۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
ایجاد مشوق‌های صادراتی برای رب گوجه فرنگی و پیاز
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

ایجاد مشوق‌های صادراتی برای رب گوجه فرنگی و پیاز

اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به ایجاد مشوق‌های صادراتی برای رب گوجه فرنگی و پیاز گفت: صادرات مازاد تولید گوجه فرنگی و پیاز به ترتیب تا بهار و خرداد ۱۴۰۰ آزاد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، به ایجاد مشوق‌های صادراتی برای رب گوجه فرنگی و پیاز اشاره کرد و گفت: با پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس و وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار وزارت صمت به منظور تسهیل صادرات پیاز مشوق و یارانه صادراتی در نظر گرفته شده است. ازطرفی یارانه صادراتی برای ۳۰۰ هزار تن پیاز مازاد تولید کشور از ۱۵ بهمن ماه تا  خرداد ماه سال آینده مصوب شده و در صورتی که بازار کشش داشته باشد با هدف رفع مشکلات کشاورزان قابل تمدید خواهد بود.  

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین صادرات رب گوجه فرنگی در صورت مازاد تولید به خارج کشور تا بهار سال آینده آزاد شده و صورتی که به مصرف کننده صدمه وارد نشود، این مدت قابل تمدید خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها کالایی که در ماه‌های اخیر تغییر قیمتی چندانی نداشته رب گوجه فرنگی است، افزود: عدم تغییر قیمت رب گوجه فرنگی در ماه‌های اخیر به دلیل توقف صادرات بوده است، این امر موجب شده محصول مذکور در سردخانه کل کشور دپو شود. بر همین اساس هم در شرق هرمزگان و در حوزه تولید گوجه فرنگی مشکلاتی ایجاد شد و کارخانه ها به دلیل تکمیل ظرفیت سردخانه‌ها زیر بار خرید مجدد محصول نرفتند. آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی موجب تخلیه انبارها و آغاز خرید این محصول توسط کارخانه دارها می‌شود که در نتیجه آن به کشاورزان هم ضرر وارد نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برداشت گوجه فرنگی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان از اسفند ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند، گفت: این موضوع خبر خوبی برای کشاورزان گوجه کار جنوب استان است که از سرمای زمستان گذر کرده اند، کشاورزان اطمینان داشته باشند که محصولاتشان بر اساس تصمیم گرفته شده با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شود.  

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: کشاورزان در جنوب کشور به ویژه در جنوب استان کرمان بیش از دو برابر میزان برنامه کشت وزارت جهاد کشاورزی، پیاز کشت کردند و حداقل نیم میلیون تن اضافه تولید داریم. همین موضوع موجب شده پیاز زیر قیمت بازار و پایین‌تر از هزینه تولید برداشت شود به طوری که برخی از کشاورزان به دلیل به صرفه نبودن، اقدام به برداشت محصولات خود نمی‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برقراری مشوق برای صادرات پیاز به کشاورزان جنوب کرمان که در دو الی سه ماه گذشته برداشت محصولاتشان را آغاز کردند، امید می‌دهد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان در جنوب کرمان و بازدید از حداقل ۵ شهرستان منطقه، مزارع سرمازده سیب زمینی و پیاز، جالیز و باغ‌های مرکبات تاثیر بسیار زیادی در این تصمیم گیری ها داشته است.

کد خبر: ۷۲٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha