینو گفت گیربکس ال ۹۰ هم al4 هست گیربکس دنا عالیه واقعا هر کی رونده میدونه قدرت موتور هم نگم براتون
    • مکانیک IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      بنده با ۷۳۰۰ کیلومتر رانندگی با دنا پلاس اتوماتیک کوچکترین مشکل یا نقصی مشاهده نکردم و نقطه قوت این ماشین گیربکس اونه که جدید هست و این به اصطلاح کارشناس هیچ دلیل و مدرکی برای حرف هایش نداره
      • کیوان IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
        بنده هم دنا پلاس توربو دنده ای دارم سه ساله با 32 هزار کارکرد ماشین یکبارم اذیت نکرده و تعمیر بره. چرا آدم بخاد دروغ بگه. کار خوب را باید گفت. تا الان راضی بودم.
      • امیر IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
        18 2
        بنزین سوپر میزنید یا معمولی؟؟
    • ناشناس IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      64 4
      50 ستاره هم که داشته باشه پول ندارم بخرم چه فایده.
    • تقی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      27 13
      گیربکس al4 کجا ۵۰ تا خراب میشه.الکی کارشناس هستی.مگان اتومات ۴۷۰ تا کارکرد داره بازم سالمه.مرگ نداره اگه بهش برسی.حالا مال ما تو ۵۰ تا خراب میشه.چرا قبول نمیکنید که نمیتونیم
    • سام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      مگه مزیت و ایمنی هم داره که دنبال معایب فنی میگردید؟؟
    • رضا IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      ماشین نسبت به همه ی تولیدات داخلی سرتره هرکی میگه نه بره ال نود یا ۲۰۷ دنده قالپاق بگیره
    • صادق IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      54 10
      کارشناستون که همش داره با حدس و گمان حرف میزنه. خبری از تست خودرو توسط همین کارشناس شما نیست! اصلا پشت دنا نشستن این حضرات کارشناسانتون؟ چیزی در مورد گیربکس شش سرعته دو کلاچه دنا میدونن که هیوندا هم از تکنولوژی اش استفاده کرده بوده؟ یا اون هم با حدس و گمان میگن؟ اگرچه در استاندارد بودن دنا اتوماتیک بحث است ولی مطلب شما کاملا جهت گیرانه و مغرضانه تحلیل شده. رسانه باید بی طرف باشه!
    • صادق IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      25 97
      سلام من یک اپتیما ۲۰۱۴ داشتم عالی بود. الان هم مگان دارم خرجش کردم بسیار عالیه و به نظرم از تولید داخلی ها بهتره.
    • امير IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      منم يه صفرشو گرفتم اولش خيلي خوب بود الان كه ١٨٠٠ تا كار كرده تو جاده وسط چهار را تو كوچه يهويي از خود بي خود ميشه و ماشين خاموش ميشه ، ايران فرغون خسته نباشي
    • سعید IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      17 22
      کیفیت ساخت تو کیلومتر بالای ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مشخص میشه نه ۷۰۰۰. من النترا داشتم ۲ سال کامل بالای ۱۵۰۰۰۰ روندم و کوچکترین تغییر ندیدم. آس دی صفر گرفتم در طول یک سال گارانتی گیربکس صفحه کلاچ جلوبندی دسته راهنما جعبه فرمان و ... عوض کردم. فقط موند اتاقش اونم زنگ زد... آخرش فروختم تمام مشکلاتم حل شد.
      • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
        40 5
        ما هم هفت سال SD داریم فقط یکبار اکسل عقب رو عوض کردیم شاید با تصور موستانگ باهاش رانندگی میکنید
    • مصطفی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      21 7
      ماشالا بعضی ها دیدشون نسبت ب ماشین کالای سرمایه گذاریه انگار بابا ماشین مصرفیه آخه شمایی که تو ۳ سال ۳۲۰۰۰ تا رفتی نظر چی رو میدی تو ماشینت صبح تا شب تو خونه خوابیده بوده?
    • دنا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      دنا بهترین ماشین ایران خودرو هست بهترین موتور رو داره اویل ماژول داره که ماشین های خارجی دارن
      • مهدی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
        7 11
        خب موتور دنا پلاس معمولی هم که مثل دنا هستش فقط ظاهرش فرق می کنه.
    • ژیلا IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      34 9
      با سلام من قبلا ۲۰۶ تیپ ۵ داشتم از خشکی اون زانودرد گرفتم دو ماهه دنا پلاس توربو اتومات گرفتم راحت شدم نزدیک دو هزار کار کرده بسیار ترم و بی صدا با شتاب عالی است عاشق رانندگی با این شدم این قدر ترم از دست انداز می گذره که اصلا متعجب میشم اول که گرفتم و صفر بود یک بار به دلیل شل بودن سرپیچ باطری حین رانندگی خاموش شد و من از صداش متوجه نشدم فقط از عقربه هاش فهمیدم از بس کم صداست و نرمه.
    • ژیلا IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      227 6
      سلام من اتومات توربو صفرش را دی ماه خریدم قبلش ۲۰۶ تیپ پنج داشتم از خشکی زانودرد گرفتم ولی از وقتی این را گرفتم راحت شدم به خدا این قدر ترم و باحال و این قدر بی صداست که آدم دلش نمی خواد پیاده بشه از شتابش هم هر چی بگم کم گفتم عالی عالی لذت می برم از رانندگی باهاش یک دفعه سرعتی می گیره که خودم می ترسم....و به نظرم خیلی ها مغرضانه راجع بهش نظر میدن و طول می کشه شناخته بشه
    • احمد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      15 10
      سلام بعید می دونم شما این ماسین رو داشته باشید چون فکر نکنم حاضر باشید برای ماشینی که دارید این جوری رو هوا نظر بدید
    • احمدخانی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      21 1
      سلام من این ماشین (سورن اتوماتیک توربو)را دارم فعلا" هیچ مشکلی نداره ، از نمایندگی که تحویل گرفتم نیز پرسیدم ،می گفت تا الان کسی از مشتریان ناراضی نبوده به هر حال این آینده است که مشخص می کند من خودم تا حالا 2500 تا باهاش رفتم ؛سرعت و شتابش خوبه ،تنها مشکلش فکر کنم تا حالا فهمیدم مصرف بیش از 10 است که البته فکر کنم یه خورده بیشتر باهاش کار کنم بهتر میشه، خیلی نرم دنده عوض میشه؛دیدش نصبت به سمند و سورن بهتره ،یه خورده صندلی عقب به نظر جاش کمتره، صندلی ها راحت تره و صدای موتور خیلی کم تر ؛ ترمز خیلی خوب ،فرمان برقی و خوب ، نرمتر از ماشین های سورن من همه نسل های سمند و سورن را استفاده کردم ؛ الحمدلله هیچ کدام مشکل عمده نداشتن؛ فقط بیشتر مشکلات در حد مونتاژ بود مشکل سورن که داشتم شتابش بود؛ البته نسبت به پارس و 405 خیلی بهتر بود ؛ توربو شارژو اقعا مشکل رو حل کرده به هرحال با هر ماشینی باید مدارا کرد؛هر ماشین خارجی هم باشه بی مهابا باهش کار کنید مشکل پیدا می کنه و به قول یکی از دوستان ماشین ایرانی مثل هندوانه است باید بشکنیش ببینی چیه
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      من امروز یک توربو اتومات صفر گرفتم کولرش کار نمیکنه
    • احمد IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      دوستان عزیز اگه کمی فنی باشی این نظر کارشناسی رو تائید میکنی خب وقتی با نصب توربو شتاب بالا می ره قطعا ترمز باید تقویت بشه وبا نصب توربو بع علت افزایش قدرت موتور فزایش احتراق برخی قطعات مثل پیستون شاتون اویل پمپ سوپاپ و ۰۰۰ باید تغییر یا تقویت بشه . قطعا نشده که دنا توربو ها شروع کردن به شاتون زدن ضمنا بین ما سنگین سوارا اصطلاحا میکن باید سوپر دار سوار باشی وگرنه موتور رو به اصطحلاک میندازی
    • قاسم حیدری زاده مطلق IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      سلام زمانی که در حرکت هستی ترمز میکنی و دوباره میخواهی حرکت کنی خیلی خیلی کند حرکت می کند واقعا توقع این چنینی رانداشتم انگار ماشينیو از پشت نگه داشتن بعد یک دفعه حرکت خیلی سریع دارد وهشتناک. خیلی خطرناک است صفر خرید م 600تا رفته گذاشتم برای فروش
    • ابوالفضل IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      سلام . من یه هفته ای هست دنا توربو اتومات خریدم ولی متاسفانه وقتی ترمز میگیرم آلارم press brake نمیره تا دنده جا بخوره . علت چیه؟
    • مهدی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 0
      سلام دوستان،۳ تا از معایب دنا پلاس توربو،اول اینکه مصرف سوخت بسیار بالایی دارد،صدی ۱۲ الی ۱۵ لیتر،یک بنزین خور واقعی،دوم،آمپر آبش سریع بالا میره،تا نزدیک قرمزی،سوم،موتور درجا لرزش داره
    • احمدی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 1
      سلام من از برج ۱۱/ ۹۶ دنا پلاس توربو دنده ای دارم و ۹۷ هزار کیلومتر راه رفتم . و الحمدالله مثل روز اولشه البته بیشتر قطعات اصلی و آلمانیه . و تو جاده کم نمیاره. و روغن خوب هر ۵ هزار می ریزم. من خیلی راضیم.