۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
خام‌فروشی گوجه‌فرنگی در استان بوشهر| زنجیره ارزش تکمیل شود
چیزی عاید کشاورز نمی‌شود؛

خام‌فروشی گوجه‌فرنگی در استان بوشهر| زنجیره ارزش تکمیل شود

بوشهر- استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود ولی به علت خام‌فروشی این محصول، سود چندانی نصیب کشاورزان نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی یکی از مشاغل مهم و پرکاربرد در استان بوشهر شناخته می‌شود و حدود ۴۰ هزار بهره‌بردار در این حوزه در استان فعالیت دارند که باعث شده تا ۱۶ درصد از شاغلین استان بوشهر در بخش کشاورزی فعال باشند.

سالانه بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در سطح ۳۱۵ هزار هکتار از اراضی استان تولید می‌شود که از خرما، گوجه‌فرنگی خارج از فصل و میگو را می‌توان به عنوان مهمترین محصولات تولیدی استان بوشهر نام برد.

در شرایطی که سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی یکی از نیازهای اساسی برای حوزه کشاورزی و تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه محسوب می‌شوند، نیاز است که در مراکز تولید محصولات، این صنایع بیش از پیش توسعه یابند.

در زمینه تکمیل زنجیره ارزش میگو در استان بوشهر کارهای خیلی خوبی صورت گرفته، برای حوزه خرما نیز شاهد افزایش قابل توجهی هستیم ولی در حوزه گوجه‌فرنگی نیاز است که توسعه بیشتری در صنایع مربوطه خصوصا کارخانه‌های رب‌سازی و دیگر محصولات مشتق از گوجه‌فرنگی صورت گیرد.

استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود ولی به علت خام‌فروشی این محصول، سود چندانی نصیب کشاورزان نمی‌شود.

سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر تولید می‌شود، محصولی که نیازهای کشور را در این فصل از سال که تولید گوجه‌فرنگی در دیگر نقاط رواج ندارد تامین می‌کند.

اما در برخی از ماه‌ها به دلیل هم‌رسی و برداشت هم‌زمان گوجه‌فرنگی در چند نقطه کشور، قیمت گوجه فرنگی به شدت افت می‌کند و حتی برخی از کشاورزان به علت افت قیمت، محصول خود را برداشت هم نمی‌کنند.

تکمیل زنجیره ارزش گوجه‌فرنگی می‌تواند نقش مهمی در تثبیت بازار این محصول پرکاربرد داشته باشد و علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری، کشاورزان را از ضرر و زیان بیش از حد این زمینه رهایی دهد.

بوشهر قطب گوجه‌فرنگی خارج از فصل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر به عنوان قطب تولید محصولات خارج از فصل شناخته می‌شود و ۲۲ هزار هکتار انواع سبزی و صیفی خارج از فصل در استان بوشهر کشت می‌شود.

سالانه ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار تولید می‌کنیم و رتبه اول کشور را داریم

محمدتقی منوچهری ادامه داد: تولید محصولات خارج از فصل استان از آبان‌ماه تا فرودین ماه ادامه دارد و ۹۵۰ هزار تن صیفی و سبزی تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار تولید می‌کنیم و رتبه اول کشور در حوزه تولید گوجه فرنگی خارج از فصل را داریم.

لزوم توسعه صنایع گوجه‌فرنگی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه در برخی ایام سال گوجه‌فرنگی با کاهش قیمت روبرو می‌شود و صنایع مربوطه باید توسعه یابد افزود: تلاش گسترده‌ای در این زمینه داشته‌ایم و حمایت لازم صورت می‌گیرد.

منوچهری خاطرنشان کرد: سه کارخانه رب گوجه فرنگی در استان بوشهر احداث شده است که ظرفیت ورودی این کارخانه‌ها حدود ۹۰ هزار تن مواد خام و تولید ۱۵ هزار تن رب است.

وی با اشاره به اینکه این مراکز فعال بوده و کار خود را انجام می‌دهند اضافه کرد: تلاش داریم خطوط تولید متنوع‌تر شود و به جز رب سایر محصولات هم در استان تولید شود.

تکمیل زنجیره ارزش
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: مهمترین اتفاق در زمینه تولید محصولات مختلف، بحث تکمیل زنجیره‌های تولید است که در استان بوشهر تلاش ویژه‌ای در این زمینه داشته‌ایم.

منوچهری یکی از چالش های اصلی در حوزه کشاورزی را بازار این محصولات دانست و بیان کرد: در زمان تولید محصولات کشاورزی استان بوشهر در مقاطعی از فصل با دیگر استان‌ها هم‌رسی داریم.

محصول سر مزرعه با قیمت اندک از کشاورز خریداری می‌شود ولی مصرف کننده در بازار با قیمت گزاف باید بخرد

وی افزود: در این شرایط عرضه بیش از تقاضا است و به نوعی مشکلاتی در حوزه صادرات ایجاد می‌شود و باعث افت قیمت می‌شود و در زمانی هم که صادرات گسترش می‌یابد و عرضه کمتر از تقاضا است با افزایش قیمت در بازار روبرو هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه بین قیمت سر مزرعه و محصولی که به دست مصرف کننده می‌رسد تفاوت زیادی وجود دارد گفت: محصول سر مزرعه با قیمت اندک خریداری می‌شود ولی مصرف کننده در بازار با قیمت گزاف باید بخرد.

وی ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در بهبود بازار آنها داشته باشد و کشاورزان مجبور نیستند محصول خود را با قیمت نازل روانه بازار کند و یا این محصولات را رها کنند.

منوچهری از تلاش برای توسعه صنایع مرتبط با گوجه فرنگی خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر حمایت از توسعه کارخانه‌های تولید رب، از صنایع تبدیل گوجه‌فرنگی به دیگر محصولات نیز حمایت ویژه می‌شود.

حمایت‌ها کامل باشد
در حالی که جهاد کشاورزی استان بوشهر تلاش ویژه‌ای برای توسعه صنایع حوزه کشاورزی دارد و همراهی و حمایت‌های لازم انجام می‌شود، دیگر نهادهای مربوطه خصوصا بانک‌ها کم‌کاری زیادی را در این زمینه دارند.

انتظار می‌رود حمایت‌های مسئولان از حوزه کشاورزی واقعی و کامل باشد و به جای سخت گیری‌های نابجا و اعمال دستورالعمل‌های منع‌کننده، زمینه تسهیل کار و فعالیت بخش خصوصی در حوزه صنایع کشاورزی فراهم شود.

کد خبر: ۷۲٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha