۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
نانوتکنولوژی را در بیش از ۱۸ حوزه صنعتی کشور به کار گرفته ایم
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو:

نانوتکنولوژی را در بیش از ۱۸ حوزه صنعتی کشور به کار گرفته ایم

سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ایران سال ۲۰۰۲ میلادی کار توسعه نانوتکنولوژی را شروع کرد در حالیکه اروپایی‌ها در سال ۲۰۰۴ میلادی فعالیت خود را در این عرضه آغاز کردند.

به گزارش بازار، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: خوشبختانه بحث فناوری نانو در کشور به موقع شروع شد که جای بس افتخار و مباهات دارد.

وی اظهارداشت: سازمان ملل متحدد به تازگی با انتشارگزارشی اعلام کرده که ایران در دنیا سومین کشوری بود که برنامه راهبردی خود را زمینه توسعه نانوتکنولوژی بعد از آمریکا و چین مطرح کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: کشور طبق یک برنامه فوق العاده خوب و همینطور یک متولی متمرکز در حوز نانو فناوری به سمت جلو حرکت کرد و توانست سرمایه‌گذاری بسیاری خوبی بالاخص در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص انجام دهد.

وی افزود: هم اکنون کشور افزون بر ۳۵ هزار نفر نیروی متخصص در حوزه نانو تکنولوژی از سطح کارشناسی ارشد تا دکترا دارد.

سرکار بیان داشت: این نیروی انسانی متخصص گام نخست در حوزه علمی آثار خود را نشان داد به نحوی که ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی با بیش از ۱۲ هزار مقاله معتبر علمی در حوزه نانو که یک چهارم تولیدات علمی کشور باشد در سطح جهانی منتشر کرده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی سومین سالی است که در رتبه چهارم جهانی در حوزه کمی و کیفی تولید علمی در این عرصه قرار دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ایران بعد از چین، آمریکا و هند که سه کشور پرجمعیت جهانی هستند بالاتر از تمام کشورهای اروپایی، کره جنوبی و ژاپن از نظر بنیه علمی در حوزه نانوتکنولوژی ارزیابی می‌شود.

وی افزود: کشور فقط در بحث بنیه علمی باقی نمانده بلکه آن را تبدیل به تکنولوژی و فناوری و در عین حال فناوری را به محصول تبدیل کرده است.

سرکار بیان داشت: ایران در یک بازه ۱۸ساله از تربیت نیروی انسانی و تولید علم اکنون افزون بر ۷۲۰ محصول تائید شده در بازار دارد.

وی ادامه داد: تمامی سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها معطوف به اینکه با تکنولوژی نوظهور و بسیار فراگیر نانو ضمن تولید ثروت در کشور بتوان کیفیت زندگی مردم را ارتقا بخشید.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: هم اکنون این فناوری در بیش از ۱۸ حوزه صنعتی کشور اعم از دارو، آرایشی و بهداشتی، ساختمان، خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، نفت، پتروشیمی، نساجی، کشاورزی، لوازم خانگی، آب، محیط زیست و غیره بکار گرفته شده است.

وی افزود: نقطه تمرکز نانوتکنولوژی ایران اینکه از این فناوری نوظهور و بسیار موثر که موجب ارتقای کیفیت و کارایی محصولات موجود می‌شود در صنایع به احسن وجه استفاده شود.

سرکار بیان داشت: بهره گیری از نانو تکنولوژی در صنایع ضمن تولید محصولات با کیفیت فوق العاده بالا وبه تبع توسعه بازارها بطور طبیعی رقابت پذیری ‌شان نه تنها در کشور بلکه در عرصه علمی بیشتر شود.

کد خبر: ۷۲٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha