۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
۵۰ کشور برای خرید اسپوتنیک درخواست داده‌اند
روسیه برای تولید مشترک واکسن آماده است؛

۵۰ کشور برای خرید اسپوتنیک درخواست داده‌اند

به گزارش صندوق سرمایه گذاری روسیه تا کنون ۱۵ کشور واکسن اسپوتنیک را تایید کرده اند و انتظار می رود ظرف هفته های آتی ده کشور دیگر هم آن را تاییدکنند. روسیه سفارش فروش ۲.۴ میلیارد دوز واکسن را از ۵۰ کشور دریافت کرده است و آمادگی لازم برای همکاری با کشورها برای تولید مشترک دارد.

بازار،گروه بین الملل: واکسن اسپوتنیک وی که از ماه دسامبر سال گذشته تزریق آن در روسیه شروع شده است و تا کنون بالغ بر ۲ میلیون نفر در این کشور را واکسینه کرده اند، واکسنی است که می تواند بازی دنیا در مبارزه با کرونا را تغیر دهد.

طبق گزارش منتشر شده توسط صندوق سرمایه گذاری روسیه  اعلام کرده است تا کنون ۵۰ کشور برای خرید این واکسن به روسیه درخواست داده اند و سفارشهای دریافتی توسط روسیه بالغ بر ۲.۴ میلیارد دوز است. بر مبنای گزارش منتشر شده توسط نشریه الجزیره تا کنون ۱۵ کشور این واکسن را تایید کرده اند که این کشورها عبارتند از بلاروس، ارمنستان و ترکمنستان (کشورهای مشترک المنافع)، کشورهای برزیل و آرژانتین و بولیوی (کشورهای امریکای لاتین)، کشورهای صربستان، ایران، فلسطین، امارات و شماری از کشورهای افریقایی.

کریل دیمیتریف رییس صندوق سرمایه گذاری روسیه اعلام کرد این واکسن ظرف هفته های آتی در ۱۰ کشور دیگر هم تایید می شود. تا کنون شش کشور دنیا اولین محموله از واکسن کرونای اسپوتنیک را دریافت کرده اند و ایران هم امروز روز ۴ فوریه اولین محموله را دریافت می کند.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها کشور مجارستان این واکسن را تایید کرده است و در نظر دارد اولین محموله ازواکسن را به زودی دریافت کند. آلمان برای خرید واکسن روسی ابراز تمایل کرده است و خبرهایی در مورد تمایل این کشور برای تولید واکسن اسپوتنیک در آلمان به گوش می رسد. البته اجرای این طرح ها منوط به تایید واکسن اسپوتنیک توسط آژانس دارویی اروپا است.

به زودی تولید واکسن در الجزایر شروع می شود
از آنجا که کمبود عرضه واکسن در دنیا مساله ای بسیار جدی است، تولید مشترک واکسن ها در تمامی کشورها مد نظر قرار دارد و واکسن روسی که از تکنولوژی قدیمی و تایید شده واکسن استفاده کرده است امکان تولید در کشورهای زیادی را دارد.

اخیرا خبرهایی در مورد شروع تولید واکسن در کشور الجزایر ظرف هفته آتی مخابره شده است. کامل منصوری رییس آژانس ملی داروسازان الجزایر در این مورد می گوید: «هفته گذشته اولین محموله واکسن اسپوتنیک که شامل ۵۰ هزار دوز واکسن بود وارد الجزایر شده است که یک دهم حجم واکسن خریداری شده توسط الجزایر است. قرار بر این است محموله های جدید واکسن در فواصل زمانی مشخص وارد بازار شود. در همین هفته ۵۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا هم وارد الجزایر شده بود و این کشور در نظر دارد از اواسط ماه فوریه واکسیناسیون را شروع کند.»

 منصوری در مورد تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک گفت: «مذاکرات برای تولید مشترک واکسن در کشور الجزایر تکمیل شده است و قرار است واکسن اسپوتنیک در کارخانه SAIDAL  که یک کارخانه دولتی است شروع می شود.»

او با اشاره به این مطلب که الجزایر همیشه یک کشور وارد کننده واکسن بوده است و این اولین باری است که قرار است در تولید واکسن سرمایه گذاری کند گفت: «اکنون زمان سرمایه گذاری الجزایر برای ورود به مقوله تولید واکسن فرارسیده است. هدف از اجرای این طرح تامین واکسن مورد نیاز در داخل کشور است و در فاز دوم به بازارهای صادراتی هم توجه خواهیم داشت.»

واکسن در برابر ویروس جهش یافته انگلیسی ایمن است
مشکل دیگری که این روزها در دنیا وجود دارد جهش های پی در پی ویروس کرونا است که باعث افزایش سرعت انتقال ویروس و افزایش نرخ ابتلا شده است. سوال این است که واکسن اسپوتنیک در مقابل این انواع جهش یافته کارایی دارد یا خیر؟

رییس موسسه گامالیا در پاسخ به این سوال به راشا تودی گفت: «ما تاثیر این واکسن روی ویروس انگلیسی را آزمایش کردیم و متوجه شدیم که واکسن در مقابل نوع انگلیسی کارآمد است. مطالعات در مورد تاثیر واکسن روی ویروس افریقای جنوبی و برزیلی ادامه دارد و هنوز نتیجه نهایی مطالعات مشخص نیست ولی بررسی های اولیه نشان دهنده کارایی واکسن روی جهش های ویروس است.»

او در مصاحبه ای با بی بی سی در مورد همکاری مشترک با آسترازنکا گفت: «ما بر این باوریم ترکیب واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا و تزریق یک دوز از هر واکسن در فاصله ۲۱ روز می تواند باعث افزایش کارایی واکسن شود.»

 پیشتر در وب سایت رسمی این موسسه هدف از اجرای این طرح  افزایش کارایی واکسن آسترازنکا تا مرز ۹۰ درصد عنوان شده بود. هم اکنون آژانس دارویی اروپا بررسی واکسن اسپوتنیک را شروع کرده است و انتظار می رود در آینده نزدیک هم اروپا و هم سازمان بهداشت جهانی این واکسن را تایید کند و تزریق آن در سطح وسیع تر در دنیا شروع شود.

پیش از این قیمت هر دوز واکسن اسپونیک برای عرضه به بازار جهانی ۱۰ دلار اعلام شده بود ولی در خبرهای کنونی در مورد قیمت آن سخنی به میان نیامده است و تنها تاکید روی این مساله بود که واکسن برای کسیب سود نیست و هدف روسیه کمک به پایان این همه گیری است.

کد خبر: ۷۱٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha