۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
اعتبارات بانکی خراسان شمالی آب رفت؛ مطالبه ۵هزار میلیارد ریالی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

اعتبارات بانکی خراسان شمالی آب رفت؛ مطالبه ۵هزار میلیارد ریالی

بجنورد- با وجود اینکه خراسان شمالی استانی محروم است اما هنوز هم بسیاری از منابع آن توسط مؤسسه‌های اعتباری و بانک‌های خصوصی از استان خارج می‌شود که باید تلاش شود از خروج منابع از استان جلوگیری کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بانک‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید نقش مهم و حیاتی دارند و در توسعه، عمران و آبادانی نقش بانک ها مهم و بی‌بدیل است که در این میان متأسفانه بانک‌های خصوصی استان خراسان شمالی نقش کمرنگی در حمایت از سرمایه‌گذاری، تولید و توسعه استان خراسان شمالی داشته‌اند و ضرورت دارد این رویه تغییر کند.

کمیسیون هماهنگی بانک‌های دولتی خراسان شمالی ۱۳ بانک را شامل می‌شود که لازم است بانک‌های استان در انجام رسالت خود در تحقق شعار سال و حمایت از جهش تولید بیش از گذشته فعال باشند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و ۴۴درصد از این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد میزان درآمد و هزینه کل خالص خانوارهای شهری و روستایی استان خراسان شمالی از میانگین کشوری کمتر و در ردیف‌های آخر جدول است.

بر اساس آمارها مخارج خانوارهای خراسان شمالی بیشتر از درآمد آن‌هاست که این تفاوت از طریق برداشت تسهیلات مختلف از بانک‌های استان جبران می‌شود.

به گفته مسئولان خراسان شمالی استانی محروم است اما هنوز هم بسیاری از منابع استان توسط مؤسسه‌های اعتباری و بانک‌های خصوصی از خراسان شمالی خارج می‌شود که باید تلاش شود از خروج منابع از استان جلوگیری کرد، درحالی‌که مردم در این بانک ها سپرده‌گذاری می‌کنند اما آن‌ها درنهایت منابع را از استان خارج می‌کنند.

به‌طوری‌که محمدعلی شجاعی  استاندار خراسان شمالی چندی پیش در جلسه شورای اداری استان بر ارائه گزارش از میزان منابع و مصارف بانک‌های خصوصی و دولتی تأکید کرد و نسبت به هزینه کرد منابع مالی مردم توسط بانک‌های خصوصی در خارج از استان هشدار داد و گفت: اجازه نمی‌دهیم بانک‌های خصوصی منابع مالی مردم استان را جمع کنند در جای دیگر مصرف کنند تاکنون تذکر داده‌ایم و باید قانون را رعایت کنند در غیر این صورت دکه‌ای بیش نیستند و حتماً برخورد می‌کنیم و تعطیل می‌شوند.

در این خصوص گفتگویی با علی‌اصغر هدایتی رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی  صورت گرفت که در ادامه می‌خوانیم.

* میزان منابع موجود و مصارف بانک‌های استان چگونه است؟
منابع بانکی استان در سال گذشته ۷۰ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال بوده است، که پنج بانک خصوصی و موسسه مالی استان در آبان ماه امسال با بانک سپه ادغام شد و به همین دلیل منابع بانکی استان افزایش یافت و در پایان آذرماه به ۱۱۰ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال رسید.

در حال حاضر بیشترین رشد منابع بانکی استان مربوط به بانک سپه و معادل ۳۰۰ درصد بوده است، که استان ما با کمبود منابع بانکی مواجه است و به همین دلیل تقاضای نظام بانکی ما از صنایع و سرمایه‌گذاران این است که منابع را در استان متمرکز کنند.

مصارف بانک‌های استان نیز در سال گذشته ۸۰ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال بود که با افزایش ۵۱.۹۴ درصدی به ۱۲۲ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال رسید که خراسان شمالی جزو ۳ استانی است که با افزایش مصارف مواجه است.

نسبت مصارف به منابع بانک ها در سال گذشته ۱۱۴ درصد بود که تا آبان سال جاری این رقم با روندی افزایشی به ۱۲۶ درصد رسید اما با ادغام بانک ها و مؤسسات مالی در بانک سپه هم‌اکنون این عدد بهبودیافته و به ۱۱۰ درصد رسیده است.

* درخصوص اعتراض استاندار خراسان شمالی مبنی بر مصرف اعتبارات در خارج استان توضیح دهید
بانک‌های دولتی بیش از منابع خود در استان هزینه کردند و اعتراض استاندار مربوط به بانک‌های خصوصی است و از سوی دیگر مدیران بانک‌های خصوصی خراسان شمالی از خود اختیار صرف هزینه ندارند و باید از مدیرعاملان کشوری اجازه اخذ کنند.

* بانک‌های استان چه میزان تسهیلات برای ازدواج پرداخت کرده‌اند؟
از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۵۷ فقره وام ازدواج به مبلغ پنج هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال توسط بانک‌ها استان به زوج‌های متقاضی پرداخت‌شده و چهار هزار و ۲۳۸ فقره پرونده در انتظار دریافت وام ازدواج هستند.

بیشترین پرداختی‌های وام ازدواج با دو هزار و ۲۱۱ فقره مربوط به بانک ملی، دو هزار و ۱۱۷ فقره مربوط به بانک ملت، هزار و ۴۱۱ فقره مربوط به بانک صادرات، هزار و ۶۷ فقره مربوط به بانک تجارت و هزار و ۲۵ فقره مربوط به بانک سپه بوده است که خراسان شمالی رتبه ششم کشور در پرداخت تسهیلات ازدواج را دارد.

مهمترین مشکل در زمینه پرداخت وام ازدواج نبود ضامن است که برای پرداخت وام ازدواج یک ضامن و سفته کفایت می کند و اگر بانکی بیش از این موارد برای تکمیل پرونده وام ازدواج تقاضا کند، تخلف کرده است.

* در سال جاری چه میزان تسهیلات کرونایی پرداخت‌شده است؟
تسهیلات کرونایی در استان توسط هشت بانک استان به متقاضیان پرداخت‌شده و ۹۷۷ میلیارد ریال سهمیه ابلاغی هفت هزار و ۹۳۸ فقره پرونده بوده که ۷۰۰ میلیارد ریال پرداخت‌شده است.

در بخش ودیعه مسکن نیز سهمیه اعتبار ۹۲۰ میلیارد ریالی برای استان در نظر گرفته‌شده است که چهار هزار و ۱۸ فقره با ۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت‌شده است.

* در خصوص مطالبات معوق به بانک ها بگویید
مطالبات معوق غیرجاری بانک‌های استان چهار هزار و۵۳۰ میلیارد ریال در سال گذشته بوده که این رقم هم‌اکنون به چهار هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال رسیده است که این نشان دهنده افزایش۹.۶۸ درصدی مطالبات سال جاری نسبت به سال گذشته است.

* چه تعداد از واحدهای تولیدی استان در تملک بانک درآمده است؟
در کشور ۲۴۰۰ کارخانه وجود دارد که به تملک سیستم بانکی درآمده است  که در خراسان شمالی تعداد کارخانه‌های فعال و غیرفعال ۲۹۳ کارخانه است و از این تعداد ۱۴ واحد به تملک سیستم بانکی درآمده و بیشتر آن‌ها زمانی به تملک درآمده‌اند که در اندازه یک سوله بوده و یا یک واحد تعطیل بوده‌اند.

در حال حاضر سه‌دهم درصد به تملک سیستم بانکی خراسان شمالی درآمده‌اند و با پیگیری‌های انجام‌شده پنج واحد تعیین تکلیف شده‌اند و ۹ کارخانه نیز هنوز باقی‌مانده است.

در جلسات ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، تصمیم بر این شد این واحدها در قالب اقاله دوباره به چرخه تولید بازگردند و به صاحبان این واحدها اطلاع رسانی شده است برای بازگرداندن واحدهای تولیدی به چرخه تولید اقدام کنند.

کد خبر: ۷۱٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha