۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
فصل سرد فروش؛ کرونا صنف پوشاک را از مُد انداخت
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

فصل سرد فروش؛ کرونا صنف پوشاک را از مُد انداخت

مشهد- همیشه همین موقع از سال و با فرارسیدن فصل زمستان بازارهایی همچون ۱۷ شهریور و یا خیابان جنت در مشهد مقدس مملو از مسافران و خریدارانی بود که برای تهیه لباس زمستانه حضورشان بازار را گرم می‌کرد اما متأسفانه امسال تنها زمستان و سردی بر این بازار سایه انداخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به‌واسطه نوسانات ارزی و پایین بودن ارزش پول ملی به دلیل تورم و تحریم‌ها در سال‌های اخیر قیمت پوشاک سیر صعودی با شیب تندی به خود گرفته است و این افزایش قیمت در لباس‌های زمستانی چشمگیرتر نیز شده است؛ با توجه به اینکه برای همه اقشار جامعه لباس گرم در پاییز و زمستان از ملزومات است طبیعتاً این افزایش قیمت‌های نجومی قابل‌پذیرش نیست.

باوجوداینکه به‌واسطه قیمت بالای لباس‌های وارداتی که بعضاً قیمت‌های میلیونی دارند اقبال مردم بیشتر به سمت تأمین لباس‌های داخلی می‌رود، اما به نظر می‌رسد جنس داخلی هم قیمتی مناسب جیب خریدار ندارد و خانواده یک کارگر و یا یک کارمند که با حقوق مصوب اداره کار حقوق می‌گیرند باید حقوق یک ماه خود را تنها صرف خرید برای یکی از اعضای خانواده خود کنند.

از گرانی‌ها که بگذریم ازآنجایی‌که اقتصاد مشهد مقدس به گردشگری وابسته است لذا از سال گذشته تاکنون به دلیل سایه‌اندازی کرونا و نبود زائر و گردشگر متأسفانه اجناس تولیدکنندگان و هم‌چنین فروشندگان خریداری نداشته و با رکود جدی مواجه شده است.

پوشاک از مد افتاده
شرح‌حال این روزهای بازار پوشاک را هیچ شخصی بهتر از کسبه نمی‌تواند تشریح کند. حسین عبدی یکی از همین فروشندگان لباس در بازار جنت به ما می‌گوید: بازار پوشاک در دو ماه پایانی سال و همین‌طور فروردین‌ماه رونق دارد، اما به دلیل شیوع کرونا، سال گذشته صنف پوشاک، بازار پایان سال را به‌کلی از دست داد و با توجه به اینکه خرید سال مردم هم ضعیف بود و در طول سال هم با رکود فروش روبه‌رو بودیم، امیدواریم که در پایان سال رونق به بازار برگردد اما تاکنون که چنین نبوده است.

وی به ما می‌گوید: پوشاک تابع مد و شرایط فصلی است و به همین دلیل دارای تاریخ‌مصرف است و اگر در بازه زمانی مشخصی به فروش نرسد علی‌رغم اینکه نو و دست‌نخورده است، از چرخه مصرف خارج  می‌شود و لذا مجبوریم برای جلوگیری از زیان بیشتر، کالای خود را زیر قیمت خرید به بازار عرضه کنیم  و این به معنای از دست دادن سرمایه اولیه است.

عبدی به ما می‌گوید: از طرفی قیمت پوشاک افزایش‌یافته به‌گونه‌ای که یک ژاکت زمستانی که تا سال گذشته به قیمت ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رفت حالا باید افزون بر ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان خریداری کرد  و لذا بسیاری از مشتریان حاضر به پرداخت چنین هزینه‌ای در این شرایط نیستند.

اجناس روی دست کسبه مانده است
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد در همین رابطه در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: همه‌ساله با فرارسیدن فصل سرد سال بازار پوشاک زمستانه گرم می‌شد که متأسفانه امسال چنین اتفاقی رخ نداد و بازار با رکود جدی روبرو شده است.

سید مهدی لسان طوسی تاکید می‌کند: باوجود فرارسیدن فصل سرد سال و به‌تبع انتظار افزایش تقاضا برای لباس‌های زمستانه اما بسیاری از اجناس زمستانی به فروش نرفته و مشتری ندارد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از فروشندگان حاضرند اجناس خود را زیر قیمت و حتی به قیمت خرید نیز عرضه کنند به ما می‌گوید: بسیاری از فروشگاه‌ها به دلیل اجاره‌ای بودن متأسفانه در این بازار قادر به ادامه شغل نبوده و مجبور به تعطیلی واحد خود شده‌اند.

طوسی یادآورمی شود: از طرف دیگر افرادی هم که صاحب‌ملک و مغازه هستند به دلیل روزمرگی  و نبود مشتری فروش اندک اجناس تنها کفاف هزینه‌های روزانه آن‌ها را داده و لذا قادر به افزایش سرمایه نخواهند بود.

وی بابیان اینکه در مشهد مقدس تعداد ۱۰ هزار نفر عضو رسمی این اتحادیه هستند بیان می‌کند: در این راستا تعداد دو هزار پرونده نیز در حال اقدام است که جمع اعضای این اتحادیه را به  ۱۲ هزار عضو می‌رساند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد بابیان اینکه فروش پوشاک نسبت به سال گذشته شیب نزولی بسیار تندی داشته است می‌گوید:  بازار در مدت مشابه سال گذشته رونق و تولید ایرانی نیز سرپا بود اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا ضربه مهلکی به تولیدکنندگان پوشاک وارده شد.

وی در خصوص گرانی پوشاک نیز توضیح می‌دهد: گرانی پوشاک نسبت به سایر کالاهای دیگر چندان چشمگیر نیست بااین‌حال در شرایط فعلی ازآنجایی‌که اولویت نخست مردم تأمین مواد غذایی است لذا تقاضایی برای خرید نداریم.

مشکل تأمین مواد اولیه داریم
رئیس اتحادیه فروشندگان تریکو کشباف مشهد نیز با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: با توجه به موقعیت استثنایی شهر مقدس مشهد به دلیل حضور بارگاه منور رضوی ، اقتصاد این شهر وابسته به گردشگری است اما  به علت اعمال محدودیت‌ها  و هم‌چنین ترس زائران از شرایط فعالی اکثر واحدهای مستقر در مجاورت حرم مطهر به علت نبود مسافر به‌صورت تعطیل یا غیرفعال درآمده‌اند.

جواد مفیدی بابیان اینکه و به علت کاهش تقاضا میزان فروش نزدیک به صفر است که موجب بروز مشکلات متعددی شده است به ما گفت: تحریم‌های ظالمانه و به‌تبع آن نوسانات دلار موجب افزایش بی‌حدوحساب قیمت‌ها شده است.

وی افزود: این موضوع در طی یک سال گذشته تولیدکنندگان را در تأمین مواد اولیه با مشکل جدی مواجه کرده و برگرانی مواد اولیه تأثیر مستقیم  گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تریکو کشباف مشهدبابیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت تمام‌شده کالا می‌شود به ما گفت: به همین علت است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش چندین برابری قیمت پوشاک بودیم.

مفیدی ابراز کرد: این موضوع موجب شده تا در یک سال اخیر شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت پوشاک باشیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اخیر و همچنین رکود بازار و نبود تقاضا، یکی از عمده‌ترین مشکلات ما انباشت سرمایه در فروشگاه‌هاست و چون بازار پوشاک تابع فصل  و مد  لذا این موضوع باعث ورشکستگی حداکثری و تعطیلی حدود ۳۰درصد از واحدهای صنفی پوشاک شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تریکو کشباف مشهد با اشاره به اینکه وقتی واحد صنفی در زمستان فروشی نداشته باشد،به دلیل عدم بازگشت سرمایه قادر به تأمین کالای موردنیاز متناسب با فصل بعدی نیست، اظهار کرد: موعد سررسیدهای بانکی در شرایط کنونی کرونا و نبود حمایت‌های حداقلی از سوی دولت مشکلات صنوف وابسته به پوشاک را دوچندان کرده است.

گره کور بر صنعت پوشاک
با توجه به رکود حاکم بر بازار پوشاک، صادرات می‌تواند عامل رونق این بازار باشد اما متأسفانه عوامل مختلفی باعث شده تا صادرات پوشاک در سال جاری اصلاً وضعیت خوبی نداشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات تولیدکنندگان پوشاک کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز است. به علت نوسانات نرخ ارز، صادرکنندگان قادر به سفارش گیری از مشتریان خارجی نیستند زیرا با افزایش دائم قیمت مواد اولیه نمی‌توانند به تعهدات خود در مقابل مشتریان عمل کنند، بنابراین ازآنجاکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک نمی‌توانند به قراردادهای صادراتی خود براثر نوسانات نرخ ارز متعهد باشند اصلاً وارد مقوله صادرات نمی‌شوند.

کد خبر: ۷۱٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha