۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
نبوغ و نوآوری در واکسن اسپوتنیک زبانزد جهان شد
بعد از مدتها تردید و جهت گیری سیاسی در مورد واکسن روسی؛

نبوغ و نوآوری در واکسن اسپوتنیک زبانزد جهان شد

این روزها خبر کارایی ۹۱.۶ درصدی واکسن اسپوتنیک در تمامی رسانه های دنیا منتشر شده است. خبری که نشان می دهد دنیا به یک ابزار قوی برای مبارزه با کرونا دست پیدا کرده است و می توان منتظر پایان سال همه گیری در دنیا بود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، گزارش کارایی ۹۱.۶ درصدی واکسن کرونای اسپوتنیک وی در تمامی رسانه های دنیا منتشر شده است. رسانه هایی که پیش از این با تردید در مورد این واکسن صحبت می کردند.

وال استریت ژورنال در گزارشی مفصل نوشت: «روسیه اول واکسن اسپوتنیک را تایید کرد بعد مرحله سوم آزمایشهای بالینی را انجام داد. پیش از اینکه نتایج واکسن در دنیا منتشر شود و به تایید سازمان های جهانی برسد، تزریق عمومی آن را شروع کرد و حال دنیا در مورد کارایی بالای آن صحبت می کند و شمار زیادی از کشورها خواستار خرید این واکسن هستند.»

نیویورک تایمز هم در گزارشی مفصل در مورد جهت گیری سیاسی دنیای غرب در مقابل واکسن روسی نوشت. در این گزارش آمده است: «واکسنی که روسیه تولید کرده است کارایی بالاتری نسبت به واکسن آکسفورد دارد. این کشور با ویروس ضعیف شده واکسنی برای مبارزه با کرونا تولید کرد که کارایی آن به اندازه واکسن های تولید شده با تکنولوژی mRNA است و این یعنی موفقیتی بزرگ در دنیا برای مبارزه با ویروس مرگبار کرونا.»

سی ان ان نوشت: «این نتایج بر مبنای مطالعه انجام شده روی ۳۱هزار نفر تهیه شده است. این افراد دو دوز واکسن اسپوتنیک را در فاصله ۲۱ روز تزریق کردند و مطالعات روی آنها از همان زمان تزریق واکسن شروع شده است. بررسی ها نشان داده است شایع ترین اثر جانبی واکسن اسپوتنیک و علایمی شبیه آنفولانزا و برای دوره یک روزه بود و برخی هم از درد در محل تزریق و خستگی شکایت می کردند. در جریان آزمایشهای بالینی ۴ نفر از دنیا رفتند که مرگ هیچ یک ارتباطی به تزریق واکسن نداشت. ۲۰ هزار نفر از افراد شرکت کننده در این آزمایش در فاصله سنی ۱۸ تا۵۰ سال بودند و ۲۱۰۰ نفر در رده سنی بالاتر از ۶۰ سال در این مطالعه شرکت کردند و برسی ها نشان داده است در تمامی گروه های سن کارای واکسن ۹۱.۶ درصد بود.»

نوآوری و نبوغ در واکسن اسپوتنیک
نکته مهم در مورد واکسن اسپوتنیک این است که دو دوز واکسن با هم تفاوت دارد و همین مساله کلید افزایش کارایی واکسن است. رسانه ناین نیوز استرالیا در این مورد نوشت: «واکسن اسپوتنیک از ویروس سرماخوردگی ساده انسانی تهیه شده است و از نظر تکنولوژی تولید شباهت زیادی به واکسن آکسفورد- استرازنکا و واکسن سینوواک چین دارد. ولی نبوغی که در تولید واکسن اسپوتنیک به کار رفته است باعث شد تا کارایی بالای ۹۰ درصد داشته باشد درحالیکه واکسن آسترازنکا کارایی ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارد و واکسن سینوواک هم کارایی حدود ۶۰ درصدی دارد. این نبوغ در به کارگیری دو دوز متفاوت برای واکسن بود و باعث شد تا شرکت آسترازنکا برای همکاری مشترک با اسپونیتک درخواست بدهد.»

 الکساندر ادوادرز  استاد بیوتکنولوژی دانشگاه ردینگ بریتانیا در مورد واکسن اسپوتنیک به گاردین گفت: «در صورتیکه هر دو دوز واکسن اسپوتنیک مشابه بود، احتمالا نمی توانست میزان آنتی بادی های بدن را به این اندازه افزایش دهد و کارایی ۹۰ درصدی داشته باشد. در واقع زمانی که هر دو دوز مشابه است، تزریق دوز دوم تاثیر زیادی در افزایش سطح ایمنی بدن ندارد ولی زمانی که دوز بعدی متفاوت است کارایی واکسن به شدت بیشتری افزایش پیدا می کند. همین مساله باعث کارایی پایین تر واکسن آکسفورد- آسترازنکا در مقایسه با اسپوتنیک شده است.»

امکان تولید انبوه واکسن وجود دارد
نکته مهم دیگری که در مورد واکسن اسپوتنیک وجود دارد این است که امکان تولید انبوه این واکسن وجود دارد. گاردین در این مورد نوشت: «در تولید این واکسن از تکنولوژی قدیمی و تایید شده واکسن استفاده شده است و به همین دلیل امکان افزایش تولید وجود دارد. هم در داخل روسیه می توان زمینه را برای افزایش تولید فراهم کرد و هم دیگر کشورهای دنیا می توانند با همکاری روسیه به تولید این واکسن بپردازند.»

تاکنون خبرهای مختلفی در مورد همکاری روسیه با کشورهای مختلف برای تولید مشترک واکسن منتشر شده است و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور هم بارها اعلام کرده است که همکاری در زمینه افزایش ظرفیت تولید واکسن را در دستور کار خود دارد.

اخیرا هم خبرهایی در مورد توافق انجام شده بین روسیه با کشور امارات برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در این کشور منتشر شد و موسسه واکسن سازی سروم هند هم در نظر دارد تولید این واکسن را شروع کند. کشور الجزایر هم اعلام کرد با تکمیل زیرساختهای لازم برای تولید واکسن اسپوتنیک، از هفته آینده تولید این واکسن را شروع می کند. قرارداد مشارکت ایران و روسیه برای تولید واکسن هم امضا شده است و ایران در نظر دارد علاوه بر خرید این واکسن  به تولید مشترک ان در داخل خاک کشورش بپردازد تا ضمن تامین نیاز داخلی به صادرات هم بپردازد.

کد خبر: ۷۱٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha