۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
استفاده از توان کارشناسان حوزه‌های مختلف در به ثمررساندن طرح جامع شهری همدان
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تاکید کرد:

استفاده از توان کارشناسان حوزه‌های مختلف در به ثمررساندن طرح جامع شهری همدان

همدان - مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان بر استفاده از توان کارشناسان حوزه‌های مختلف در به ثمررساندن طرح جامع شهری همدان تاکید کرد و گفت: بخشی از اراضی ملی به کمک توسعه شهر می آید.

به گزارش خبرنگار بازار،داریوش حسینی ظهر پنج شنبه در جلسه بررسی وضعیت طرح جامع شهر همدان با اشاره به اینکه بحث طرح جامع شهری به درازا کشیده شده است؛ گفت: به طور قطع ضمن پیگیری جدی، از توان کارشناسی تمامی حوزه‌های مرتبط برای به ثمر رساندن این مهم، استفاده می‌شود.

داریوش حسینی افزود: تاکنون ۱۰۷ مورد جلسه به‌منظور بررسی تهیه طرح جامع شهر همدان برگزار شده که تنها ۲۳ جلسه تخصصی در زمان تصدی بنده بوده است.

وی با تأکید بر توانمندی مشاور طرح جامع، در پاسخ به عدم حضور وی در جلسات هفته گذشته، اظهار کرد: وی در خصوص عدم حضورش در جلسات تخصصی بازخواست می‌شود.

حسینی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی کمیته فنی به‌منظور بررسی تهیه طرح جامع شهر همدان، گفت: طی برگزاری کمیته‌های تخصصی به تهیه طرح جامع شهر خواهیم پرداخت که این مهم نشان می‌دهد که نظر راه‌وشهرسازی نیست، بلکه مباحث کارشناسی دیده می‎شود.

وی با بیان اینکه تمامی مباحث پس از جلسات تخصصی کمیته فنی، به جمع‌بندی می رسد و پس از ارائه به مدیران اجرایی استان، کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان برای شورای عالی شهرسازی به‌منظور تصویب نهایی طرح ارسال خواهد شد که هم‌اکنون در مرحله نخست قرار داریم، بیان کرد: همچنین پیشنهاد داده اند که طرح اقدام ملی مسکن را با طرح جامع شهر همدان به صورت همزمان و یکجا پیگیری کنیم.

اراضی ملی که تحویل منابع طبیعی و راه وشهرسازی هستند، هیچگونه مشکلی ندارد و دارای سند تک برگ به نام دولت هستند که برای توسعه شهر مجبوریم این مهم را تأمین کنیم

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان در پاسخ به اینکه ادعای راه‌وشهرسازی برای اضافه شدن اراضی ملی به‌منظور توسعه شهر غیرممکن است؛ گفت: اراضی ملی که تحویل منابع طبیعی و راه وشهرسازی هستند، هیچگونه مشکلی ندارد و دارای سند تک برگ به نام دولت هستند که برای توسعه شهر مجبوریم این مهم را تأمین کنیم.

حسینی ادامه داد: حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی شهر همدان وجود دارد که برخی مستثنیات مردم در بخشی از این اراضی وجود دارد و در حال طی شدن مراحل قانونی آن هستیم که بزودی تعیین‌تکلیف می‎شود؛ اما ۶۸۰ هکتار از این اراضی با قاطعیت کامل جزو اراضی ملی دولتی است.

حسینی افزود: موافق پیشنهادات اعضای شورا هستیم که تمامی امور باید ایده‌آل پیش برود و بهترین اثرگذاری را داشته باشد؛ اما منابع مالی محدود است و باید منابع مالی دولت به صورت منطقی دیده شود، زیرا ما نمی‌توانیم به تنهایی تمامی مباحث را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه به دنبال تامین اعتبار برای اکثر پروژه‌های راه‌وشهرسازی استان هستیم که از سنوات قبل باقی مانده است، اظهار کرد: به عنوان مدیر، آنچه برای ما تعریف می‌شود را باید در چارچوب قانون، اجرا کنیم.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن، گفت: عملیات کلنگ‌زنی و تجهیز کارگاه پروژه ۶۰۹ واحدی حصار حاج شمسعلی واقع در شهرک شهید بهشتی و ۱۰۴ واحدی شهرک مدنی در زمینی به مساحت ۸۰ هزار مترمربع توسط جهاد نصر مرکزی که از پیمانکاران تحت قرارداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان کارگزار این اداره کل بوده، آغاز شده است.

حسینی عنوان کرد: به عنوان متولی مسکن موظفیم برابر قانون و مقررات زمین را برای افراد نیازمند واجد شرایط به منظور امر مسکن، تأمین کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه تهیه طرح جامع شهر همدان به درازا کشیده است، خطاب به مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، گفت: از ۶ ماه قبل به جز جلسات هفته‌های اخیر، جلسات تخصصی در طول این ۶ ماه برگزار نشد و این تأخیر در دو سال ارائه طرح از سوی مشاور و ضعف کارشناسی موجود در بدنه، نیاز به تقویت بدنه کارشناسی در حوزه مشاور، ضروری به نظر می‌رسد.

نرگس نوراله‌زاده عدم حضور مشاور طرح را در جلسات گذشته، زنگ خطر جدی برشمرد و افزود: عدم حضور وی باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد.

اصلاحات اساسی خواسته شده گروه کارشناسی باید در نقشه‌های وضع موجود، پهنه‌بندی، جمعیت سرانه‌ها و... اعمال شود

وی با تأکید بر اینکه مشاور طرح فردی بسیار خبره و با تجربه است؛ اظهار کرد: اصلاحات اساسی خواسته شده گروه کارشناسی باید در نقشه‌های وضع موجود، پهنه‌بندی، جمعیت سرانه‌ها و... اعمال شود؛ از سوی دیگر بر اساس شرح خدمات، مشاور در دفتر همدان، نماینده مقیم داشته باشد که متأسفانه این دفتر فعال نیست.

نوراله‌زاده عنوان کرد: با توجه به مدت زمان تعیین شده برای اتمام روند تهیه طرح جامع شهر همدان، شاید مشاور طرح قصد دارد که با تلف کردن زمان ممکن، مباحث کارشناسی را مغفول نگه دارد، فرصت کارشناسی را ازدست دهیم و در نهایت طرح به صورت ناقص به تصویب برسد که این مهم، تدبیر خطرناکی است.

به گفته وی متأسفانه تیم سابق دبیرخانه راه‌وشهرسازی استان همدان همواره در صورت طرح سوال در گذشته، به جای مشاور طرح جامع پاسخگو بودند که تغییرات اعمال شده در دبیرخانه قابل قدردانی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان تأکید کرد: یک‌سوم املاک عادی در شهر همدان در ضوابط دارای اسناد عادی و نیازمند ضوابط ویژه هستند، متأسفانه در ضوابط ارائه شده برای آنها هیچ ضوابطی فعلا ارائه نشده، از سوی دیگر برای روستاهای الحاق شده به شهر نیز لازم است ضوابط ویژه پیش‌بینی شود که هیچ اقدامی تاکنون انجام نشده است.

نوراله‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر در تعاریف پهنه‌های حریم نیازمند تعاریف دقیق تر و ضوابط مشخص در راستای ساماندهی اراضی حریم و نیز موارد مورد نیاز شهر هستیم که باید در طرح پیش‌بینی شود.

وی ابراز امیدواری کرد  با پیگیری‌های اخیر موجود در دبیرخانه، موارد و نکات مساله دار اصلاح و روند بررسی طرح جامع به صورت دقیق، جامع و کارشناسانه بدون تأخیر و تعجیل اتفاق افتد.

کد خبر: ۷۲٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha