۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
برجام اولویت فوری بایدن است| ادعای وزیر خارجه آمریکا در خصوص بمب هسته‌ای ایران نادرست است
سفیر سابق آمریکا در بوسنی در گفتگو با بازار:

برجام اولویت فوری بایدن است| ادعای وزیر خارجه آمریکا در خصوص بمب هسته‌ای ایران نادرست است

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که برجام همچنان یکی از موضوعات مهم پیش روی دولت بایدن است که به زودی به آن رسیدگی خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیرا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر بازگشت آمریکا به اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام تاکید کرد.

«محمد جواد ظریف» در گفتگوی اختصاصی با شبکه سی ان ان گفت: دولت آمریکا باید به برجام بازگردد و ایران آماده خواهد بود فوراً به این اقدام پاسخ دهد. در اینجا زمان مطرح نیست بلکه موضوع این است که آیا دولت جدید آمریکا می‌خواهد از سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ پیروی کند یا خیر. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در کمیسیون مشترک می‌تواند بازگشت ایران و آمریکا را به توافق هسته‌ای تنظیم نماید و امکان دارد سازوکاری برای هماهنگی و همگام سازی اقدامات ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایجاد شود.

واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران علی رغم بدعهدی های آشکار و واضح ترامپ که شدید ترین تحریم های نفتی و بانکی را علیه کشورمان برخلاف مفاد توافق برجام، اعمال کرد. ایران در برابر استراتژی فشار حداکثری ترامپ، صبر استراتژیک را در پیش گرفت.

روحیه قانون شکنانه غیر دموکراتیک ترامپ همه کشورهای دنیا را مضطرب و نگران ساخته بود و امروز همه کشورهای دنیا نه فقط جمهوری اسلامی ایران؛  منتظر گام های بازگشتی بایدن در جهت اصلاح رفتارهای هنجار شکنانه ترامپ هستند.  

رفتار سیاسی بایدن به صورت لغو ممنوعیت ورود مسلمانان به داخل آمریکا و بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس با دو فرمان اجرایی، خوش بینی نسبی را در سطح بین المللی نسبت به بازگشت به توافقات بین المللی و در پیش گرفتن دیپلماسی و چندجانبه گرایی ایجاد کرده است.

این در حالی است که «تونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا معتقد به پیوند زدن برجام به مسائل موشکی و منطقه ای ایران در ابتدای کار است ولی «رابرت مالی» نماینده ویژه در امور ایران معتقد است که ابتدا باید در خصوص توافق هسته ای به نتیجه رسید و سپس موضوعات دیگر را مطرح کرد. او حتی گفته است ممکن است موضوع موشکی ایران در دوره اول بایدن قابل حل نباشد و معتقد است موضوع موشکی ایران مرتبط با موازنه قوای منطقه ای است که نیازمند راهکاری منطقه ای است.

بلینکن اخیرا نیز اعلام کرده اگر ایران باز هم تعهدات خود را کاهش دهد در عرض چند هفته به توان ساخت بمب اتمی دست می یابد.

«ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص تفاوت مواضع بلینکن و رابرت مالی گفت: دولت بایدن در روزهای ابتدایی است. تفاوت آشکاری بین سخنان وزیر امور خارجه بلینکن و رابرت مالی وجود ندارد.

وی افزود: بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد همه مسائل سیاست خارجی به جای رئیس جمهور بایدن صحبت می کند. همچنین به اهمیت رئیس جمهور بایدن برای جنگ در یمن و تعیین نماینده ویژه برای آن درگیری غم انگیز توجه داشته باشید. این بدان معنی است که تعدادی از مسائل منطقه ای به هم پیوند می خورند.

مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون در ادامه یادآور شد: دولت جدید کمی بیش از دو هفته در قدرت بوده است. رئیس جمهور قول همکاری نزدیک با متحدان آمریکا در مورد طیف وسیعی از موضوعات سیاست خارجی را داده است. من تصور می کنم که آینده برجام یکی از آنها باشد.

وی تأکید کرد: در ضمن دست یابی به سلاح هسته ای آنچنان راحت نیست که ایران بتواند در ظرف مدت دو یا سه هفته پس از کاهش تعهداتش در برجام به آن دست یابد. برجام همچنان یکی از موضوعات مهم پیش روی دولت بایدن است که به زودی به آن رسیدگی خواهد کرد.

کد خبر: ۷۲٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha